لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۸

وزارت خارجه آمريکا: ايران فعالترين دولت حامی تروريسم است


وزارت امور خارجه آمريکا روز پنجشنبه در گزارش سالانه خود درباره وضعيت تروريسم در جهان در سال ۲۰۰۸ اعلام کرد که ايران همچنان فعال ترين دولت حامی تروريسم است.

علاوه بر ايران، سوريه، کوبا و سودان نيز در فهرست کشورهای حامی تروريسم وزارت امور خارجه آمريکا قرار دارند. اين کشورها در گزارش سال گذشته هم در اين فهرست قرار داشتند.

در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا درباره وضعیت تروريسم در سال ۲۰۰۷، از ايران به عنوان فعال ترين دولت حامی تروريسم ياد شده بود.

کره شمالی در گزارش سال ۲۰۰۷ در فهرست یاد شده قرار داشت. اما نام این کشور به دنبال توافق غير رسمی سال گذشته بر سر برنامه هسته ای پيونگ يانگ در اکتبر سال ۲۰۰۸ از اين فهرست خارج شد.

در تازه ترین گزارش وزارت امور خارجه آمریکا درباره تروریسم، ايران علاوه بر اینکه به عنوان «فعالترين دولت حامی تروريسم» معرفی شده است، «مهم ترين» حامی تروريسم نيز شناخته شده است.

اين گزارش می افزايد: «دخالت ايران در برنامه ريزی و حمايت مالی از حملات تروريستی در خاورميانه، اروپا و آسيای مرکزی تاثير مستقيمی بر تلاش های بين المللی برای گسترش صلح داشته، ثبات اقتصادی خليج (فارس) را تهديد کرده و روند رشد دمکراسی را تضعيف کرده است.»

اين گزارش همچنين سپاه قدس، بخش برون مرزی سپاه پاسداران، را ابزار اصلی جمهوری اسلامی در حمايت از تروريسم دانسته است.

در گزارش وزرات امور خارجه آمريکا آمده است: نيروهای سپاه قدس کار «تسليح، آموزش و حمايت مالی» از گروه حماس و ديگر گروه های فلسطينی که با اسرائيل مبارزه می کنند، حزب الله لبنان، گروه های شبه نظامی عراقی وهمچنين طالبان در افغانستان را بر عهده دارند.

اين گزارش می افزايد: ايران ادعاهای خود درباره حمايت از ثبات عراق را با مسلح کردن، آموزش و حمايت مالی از شبه نظاميان که به نيروهای ائتلاف، نظاميان عراقی و غير نظاميان حمله می کنند، نقض کرده است.

ايران، همواره حمايت خود از شبه نظامیان و گروه های تندروی عراقی را تکذيب کرده است، اما در حمايت مالی از برخی گروه های تندرو در فلسطين، گاه علنا رقم پول های اهدايی به آنها را اعلام می کند و همواره، حمايت تبليغاتی گسترده خود را از آنها، دريغ نمی کند.

اين گزارش همچنين سوريه را نيز متهم می کند که از حزب الله لبنان، حماس و ديگر گروه های شبه نظامی فلسطينی حمايت می کند.

گزارش وزارت امور خارجه آمريکا می افزاید: ميزان حملات تروريستی در سال ۲۰۰۸ نسبت به سال قبل از آن به ميزان ۱۸ درصد کاهش داشته است اين در حالی که اين گونه حملات تروريستی در پاکستان افزايش داشته است.

در اين گزارش تصريح شده است: القاعده و گروه های مرتبط با آن همچنان بزرگترين تهديد تروريستی برای آمريکا محسوب می شوند.

در گزارش وزارت امور خارجه آمريکا درباره وضعيت تروريسم آمده است:حملات تروريستی از چهارده هزار و ۵۰۶ مورد در سال ۲۰۰۷ به يازده هزار و ۷۷۰ مورد طی سال ۲۰۰۸ کاهش يافته است.

طبق اين گزارش تعداد کسانی که در اثر اين حملات کشته شده اند در سال ۲۰۰۸ حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است. در سال ۲۰۰۷ دست کم ۲۲ هزار و ۵۰۸ نفر در اين حملات کشته شده بودند اين در حالی است که در سال ۲۰۰۸ پانزده هزار و ۷۶۵ نفر کشته شدند.
XS
SM
MD
LG