لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۷

«افراد ديگری در ارتباط با جاسوسی هسته ای بازداشت شده اند»


قربانعلی دری نجف آبادی، دادستان کل کشور ايران، از بازداشت «افراد ديگری» در ارتباط با جاسوسی هسته ای خبر داد
قربانعلی دری نجف آبادی، دادستان کل کشور ايران، از بازداشت «افراد ديگری» در ارتباط با جاسوسی هسته ای خبر داد

يک روز پس از متهم شدن يکی از اعضای ارشد تيم سابق مذاکره کننده هسته ای ايران به«ارایه اسناد محرمانه به سفارت انگلیس»، دادستان کل کشور از دستگير «افراد ديگری» در ارتباط با جاسوسی هسته ای خبر داد.


قربانعلی دری نجف آبادی، دادستان کل کشور ايران، روز پنجشنبه ۲۴ آبانماه به خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ايرنا، درباره پرونده حسين موسويان، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران در دوران رياست جمهوری محمد خاتمی، گفت:«تاکنون افراد ديگری هم در زمينه جاسوسی هسته‌ای شناسایی و دستگير شده‌اند».


آقای دری نجف آبادی هويت، موقعيت سياسی و زمان دستگيری بازداشت شدگان را مشخص نکرد.


آقای دری نجف آبادی درباره پرونده حسين موسويان گفت:«در خصوص پرونده حسين موسويان تنها مقامات قضايی بايد نظر بدهند».


در حالی آقای دری نجف آبادی تنها اظهار نظر مقام قضايی درباره پرونده موسويان را صائب می داند که غلامحسين محسنی اژه ای، وزير اطلاعات ايران، روز گذشته درباره اتهام های وارده به آقای موسويان گفته بود: «از نظر وزارت اطلاعات جرم حسين موسويان محرز و قابل اثبات است و از ابتدا گفتم که او مسائل را برخلاف مصالح و امنيت کشور در اختيار بيگانگان از جمله سفارت انگليس قرار داده است.»


در همين حال، آقای دری نجف آبادی درباره نتيجه نهايی پرونده موسويان گفت:« بايد در اين زمينه با توجه به مستندات و ادله لازم و کافی دادگاه حکم نهايی را بدهد».


آقای موسويان که در ارديبهشت ماه سال ۱۳۸۶ در ارتباط با عوامل بيگانه و تبادل اطلاعات با آنها بازداشت شده بود با سپردن وثيقه دويست ميليونی چند روز بعد آزاد شد.


غلامحسین محسنی اژه ای وزیر اطلاعات ایران گفته بود افرادی درصدد تبرئه آقای موسویان هستند.

«آنها اطلاعات درون سیستم را به بیگانگان می دهند»


در همين زمينه، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، پيشتر از «خائنان در پرونده هسته ای ايران» سخن به ميان آورده بود که به نظر می رسد خطاب وی به تيم سابق مذاکره کننده هسته ای ايران بوده باشد.


آقای احمدی نژاد روز دوشنبه گفته بود:«اطلاع داريم که آنها آدم می فرستادند که اطلاعات درون سيستم را به بيگانه بدهند و به صورت منظم اين ملاقات ها برگزار می شد که بگويند در داخل کشور چه خبر است.»


محمود احمدی نژاد گفته بود، عده ای قاضی پرونده ای که «در همين ارتباط» تشکيل شده را «تحت فشار گذاشته اند تا متهم پرونده را از اتهام جاسوسی تبرئه کنند.»


زمانی که رييس جمهوری ايران اين سخنان را بيان می کرد، حسين موسويان برای نخستين بار پس از بازداشت خود در يک نشست عمومی و در کنار اکبر هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی حضور پيدا کرده بود.


«اعمال نفود افراد متنفذ»


دو روز پس از اظهارات رييس جمهوری ايران و واکنش های پس از آن، وزير اطلاعات ايران با تکرار اظهارات آقای احمدی نژاد گفته بود: «کسی علاقه ندارد و نمی تواند به يک قاضی فشار آورد که شخصی را مجرم معرفی کند ولی پشت سر آقای موسويان جريانات و افراد منتقدی وجود دارند که مايلند او را از اتهامات وارده تبرئه نمايند.»


وی افزوده بود: «آقای احمدی نژاد حتی يک مرتبه هم با قاضی اين پرونده تماس نگرفته ولی افرادی که دنبال رفع اتهام موسويان هستند چند مرتبه قاضی را خواسته اند.»


آقای اژه ای در عين حال، تبرئه احتمالی حسين موسويان از سوی قاضی را نشان دهنده اعمال نفوذ در پرونده ندانستهبود، چرا که به گفته وی، «بسياری اوقات دادستان کيفرخواست صادر می کند ولی دادگاه آن را نمی پذيرد و حتی دادگاه بدوی کسی را محکوم می کند اما دادگاه تجديد نظر خلاف آن حکم می دهد.»


بازداشت عضو هيات مذاکره کننده سابق هسته ای ايران با واکنش حسن روحانی، دبير سابق شورای عالی امنيت ملی ايران و اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجلس خبرگان رو به رو شده است.


اوايل مهرماه، حسن روحانی در يک سخنرانی درباره اين پرونده گفته بود: «پيشداوری و سياسی کردن اين قبيل موضوعات، قبل از هر چيز، به ضرر کشور است. وزارت اطلاعات حتما به عنوان ضابط قضايی، حق و بلکه ماموريت قانونی دارد هرگونه ابهامی در عملکرد مسوولان را بررسی کند. اما احراز جرم و اثبات اتهام طبق قانون فقط بر عهده دادگاه صالحه است.»


وی افزوده بود: «اکنون پرونده ايشان در اختيار قوه قضاييه است و بهتر است که افراد غير مسئول به جای اظهار نظر در انتظار نظر دستگاه محترم قضايی باشند.»


XS
SM
MD
LG