لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۶

تحقيق پليس آفريقای جنوبی درباره نحوه برنده شدن «ام تی ان» در مناقصه ايرانسل


يک سخنگوی پليس افريقای جنوبی روز سه شنبه اعلام کرد، تحقيقات درباره ادعاهای مطرح شده عليه شرکت «ام تی ان» در خصوص نحوه برنده شدن اين شرکت در مناقصه ايرانسل در ايران را آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تحقيقات پليس افريقای جنوبی در حالی در مورد مناقصه «ام تی ان» ايرانسل آغاز شده که درماه مارس سال جاری شرکت «ترک سل» شکايتی عليه شرکت شرکت «ام تی ان» در دادگاهی در آمريکا اقامه کرد. ترک سل خواهان دريافت ۴ ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار بابت زيان اين شرکت در مناقصه ايرانسل است.

شرکت «ام تی ان» ايرانسل کنسيرسوم مشترک ايران و شرکت ام تی ان است. شرکت ام تی ان، اپراتور تلفن همراه در آفريقا جنوبی، در سال ۲۰۰۴ توانست با پشت سرگذاشتن رقيب خود، ترک سل، در مناقصه شرکت ايرانسل اپراتور خصوصی تلفن همراه در ايران، برنده شده و ۴۹ درصد از سهام آن را در اختيار بگيرد.

ترک سل می گويد، «ام تی ان» از طريق برخی اقدامات توانسته است مناقصه را برنده شود، در حالی که اين مناقصه پيشتر به ترک سل واگذار شده بود.

«مک لنتوش پولا»، يک سخنگوی پليس آفريقای جنوبی، در این زمینه گفته است: «اتهاماتی در خصوص فساد مطرح شده است. اين دقيقا چيزی است که داريم درباره آن تحقيق می کنيم.»

مقام های گروه «ام تی ان» هرگونه اقدام خلاف قانون درجريان برنده شدن در مناقصه ايرانسل را رد می کنند.

اين در حالی است که به گزارش رويترزمجموعه ای از اسناد و مدارک متعلق به «ام تی ان» در اين زمينه به دادگاهی در آمريکا ارائه شده است.

خبرگزاری رويترز در همين زمينه روز دوشنبه نوشته بود که اسناد و شواهدی در اختيار دارد که نشان می دهد ايران به رغم تحريم های آمريکا توانسته است تجهيزات کامپيوتری پيچيده آمريکايی در صنايع تلفن همراه را به دست آورد.

طبق اين گزارش، مصاحبه با مديران و افراد مرتبط و همچنين اسناد نشان می دهند که شرکت «ام تی ان» ايرانسل، کنسيرسوم مشترک ايران و شرکت ام تی ان، توانسته است اين تجهيزات را از شرکت سان مايکرو سيستم، شرکت هيولت پاکارد، و شرکت سيسکو سيستم به دست آورد.

«کريس کيل وان»، مدير اجرايی «ام تی ان» در ايران بين سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷، به خبرگزاری رويترز گفته است: گروه «ام تی ان» افريقای جنوبی که به عنوان شرکت مادر محسوب می شود، به طور مستقيم قطعات آمريکايی مورد نياز «ام تی ان» ايرانسل را تامين می کرد.

وی گفته است: همه فرايندها و مراحل برای تدارک اين تجهيزات توسط توسط«ام تی ان» انجام می شد.

کريس کيل وان اضافه کرده است: «ام تی ان» با شرکت «ام تی ان» ايرانسل و ايران توافق کرده بود، که شرکتی را برای دور زدن اين تحريم ها تشکيل دهند.
XS
SM
MD
LG