لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۱

اسپانيا: واردات نفت از ايران را متوقف کرده ايم


یک نفتکش ایران در حال بارگیری
یک نفتکش ایران در حال بارگیری
وزارت امورخارجه اسپانيا روز سه شنبه ۲۲ فروردين ماه اعلام کرد که از آخر ماه فوريه سال جاری واردات نفت ايران را به دليل تحريم های اتحاديه اروپا متوقف کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک سخنگوی وزارت امورخارجه اسپانيا گفت: ما به دليل تحريمهای اروپا از آخر ماه فوريه تاکنون از ايران نفت وارد نکرده ايم.

اين سخنگوی وزارت امورخارجه اسپانيا همچنين تصریح کرده است: اين اقدام نتيجه منطقی حمايت اسپانيا از تحريمهای اتحاديه اروپا عليه ايران است.

این سخنگوی وزارت امور خارجه اسپانیا همچنین گفته است، به دلیل تحریم های مالی علیه ایران بازپرداخت پول نفت خریداری شده از این کشور مشکل شده بود.

وی اضافه کرده است: اين ضربه سختی برای اسپانيا بود، برای اين که ما قبلا مقدار زيادی نفت از ايران وارد می کرديم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در سال گذشته ايران با هفت و نيم ميليون تن صادرات نفت، سومين تامين کننده نفت اسپانيا بود. اين رقم در حدود ۱۴ درصد از واردات نفت اسپانيا را تشکيل مي داد.

اين در حالی است که روز سه شنبه رسانه های دولتی ايران به نقل از منابعی اعلام کردند که جمهوری اسلامی در واکنش به تحريم نفتی اورپا عليه اين کشور، صادارت نفت به اسپانيا را قطع کرده است.

اتحاديه اروپا در ژانويه سال جاری ميلادی تحريم های نفتی و بانکی را عليه ايران اعمال کرد.طبق اين تحريم ها قرار دادهای جديد نفتی با ايران متوقف شد و قراردادهای جاری نيز می بايست تا اول ژوئيه، ۱۱ تيرماه متوقف شود.

ايران در واکنش به اين تحريم ها اعلام کرده بود که صادرات نفت خود را به کشورهای اروپایی متوقف خواهد کرد.

درهمين زمينه، رستم قاسمی، وزير نفت ايران، روز سه شنبه گفته است: فعلا به يونان نفت نمی فروشيم.

اين درحالی است که هفته گذشته رسانه های بين المللی به نقل از شرکت های يونانی اعلام کردند، تحريم های گسترده عليه ايران بازپرداخت پول نفت خريداری شده از اين کشور را مشکل کرده است به همين دليل خريد نفت از ايران را متوقف کرده اند.

آمریکا پیشتر یونان ،اسپانیا، بلژيک، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، ايتاليا، ژاپن، هلند، لهستان و بريتانيا را از رعايت تحريم ها عليه ايران معاف کرده بود.

با این حال،«پرس تی وی»، شبکه خبری انگليسی زبان دولت ايران، روز سه شنبه اعلام کرده که جمهوری اسلامی، صادرات نفت خود به اسپانيا را قطع کرده و در حال بررسی متوقف کردن صدور نفت به آلمان و ايتاليا است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ايران دومين توليد کننده نفت کشورهای اوپک است و روزانه در حدود ۳ ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت توليد مي کند که تقريبا ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه آن را صادر می کند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، ۱۸ درصد از نفت صادارتی ايران به کشورهای عضو اتحاديه اروپا به ويژه يونان، ايتاليا و اسپانيا صادر می شد. کشور های هند، کره جنوبی و ترکيه مهم ترين وارد کنندگان نفت ايران هستند.
XS
SM
MD
LG