لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۱

بازداشت چهارده مظنون به فعالیت تروریستی در اسپانیا


آلفردو پرز روبالکابا، وزير کشور اسپانيا روز شنبه گفت چهارده نفر در ارتباط با احتمال حمله تروریستی بازداشت شده اند.
آلفردو پرز روبالکابا، وزير کشور اسپانيا روز شنبه گفت چهارده نفر در ارتباط با احتمال حمله تروریستی بازداشت شده اند.

وزیر کشوراسپانيا می گويد پلیس این کشور چهارده نفر را به ظن ارتباط با اسلام گرایان افراطی که در صدد عملیات تروريستی در بارسلونا بودند، بازداشت کرده است.


اين افراد، که دوازده نفر از آنها دارای مليت پاکستانی و دو نفر ديگر هندی هستند، کمتر از دوماه پيش از انتخابات سراسری در اسپانيا بازداشت شدند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، در افکارعمومی اسپانيا اين ترس وجود دارد که در آستانه انتخابات نهم ماه مارس، بارديگر اسلام گرايان تندرو با انجام عمليات «تروريستی» قصد برهم زدن انتخابات را داشته باشند


.انفجار در ايستگاه قطارمادريد که در آستانه انتخابات ماه مارس سال ۲۰۰۴ اسپانيا اتفاق افتاد، دهها کشته برجای گذاشت. اين حمله مرگبار ترين حمله تروريستی اسلام گرايان در اروپا بود.


آلفردو پرز روبالکابا، وزير کشور اسپانيا، جزئيات بيشتری درباره محل های مورد هدف اين افراد برای حمله ارايه نکرد، ولی گفت در بازرسی از منزل چهار نفر از مظنونان تعدادی«زمان سنج انفجاری» کشف شده است.


آقای روبالکابا گفت:«وقتی کسی زمان سنج های انفجاری در خانه نگهداری می کند، گزينه ای به جز اين که عمليات خشونت اميزی برنامه ريزی شده به ذهن شما نخواهد رسيد».


وزير کشور اسپانيا افزود: انتظار می رود تعداد بيشتری دستگير شوند و کشور در بالاترين آماده باش امنيتی است.


به گفته وزير کشور اسپانيا منابع امنيتی اروپايی اطلاعاتی درباره اين افراد در اختيار اين کشور قرار داده اند. اکثر افراد بازداشت شده در محله «راول» در بارسلونا زندگی می کرده اند، محله ای که بيشتر ساکنان ان مهاجران پاکستانی هستند.


روز نامه پر تيراژ اسپانیایی «ال پايس»، در همين زمينه، نوشته است که بازداشت اين افراد با سفر پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان، به اروپا همزمان شده است. قرار است آقای مشرف طی روز های آينده از کشورهای فرانسه، بريتانيا و سويس ديدار کند.


اين روزنامه به اين که آقای مشرف ممکن است هدف عمليات چنين عملياتی بوده، اشاره نکرده است. اين در حالی آقای مشرف قصد ندارد به اسپانيا سفر کند.


به گفته وزير کشور اسپانيا نيروهای امنيتی اين کشور پنج منزل را مورد بازرسی قرار داده اند و تحقيقات در اين زمينه ادامه دارد.


مرگبارترین حمله اسلامگرایان در اروپا


روز يازدهم مارس ۲۰۰۴ ، ۲۱ اسفند ۱۳۸۲ ، حدود ۱۰ نفر بمب هايی را که در کوله پشتی جاسازی شده بود را در راه آهن مادريد منفجر کردند. این انفجار ها ۱۹۱ کشته و بيش از ۱۸۰۰ زخمی برجای گذاشت.


یک گروه شبه نظامی اسلامگرای افراطی، مسووليت اين حادثه را به عهده گرفت و اعلام کرد به نمايندگی از القاعده و برای انتقام گرفتن از کشور اسپانيا دست به اين کار زده است که ۱۳۰۰ نيروی نظامی خود را راهی افغانستان و عراق کرده است.


دولت وقت اسپانيا که در اختيار محافظه کاران بود، جدايی طلبان باسک را مسوول اين حمله معرفی کرد و حتی پس از اين که مدارک دخالت گروه شبه نظامی اسلامگرايان در اين حادثه به دست آمد، هنوز اصرار داشت که اين حمله با همکاری جدايی طلبان باسکی انجام شده است.


مقامات دادگستری اسپانيا اعلام کرده اند مدرکی که نشان دهد گروه اسلامگرايان به دستور اسامه بن لادن اين حملات را انجام داده، در دست نيست و حتی بن لادن از اين گروه حمايت مالی هم نکرده است و به نظر می رسد آنها با الهام گرفتن از حمله های يازدهم سپتامبر دست به اين حمله زده باشند.


سه روز پس از حمله های تروريستی مادريد، انتخابات برگزار شد و محافظه کاران اسپانيا شکست خوردند و دولت سوسياليست خوزه لوييس ساپاترو، قدرت را در دست گرفت.


آقای ساپاترو، به محض در دست گرفتن دولت، تمامی نيروهای اسپانيايی را از عراق خارج کرد.


حزب محافظه کاران اسپانيا، رقيب خود، حزب سوسياليست را متهم کرده که در زمان پس از انفجارها و با ناديده گرفتن جدايی طلبان باسک، قدرت را در دست گرفته و از اين رو دولت مشروعی نيست.


سوسياليست ها هم اعلام می کنند که محافظه کاران اسپانيايی با حمايت خود از جنگ عراق، کشور خود را به هدف تروريست ها تبديل کرده اند.


XS
SM
MD
LG