لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۲

کانادا: مکرمه را سنگسار نکنيد


پيتر مک کی، وزير امورخارجه کانادا از جمهوری اسلامی خواست تا مکرمه ابراهیمی را سنگسار نکند
پيتر مک کی، وزير امورخارجه کانادا از جمهوری اسلامی خواست تا مکرمه ابراهیمی را سنگسار نکند

پيتر مک کی، وزير امورخارجه کانادا سنگسار جعفر کيانی در قزوين را شديدا محکوم کرد و از مقام های جمهوری اسلامی خواست تا مانع اجرای سنگسار مکرمه ابراهيمی شوند.


آقای مک کی در بيانيه ای اعلام کرد «مجازات سنگسار» نقض تعهدات ايران به پيمان های بين المللی حقوق شهروندی و سياسی و حقوق بشر است .


وزير امورخارجه کانادا افزود: «کانادا شديدا سنگسار جعفر کيانی را در روستای قرچه قزوين محکوم می کند».


برخی گزارش ها حاکی است که حکم سنگسار جعفر کيانی که دو فرزند خردسال داشت، به رغم مخالفت مقام های ارشد قوه قضائيه ايران و به دستور يک قاضی محلی اجرا شده است.


حکم سنگسار مکرمه ابراهيمی، مادر دو فرزند که به دليل داشتن رابطه با جعفر کيانی صادر شده نيز، با مخالفت هايی از سوی مقام های ارشد رو به رو شده، اما مدافعان حقوق بشر در ايران می گويند که خطر سنگسار او نيز بسيار جدی است.


مهلت قانونی ايران برای پايان بخشيدن به اقدامات ضد بشری و وحشيانه به آخر رسيده است
وزیر امور خارجه ایرلند

پيتر مک کی در بخش ديگری از بيانيه خود اعلام کرد: «ما عميقا نگران احتمال اجرای قريب الوقوع حکم سنگسار مکرمه ابراهيمی هستيم و از مقام های ايران می خواهيم که اين حکم را اجرا نکنند».


ایرلند: سنگسار شیوه ای وحشیانه است


رموت آهرن، وزير امور خارجه ايرلند با اشاره به اجرای حکم مرگ جعفر کيانی که در چهاردهم تيرماه به شيوه پرتاب سنگ کشته شد، اين شيوه اعدام را «وحشيانه» توصيف کرد.


وی همچنين سنگسار را «مغاير با تعهدات ايران در قبال قوانين بين المللی حقوق بشر» عنوان کرد و گفت: «مهلت قانونی ايران برای پايان بخشيدن به اقدامات ضد بشری و وحشيانه به آخر رسيده است.»


وزير امور خارجه ايرلند در ديدار با سفير ايران همچنين خواهان توقف اجرای حکم سنگسار مکرمه ابراهيمی شد.


ديدبان حقوق بشر: مانع از سنگسار مکرمه شوید


سازمان ديدبان حقوق بشر چهارشنبه ۲۰ تير ماه طی بيانيه ای خطاب به رييس قوه قضاييه او از وی خواست که هرچه سريعتر از اجرای حکم سنگسار مکرمه ابراهيمی، مادر چهل وسه ساله سه فرزند، جلوگيری کند.


ديدبان حقوق بشر در نامه رسمی خطاب به آيت الله محمود شاهرودی، رييس قوه قضاييه جمهوری اسلامی، از وی خواسته است که «اقدام عاجل برای جلوگيری از سنگسار» به عمل آورد و از مقامات ايرانی خواست تا مقرراتی که تحت آن، اعدام ازطريق سنگسار را تحت قوانين جزايی اسلامی مجاز می شمرد، لغو کنند.


مقامات دولتی جعفرکيانی را علی رغم فرمان توقف حکم از سوی رييس قوه قضاييه ايران سنگسارکردند. آيت الله شاهرودی بايد مطمئن شوند که مکرمه ابراهيمی دچار سرنوشت مشابهی نمی شود
سازمان دیدبان حقوق بشر

جواستورک، معاون بخش خاورميانه و شمال آفريقای سازمان ديدبان حقوق بشر در اين زمينه گفت: «مقامات دولتی جعفرکيانی را علی رغم فرمان توقف حکم از سوی رييس قوه قضاييه ايران سنگسارکردند. آيت الله شاهرودی بايد مطمئن شوند که مکرمه ابراهيمی دچار سرنوشت مشابهی نمی شود».


احتمال تعقيب قضايی قاضی اجرا کننده حکم سنگسار


يک مقام مسوول قوه قضاييه ايران روز چهارشنبه به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گفته است دادستانی انتظامی قضات به اقدام قاضی صادر کننده اجرای حکم سنگسار، که خلاف دستور رييس قوه قضاييه بوده است، رسيدگی می کند.


فعالان حقوق بشر هشدار می دهند که امکان سنگسار مکرمه ابراهيمی که يازده سال است در زندان قزوين به سر می برد نيز وجود دارد.


سخنگوی قوه قضاييه جمهوری اسلامی ايران، روز سه شنبه ۱۹ تير، خبر سنگسار شدن جعفر کيانی در روستای قراچه کند، از توابع تاکستان، را تاييد کرد.


اجرای حکم سنگسار جعفر کيانی که متهم به زنا محصنه شده بود، روز پنجشنبه ۱۴ تير، به اجرا در آمد.


XS
SM
MD
LG