لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

پیش بینی سروش از «زوال استبداد دينی» در ابران


عبدالکريم سروش، نويسنده و روشنفکر اصلاح طلب، در نامه ای به آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی پیش بینی کرده است که مخالفان حکومت«زوال استبداد دینی» در ایران را جشن خواهند گرفت.

آقای سروش در اين نامه خود روز چهارشنبه ۱۸شهريور (۱۰ سپتامبر) منتشر شده، مهم ترين دستاورد حوادث پس از انتخابات رياست را زوال مشروعيت ولايت فقيه دانسته و نوشته است: «فرو ريختن رعب رعيت و زوال مشروعيت ولايت بزرگترين دستاورد شورش غيرت بر غارت بود و شير خفته شجاعت و مقاومت را بيدار کرد.»

عبدالکريم سروش که در جريان انتخابات رياست جمهوری از مهدی کروبی، يکی از نامزدهای اصلاح طلب حمايت کرده بود نوشته است: «ما نسل کامکاری هستيم. ما زوال استبداد دينی را جشن خواهيم گرفت. جامعه ای اخلاقی و حکومتی فرادينی طالع تابناک مردم سبز ماست.»

«فرو ريختن رعب رعيت و زوال مشروعيت ولايت بزرگترين دستاورد شورش غيرت بر غارت بود و شير خفته شجاعت و مقاومت را بيدار کرد.»

عبدالکریم سروش
به دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران، تهران و برخی از شهر های ایران شاهد تظاهرات معترضان بود. در این اعتراضات مسالمت آمیز، به گفته مقامات قضایی ایران چهار هزار نفر بازداشت شدند.

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان ستاد های مهدی کروبی و میرحسین موسوی می گویند: در این اعتراضات هفتاد و دو نفر کشته شده اند. این در حالی است که مقامات دولتی ایران در آخرین آمار خود اعلام کرده اند که در این وقایع سی و شش نفر کشته شده اند.

« دیانت مردم و ولایت»


آقای سروش با صراحت رهبر جمهوری اسلامی ایران را به قدرت طلبی متهم کرده و نوشته است: «شما حاضر بوديد آبروی خدا برود اما آبروی شما نرود. مردم به ديانت و نبوت پشت کنند اما به ولايت شما پشت نکنند.»

عبدالکريم سروش با اشاره به اين جمله آیت الله خامنه ای درباره حوادث پس از انتخابات که گفته بود «حرمت نظام هتک شد» و آبروی آن به يغما رفت، نوشته است: «باور کنيد که در تمام عمر خود خبری بدين خوشی از کسی نشنيده بودم.»

آقای سروش در ادامه اين نامه سرگشاده گفته است: دوازده سال پيش به رهبر ايران توصيه کرده بود تا آزادی را به مثابه «روش» در پيش بگيرد و از «حق» بودن و فضيلتش، صرفنظر کند.

عبدالکريم سروش با اشاره به سرکوب مطبوعات و فعالان سياسی و اجتماعی نوشته است: «اما شما از بيراهه و کژ راهه رفتيد. و اينک در طلسم تهلکه ای افتاده ايد و قربانی نظام بسته ای شده ايد که ديرگاهيست خود آن را آفريده ايد، که نه نقد در آن می رويد نه نظر، نه علم نه خبر.»

این اندیشمند دینی که به دليل مخالفت گروه های تندرو مجبور به ترک ايران شده و هم اکنون در يکی از دانشگاه های آمريکا مشغول تدريس است، آيت الله خامنه ای را علاوه بر «تقلب» به «جنايت» متهم کرده است.

آقای سروش نوشته است: «خيانت و تقلب کم بود دست به قتل و جنايت برديد، خيانت و جنايت بس نبود تجاوز به زندانيان را بر آن افزوديد، قتل و تجاوز و تقلب هنوز کم بود تهمت های جاسوسی و ناموسی را هم بر آن اضافه کرديد. درويشان و روحانيان و نويسندگان و دانشجويان را هم امان نداديد و از دم تيغ گذرانديد.»

اشاره عبدالکريم سروش به گزارش هايی است که ماه های گذشته در باره قتل، شکنجه و تجاوز معترضان در جريان وقايع پس از انتخابات رياست جمهوری منتشر شده است.

وی که در سال های آغازين نظام جمهوری اسلامی با «ستاد انقلاب فرهنگی» همکاری می کرد در بخش ديگری از اين نامه نوشته است: « بار خدايا! تو گواه باش، من که عمری درد دين داشته ام و درس دين داده ام، از بيداد اين نظام استبداد آئين برائت می جويم و اگر روزی به سهو و خطا اعانتی به ظالمان کرده ام، از تو پوزش و آمرزش می طلبم.»

در جريان تبليغات انتخابات رياست جمهوری موضوع نقش عبدالکريم سروش در ستاد انقلاب فرهنگی به موضوعی جنجال برانگيز بين آقای سروش و طرفداران ميرحسين موسوی بدل شد.

انقلاب فرهنگی که به بسته شدن دانشگاه ها در سال ۱۳۵۹ منجر شد در زمان آيت الله خمينی به وقوع پيوست.
XS
SM
MD
LG