لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۹

«بازداشت سه دانشجو در تجمع اعتراضی دانشگاه علامه طباطبایی»


سه تن از حدود ۲۰ دانشجويی که روز سه شنبه هشتم آبان ماه در تجمع اعتراضی در دانشگاه علامه طباطبايی بازداشت شده بودند، همچنان در بازداشت بسر می برند
سه تن از حدود ۲۰ دانشجويی که روز سه شنبه هشتم آبان ماه در تجمع اعتراضی در دانشگاه علامه طباطبايی بازداشت شده بودند، همچنان در بازداشت بسر می برند

سه تن از حدود ۲۰ دانشجويی که روز سه شنبه هشتم آبان ماه در تجمع اعتراضی در دانشگاه علامه طباطبايی بازداشت شده بودند، همچنان در بازداشت بسر می برند.


علی نيکو نسبتی، مسوول روابط عمومی دفتر تحکيم وحدت در گفت و گو با راديو فردا از آخرين وضعيت دستگير شدگان می گويد:«بر اساس اطلاعاتی که ما به دست آورديم آرمان صداقتی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير و عضو شورای عمومی دفتر تحکيم وحدت، بهنام سپهرمند، عضو شورای دانشجوی دانشگاه تهران و عضو شورای عمومی دفتر تحکيم وحدت و مازيار سميعی، دانشجوی دانشگاه علامه، سه تن از دانشجويانی که روز سه شنبه بازداشت شدند؛ همچنان در بازداشت بسر می برند و هيچ خبری از آنها در دست نيست.»


اين فعال دانشجويی در ادامه می گويد دانشجويان بازداشت شده توسط يکی از نهادهای انتظامی دستگير شده اند اما اکنون در يکی از پايگاه های وزارت اطلاعات بسر می برند.»


علی نيکو نسبتی می گويد تعدادی از دانشجويانی که روز سه شنبه در تجمع دانشجويی دانشگاه علامه طباطبايی دستگير شده و اواخر شب سه شنبه آزاد شدند؛ گفته اند که در يکی از پايگاه های وزارت اطلاعات نگهداری می شده اند.


  • اگر دانشجويان آزاد نشوند، به اعتراضات خود ادامه خواهيم داد. مجيد توکلی، احسان منصوری و احمد قصابان، سه دانشجوی دانشگاه امير کبير که ماه هاست در زندان هستند، تنها به دليل انتقاد از رييس دولت با پرونده سازی امنيتی مواجه شده اند. ما خواهان آزادی آنها هم هستيم و تا آنها آزاد نشوند؛ به اعتراضات خود ادامه خواهيم داد
علی نيکو نسبتی، مسوول روابط عمومی دفتر تحکيم وحدت

در همين حال برخی از خانواده های دانشجويان بازداشت شده به نهادهای انتظامی و امنيتی مراجعه کرده اند و مقامات قضايی و وزارت اطلاعات اطلاعاتی درباره محل نگهداری اين افراد به خانواده های آنها نداده اند.


قاضی حسن حداد، معاون امنيت دادستانی تهران روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرگزاری فارس اعلام کرد که تا کنون گزارشی از نيروی انتظامی و ديگر نهادهای مربوط درباره احتمال دستگيری و بازداشت تجمع کنندگان دانشگاه علامه طباطبايی به دادستانی واصل نشده است.


وی در عين حال افزود که اگر نيروی انتظامی يا ديگر نهادهای مربوط کسی يا کسانی را دستگير کرده باشند، طبق قانون حق نگهداری بازداشت شدگان را ظرف ۴۸ ساعت از زمان دستگيری دارند.


علی نيکو نسبتی، مسوول روابط عمومی دفتر تحکيم وحدت درباره اظهارات معاون دادستانی استان تهران می گويد:« مقامات قضايی اصولا فرافکنی می کنند. حتی زمانی که ۱۶ تن از دانشجويان و اعضای دفتر تحکيم وحدت و ادوار تحکيم وحدت در تيرماه بازداشت شده بودند نيز تا مدت ها سکوت کردند و بعد اعلام کردند دستگير شدگان هيچ کدام دانشجو نيستند. بعد از چند روز پذيرفتند که اعضای شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت و ادوار تحکيم وحدت بازداشت شده اند که بيشتر آنها دانشجو هستند.»


دانشجويان دانشگاه علامه، شريف، تهران، امير کبير و آزاد که روز سه شنبه در دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات علامه طباطبايی تجمعی اعتراضی بر پا کرده بودند؛ اعلام کرده بودند اگر دانشجويان دستگير شده تا پايان روز سه شنبه آزاد نشوند، به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.


علی نيکو نسبتی، مسوول روابط عمومی دفتر تحکيم وحدت می گويد:« اگر دانشجويان آزاد نشوند، به اعتراضات خود ادامه خواهيم داد. مجيد توکلی، احسان منصوری و احمد قصابان، سه دانشجوی دانشگاه امير کبير که ماه هاست در زندان هستند، تنها به دليل انتقاد از رييس دولت با پرونده سازی امنيتی مواجه شده اند. ما خواهان آزادی آنها هم هستيم و تا آنها آزاد نشوند؛ به اعتراضات خود ادامه خواهيم داد.»


احسان منصوری، احمد قصابان و مجيد توکلی سه دانشجوی دانشگاه امير کبير حدود شش ماه است در زندان بسر می برند. اين دانشجويان از ارديبهشت ماه و به اتهام چاپ و نشرياتی که مقامات جمهوری اسلامی می گويند در آنها به مقدسات اسلام توهين شده است؛ دستگير شدند.


دانشجويان می گويند با اين نشريات ارتباطی نداشته اند و لوگوی نشريات جعل شده است.


اين فعال دانشجويی با اشاره به برخوردهای صورت گرفته از سوی مقامات دانشگاه و قضايی با دانشجويان دانشگاه امير کبير و علامه طباطبايی می گويد:« برخوردها با دانشجويان فراگير است. در هر دانشگاهی تجمع ها اوج بگيرد، مقامات سعی در سرکوب آن دارند. چندين بار هم سعی کردند صدای انتقاد دانشجويان دانشگاه علامه را ساکت کنند اما دانشجويان اين دانشگاه همچنان مقاومت می کنند»


او می افزاید:«به همين دليل هم مقامات دانشگاه، امنيتی و قضايی با شدت عمل نشان دادن سعی می کنند که به نتيجه برسند اما دانشجويان نشان داده اند که برخوردهای شديد نتيجه ای ندارد و انتقادها همچنان ادامه پيدا خواهد کرد.»


در تجمع اعتراضی دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايی که ظهر سه شنبه در دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايی برگزار شد، دست کم ۷ تن دستگير شدند.


با اين حال خبرنامه امير کبير، ارگان خبری دانشگاه امير کبير به نقل از شاهدان عينی، تعداد بازداشت شدگان که از دانشگاه های شريف، خواجه نصير، امير کبير، علامه طباطبايی و آزاد بودند را تا ۲۰ تن گزارش داده است که تعدادی از آنها پس از مدت کوتاهی آزاد شدند.


دانشجويان تجمع کننده با خواندن سرود «يار دبستانی» و کوبيدن پاهايشان و سر دادن شعارهای «دانشجو می ميرد، ذلت نمی پذيرد»، « فرمانده پادگان اين آخرين هشدا راست، جنبش دانشجويی آماده قيام است»، «محمود احمدی نژاد، عامل تبعيض و فساد»، «مرگ بر ديکتاتور» و «پينوشه، پينوشه، ايران شيلی نميشه» به سمت حياط دانشکده حرکت و در آنجا تجمع کردند.


دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايی، در اعتراض به بازداشت و صدور احکام سنگين برای دانشجويان اين دانشگاه، سلب حق تحصيل، آنچه پليسی شدن فضای دانشگاه می خواندند، سرکوب فزاينده تشکل های دانشجويی، اخراج اساتيد، توقيف نشريات دانشجويی و ادامه بازداشت سه دانشجوی دانشگاه امير کبير و صدور حکم حبس برای آنها تريبون آزادی در دانشگاه علامه طباطبايی برگزار کردند.


در اين تجمع دانشجويان پلاکاردهايی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «دانشگاه پادگان نيست»، «آزادی يعنی سکوت، آزادی يعنی اوين؟»، «تعليق، ستاره، اخراج، مثلث افتخار دانشجو»، « احسان منصوری، مجيد توکلی و احمد قصابان آزادترينند»، «تحصيل اولين حق صنفی ماست»، «دانشجويان در بند را آزاد کنيد»، «تحصيل حق انسانی ماست» و « ما در برابر سلب حق تحصيل ايستاده ايم» در دست داشتند.


در روزهای گذشته حدود سی تن از دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايی از تحصيل محروم شده اند.


XS
SM
MD
LG