لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۳

هشدار جرج سوروس درباره بازار انرژی


جورج سوروس، ميلياردر معروف آمريکايی،
جورج سوروس، ميلياردر معروف آمريکايی،

جرج سوروس، ميلياردر معروف آمريکايی، روز سه شنبه، در سنای آمريکا حضور خواهد يافت تا با سناتورها از ترکيدن قريب الوقوع «حباب مالی» از طريق سلف خری در زمينه نفت و کالاهای ديگر بگويد و نيز اعلام کند که قرار دادن شاخص کالاها به عنوان مبنای سرمايه گذاری در بازارهای بورس، مستغلات و غيره، از نظر نهادهای سرمايه گذار، غيرقانونی است.


روزنامه فايننشال تايمز که نسخه ای از متن سخنان روز سه شنبه آقای سوروس را به دست آورده است، در گزارشی که از اين متن در شماره روز سه شنبه خود منتشر کرده است، می نويسد:« آقای سوروس همچنين به کميسيونی در کنگره خواهد گفت که اگرچه سير صعودی قيمت نفت نتيجه شماری از تغييرات و عوامل بنيادی است که دربازار روی داده است، اما توان نسبی اخير نهادهای سرمايه گذاری در بازارِ سلف خری مبتنی بر شاخص های مالی، سبب افزايش اغراق آميز قيمت ها و ايجاد حباب در بازار نفت می شود».


آقای سوروس به کميسيون بازرگانی سنا خواهد گفت: « به نظر من شاخص کنونی خريد کالا به طرزی هراس بار يادآورنمونه مشابه آن در روی آوری جنون آميز به خريد اوراق بهادار در بخش بيمه خدمات بود که به سقوط شديد بازار بورس در سال ۱۹۸۷ انجاميد».


آقای سوروس می افزايد: «در هردو مورد نهاد های سرمايه گذاری در يک طرف بازار انباشته می شوند و سنگينی حضور آنها موازنه را بر هم می زند. حال اگر اين روند برعکس شود يعنی نهادها به صورت گروهی از بازار خارج شوند، وضعيتی مشابه سقوط بازار در سال ۱۹۸۷ پيش می آيد».


سخنان جرج سوروس، رييس هيات مديره بنياد ۱۷ ميليارد دلاری سوروس، احتمالا به مباحثات پردامنه ای درزمينه نقش سفته بازان- که شرکت های سرمايه گذاری با ريسک بالا و صندوق های بازنشستگی و ديگر نهادهای سرمايه گذار را دربر می گيرد- در افزايش صعودی قيمت انرژی و غذا دامن خواهد زد.


بنياد سوروس از دادن هرگونه اطلاع يا نظری درمورد وضعيت خود اين بنياد در بازار خودداری کرده است.


مسئولان تنظيم و تعديل بازار علت اصلی سير صعودی بهای نفت و کالاهای ديگر را به اصل بنيادی قانون عرضه و تقاضا مربوط می دانند که با تنزل ارزش دلار، که برای قيمت گذاری و تجارت کالا به کار می رود، همراه شده است.


با اين حال، برخی از سياستمداران ورود حجم جديد نقدينه را به بازار سفته از طريق شاخص کالا دربازار پيش فروشی، عامل اصلی اين امر ارزيابی می کنند.


جلسه روز سه شنبه سنا که به دست کاری ها و مداخلات در بازار انرژی و روش های اجرايی آن توسط دولت فدرال آمريکا می پردازد، ازجمله سلسله نشست های سناست که در ماه های اخير برای بررسی بازار از جنبه های گوناگون در واشنگتن برگزار می شود.


به نظر آقای سوروس پيش خريد اقلام در بازار سفته بر نوعی سوء برداشت مبتنی است و قرار دادن شاخص بهای کالاها در رده سرمايه گذاری امری غيرقانونی است.


او در سخنرانی خود خود تصريح خواهد کرد:«البته زمانی که اين نظر مطرح شد بر زمينه نوعی استدلال قرار داشت. اما بعدا اين زمينه مغشوش شد و فرصت سودآوری آن از دست رفت».


او می افزايد:« بااين حال، سرمايه گذاری در سفته بازی همچنان به جذب سرمايه ادامه می دهد. تنها از آن رو که گويا امکان سوددهی آن بيش از سرمايه گذاری های ديگر است».


آقای سوروس در سخنان روز سه شنبه کاهش قيمت نفت را امری فوری و « قريب الوقوع» نمی داند. اما توصيه می کند که، بدون دست بردن به روش های تنظيم بازار، از سرمايه گذاری در اقلام موجود در بازار پيش فروشی، جلوگيری شود.


XS
SM
MD
LG