لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۴

وزیر علوم: مرجع رد صلاحیت دانشجویان نیستیم


وزیر علوم می گوید این وزارت خانه درباره کسانی که صلاحيت هايشان مورد قبول قرار نگرفته هيچ گونه دخالتی نداشته است
وزیر علوم می گوید این وزارت خانه درباره کسانی که صلاحيت هايشان مورد قبول قرار نگرفته هيچ گونه دخالتی نداشته است

محمد مهدی زاهدی وزيرعلوم، تحقيقات وفن آوری با تکذيب خبروجود دانشجويان سه ستاره ای، مرجع رد صلاحيت دانشجويان را نهاد های ذیربط معرفی کرد.


آقای زاهدی روز يکشنبه سوم دی ماه در گفت وگو با خبرنگاران گفت:« برخی از دانشجويان هستند که قبل از اعلام نتايج آنها از سوی سازمان سنجش عددی در کنار اسم آنها وجود دارد که اين به معنای اين است که بر اساس روابط مراجع ذيربط، اين دسته از افراد برای ورود به دانشگاه صلاحيت پذيرش ندارند و در اين مساله، وزارت علوم دخل و تصرفی ندارد».


به گزارش خبرگزاری دانشجويان، ايسنا، او اقزود:« وزارت علوم درباره کسانی که صلاحيت هايشان مورد قبول قرار نگرفته هيچ گونه دخالتی نداشته است».


واکنش دانشجویان به اتهام وزیر


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی روز جمعه در دیدار با تعدادی از دانشجویان نزدیک به دولت محمود احمدی نژاد، دانشجویان ستاره دار و محروم از تحصیل را به فساد اخلاقی متهم کرد.

محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم جمهوری اسلامی جمعه اعلام کرد دانشجویان محروم از تحصیل، دانشجویانی هستند که سابقه سه سال زندان، شلاق و به گفته وی تجاوز به ناموس مردم را در پرونده خود داشته اند.


این اظهارات، واکنش و اعتراض دانشجویان محروم از تحصیل را برانگیخته است و علاوه بر شکایت از وزیر علوم به دستگاه قضایی، خواستار استیضاح وی شده اند.


منصور عزتی، عضو انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی و یکی از دانشجویان محروم از تحصیل می گوید وزیر علوم باید اتهامات به دانشجویان را ثابت کند.

وی می افزاید:« ما از وزیرعلوم خواهش می کنیم فهرستی از کسانی که به گفته او توسط دانشجویان به آنها تجاوز شده است، تهیه کند تا اتهامی که به دانشجویان زده، ثابت شود.»

منصور عزتی می گوید دانشجویان محروم شده از تحصیل، همه دانشجویانی هستند که با رتبه های عالی در دانشگاه ها پذیرفته شده اند.»

دانشجویان «ستاره دار» می گویند اتهاماتی که وزیر علوم به آنها وارد کرده، بسیار سنگین است و آنها به دادگاه شکایت خواهند کرد. منصور عزتی می گوید:« ما از طریق محمد علی دادخواه، وکیل دادگستری به دادگاه شکایت خواهیم کرد.»

همچنین خبرگزاری ادوار نیوز، ارگان سازمان دانش آموختگان ایران، ادوار تحکیم وحدت، مهم ترین تشکل پیشرو دانشجویان در ایران، این اتهامات را به نقل از فعالان دانشجویی محکوم کرده و آن را مصداق بارز توهین و افترا دانسته است.

اتهام به دانشجویان محروم از تحصیل در حالی صورت می گیرد که وزیر علوم چندی پیش اعلام کرده بود هیچ دانشجوی ستاره داری در ایران وجود ندارد و هیچ کدام از فعالان دانشجویی از تحصیل محروم نشده اند.

منصور عزتی، از دانشجویان ستاره دار و عضو انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی می گوید اینکه دانشجویان ستاره دار از طرف وزیر علوم به رسمیت شناخته شده اند، تحولی مثبت است.


وی می افزاید:« این حرف های جدید وزیر علوم قدمی به جلو است و ما خوشحالیم که در نهایت وی ما را به رسمیت شناخته است.»

بیشتر دانشجویان محروم شده از تحصیل به دلیل فعالیت های سیاسی از تحصیل بازمانده اند. منصور عزتی می گوید به دلیل فعالیت های سظیاسی از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شده و حتی از محل کار خود که یک شرکت دولتی بوده، اخراج شده است.

منصور عزتی می گوید:« من با رای دانشجویان به انجمن اسلامی دانشگاه وارد شدم. اکنون هم که در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته شده ام، به دلیل فعالیت های سیاسی که همیشه در چارچوب قانون صورت گرفته، از ادامه تحصیل محروم شده ام.»

منصور عزتی، از دانشجویان محروم شده از تحصیل می گوید:« به خاطر همین فعالیت های دانشجویی و سیاسی از محل کارم که شرکتی دولتی است، اخراج شدم.»


من هيچ اخطار اخلاقی يا انضباطی نداشتم و تنها به خاطر فعاليت‏های سياسی و فرهنگی پدرم مجازات و از ادامه تحصيل محروم شده‏ام
حنان عزیزی بنی طرف

حنان عزيزی بنی ‏طرف، از دانشجويان پذيرفته‏شده در رشته کارشناسی ارشد که ردصلاحيت شده است، می گويد:«من هيچ اخطار اخلاقی يا انضباطی نداشتم و تنها به خاطر فعاليت‏های سياسی و فرهنگی پدرم، يوسف عزيزی بنی‏طرف، مجازات و از ادامه تحصيل محروم شده‏ام».

به گزارش خبرگزاری کار، ايلنا، حنان عزيزی بنی‏طرف در آزمون کارشناسی ارشد حايز رتبه ۱۸ شده اما به دليل درج کد ۲ در کارنامه وی از ادامه تحصيل محروم شده است.


با این حال وزارت علوم اعلام کرده مرجع رد صلاحیت دانشجویان برای ادامه تحصیل، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی است. بیشتر این دانشجویان، از اعضای تشکل های دانشجویی منتقد دولت جمهوری اسلامی هستند.


XS
SM
MD
LG