لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۸

استفتاء از«مراجع تقليد» درباره دانشجويان زندانی


آيت الله حسینعلی منتظری در نامه ای به خانواده دانشجویان بازداشتی اعلام کرده است اقرار زیر فشار فاقد ااعتبار است.
آيت الله حسینعلی منتظری در نامه ای به خانواده دانشجویان بازداشتی اعلام کرده است اقرار زیر فشار فاقد ااعتبار است.

خانواده دانشجويان بازداشت شده دانشگاه امير کبير با گذشت ۵ ماه از بازداشت سه دانشجوی اين دانشگاه درباره بازداشت طولانی مدت و بدرفتاری باز فرزندانشان به ويژه شکنجه آنها و اعتراف گيری تحت شکنجه از چند تن از مراجع تقليد و روحانيون استفتاء کردند.


آيت الله حسینعلی منتظری، آيت الله موسوی اردبيلی، آيت الله گرامی، آيت الله محمد صادقی تهرانی و آيت الله اسدالله بيات در اين استفتاء با اشاره به موارد شرعی اعلام کرده اند که اقراری که از روی اکراه صورت گيرد، شرعا اعتباری نخواهد داشت.


آيت الله حسينعلی منتظری در اين باره در نامه ای به خانواده احسان منصوری، احمد قصابان و مجيد توکلی، سه دانشجوی بازداشت شده دانشگاه امير کبير نوشته است که:« هر اقراری که ناشی از تهديد، فشار روحی و جسمی، نگاه داشتن در زندان و امثال آن هر چند تحت عنوان تعزير باشد، اعتباری ندارد و قاضی صالح نمی تواند کسی را بر اساس اين گونه اقرار ها محکوم کند.»


احسان منصوری، مجيد توکلی و احمد قصابان در ارديبهشت ماه سال جاری و در پی توزيع نشريات دانشجويی که به گفته مقامات جمهوری اسلامی در آنها به مقدسات اسلام توهين شده است، بازداشت شدند.


دانشجويان می گويند لوگوی نشريات جعل شده است و آنها با اين نشريات ارتباطی نداشته اند. اين سه دانشجو به گفته خانواده هايشان تحت شديدترين شکنجه ها مجبور به اعتراف شده اند.


پدر احسان منصوری، از دانشجويان بازداشت شده امير کبير در گفت و گو با راديو فردا می گويد:« ابتدا که يکی از اتهامات اين سه دانشجو، توهين به مقدسات اعلام شده بود، ما از برخی مراجع تقليد استفتاء کرديم. مراجع هم گفتند ار نظر فقهی وقتی خود دانشجويان به صورت کتبی و شفاهی گفته اند که در انتشار نشريات دانشجويی دست نداشته اند، حجت تمام است که اين گناه را مرتکب نشده اند. اما مقامات قضايی ديگر اين موضوع را مطرح نکرده اند.»


آيت الله حسنعلی منتظری، آيت الله موسوی اردبيلی، آيت الله گرامی، آيت الله محمد صادقی تهرانی و آيت الله اسدالله بيات در اين استفتاء با اشاره به موارد شرعی اعلام کرده اند که اقراری که از روی اکراه صورت گيرد، شرعا اعتباری نخواهد داشت

در همين حال عبدالفتاح سلطانی، وکيل دادگستری و وکيل مدافع برخی از دانشجويان بازداشت شده چندی پيش به راديو فردا گفت که طبق قانون اساسی هر نوع شکنجه ممنوع است.


وی افزود:« طبق اصل ۳۸ قانون اساسی هر نوع شکنجه اعم از جسمی و روانی ممنوع است و هيچ مقامی حق ندارد اين کار را انجام دهد. اگر اقرار يا شهادتی بر اساس شکنجه باشد، قطعا فاقد اعتبار قانونی است و از نظر شرعی هم اعتبار ندارد. همين که ارتباط متهمی را با دنيای خارج قطع می کنند و در سلول انفرادی قرار می دهند يا به او بی خوابی می دهند، از مصاديق شکنجه است.»


محمد علی دادخواه، حقوقدان و وکيل مدافع احسان منصوری، مجيد توکلی و احمد قصابان نيز می گويد :« در قانون اساسی صراحتا آمده است که هر گونه اقرار و اعترافی که در سايه شکنجه انجام گيرد، فاقد اعتبار است.»


برادر مجيد توکلی، از دانشجويان بازداشت شده دانشگاه امير کبير پيشتر به راديو فردا گفته بود که پدرش پس از اولين ملاقات با برادرش آثار شکنجه را بر بدن او ديده است و می افزايد:« بر بدن او کبودی بوده است، صورت او کبود و سياه بوده است، زير چشمانش سياه بوده است؛ سرش شکسته بوده، برادرم می گفت بازجويان بر سر او پا می گذاشته اند و او را مدت ها سرپا نگه می داشته اند.»


با اين حال پدر احسان منصوری در گفت و گو با راديو فردا می گويد که اين سه دانشجو در حال حاضر منتظر رای دادگاه هستند و می افزايد:« آخرين جلسه دادگاه دو هفته پيش برگزار شد. در حال حاضر هم دانشجويان در بند عمومی بسر می برند. اين دانشجويان به اتهام گناه نکرده ۵ ماه است در زندان بسر می برند و خانواده ها به ويژه مادران آنها به شدت نگران وضعيتشان هستند.»


پدر اين دانشجوی زندانی در ادامه می گويد با فرزندش به طور هفتگی ملاقات دارد و می گويد:« روز های ملاقات از دوشنبه به چهارشنبه تبديل شده و ما با احسان ديدار می کنيم اما به شدت نگران وضعيت تحصيلی وی و رای دادگاه هستيم.»


عليرضا آوايی، رييس دادگستری استان تهران هفته گذشته با احسان منصوری، احمد قصابان و مجيد توکلی، سه دانشجوی بازداشت شده دانشگاه امير کبير ديدار کرد.


اين سه دانشجو همزمان با ديدار رييس دادگستری استان تهران، پس از بيش از ۵ ماه بازداشت در بند ۲۰۹ زندان اوين، به بند عمومی منتقل شده اند.


XS
SM
MD
LG