لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۶

ماجرای دانشگاه امير کبير؛ «سرآغاز يک پروژه امنيتی»


برخی رسانه های جناح راست با حمايت از بسيج دانشجويی وقوع يک انقلاب فرهنگی ديگر در جهت اسلامی تر کردن دانشگاه ها و جامعه فرهنگی کشور را به انتظار نشسته اند
برخی رسانه های جناح راست با حمايت از بسيج دانشجويی وقوع يک انقلاب فرهنگی ديگر در جهت اسلامی تر کردن دانشگاه ها و جامعه فرهنگی کشور را به انتظار نشسته اند

در ادامه رسيدگی به پرونده انتشار مطالب توهين آميز به «مقدسات» در نشريات منتسب به دانشجويان، مقامات امنيتی و قضايی جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ماه سه دانشجوی ديگر دانشگاه اميرکبير(پلی تکنيک) را پس از مراجعه به دادگاه انقلاب بازداشت و به بند امنيتی ۲۰۹ زندان اوين منتقل کردند.


بنا برگزارش خبرگزاری ها، پويان محموديان و مجيد شيخ‌‏ پور مديران مسوول نشريات دانشجويی «ريوار» و «سرخط» به همراه مجيد توکلی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی منتخب دانشجويان دانشگاه اميرکبير، روز گذشته پس از مراجعه به دادگاه انقلاب بازداشت و به زندان اوين منتقل شدند.


جرم تراشی وتوليد بهانه های جعلی سرکوب وبرخورد، با استفاده از مقدسات دينی وممنوعيت های سياسی، آن هم برای حذف گرايش های سياسی ونظری رقيب در سطح دانشجويی، حادثه ای است که نه تنها بر گستره استحصال از ارزش های مذهبی وسو استفاده از احساسات دينی مردم و روند استخدام ظرفيت ها وباورهای معنوی جامعه در خدمت قدرت و در يک کلام گذار از مدعای دولت دينی به واقعيت دين دولتی حکايت کرده ، بلکه نشانه های شکل گيری مجدد پروژه های امنيتی دگرسازی ودگرستيزی دوران سياه قتل های زنجيره ای را نشان می دهد
ادوار تحکيم وحدت

درهمين رابطه علی اصغر سپهری مديرمسئول نشريه دانشجويی «ايران ما» به خبرگزاری ايلنا گفت: «ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت محموديان، شيخ ‏پور و توکلی به دادگاه انقلاب مراجعه کردند که بر اساس پيگيری‌‏های ما تا ساعت ۱۰ موفق به ديدار با قاضی دادگاه نشده بودند . ساعت ۳ اين دانشجويان به ما خبر دادند که کارشان به زودی تمام شده و از دادگاه خارج می شوند اما ساعت ۴ عصر مجيد توکلی طی يک تماس تلفنی کوتاه از بازداشت خود به همراه محموديان و شيخ‌‏پور خبر داد و گفت که در حال انتقال به اوين هستند».


بازداشت اين سه دانشجو در حالی روی داد که صبح روز سه شنبه ماموران لباس شخصی با تعقيب اين دانشجويان در نزديکی خوابگاه دانشجويی مقداد خليل پور، مدير مسئول نشريه دانشجويی آتيه را بازداشت کرده و سپس با مراجعه به دانشگاه احضاريه سه دانشجوی ديگر را به حراست دانشگاه ارايه کرده بودند.


پيش از اين نيزاحمد قصابان مدير مسول نشريه دانشجويی «سحر» روز ۱۳ ارديبهشت توسط ماموران لباس شخصی دستگير شده بود که پس از چند روز بی خبری درتماس کوتاه تلفنی با خانواده خود خبرداد در بند ۲۰۹ زندان اوين بازداشت است.


اظهارات معاون دادستان


پنج دانشجوی دانشگاه امير کبير درحالی طی يک هفته گذشته بازداشت شدند که روز شنبه ۱۵ ارديبهشت سخنگوی قوه قضاييه گفت «کسانی که در حوادث دانشگاه اميرکبير دستگير شده‌اند غيردانشجو بوده‌اند».


اين اظهارنظرعليرضا جمشيدی، بحث مجعول بودن نشرياتی که با لوگو وطراحی نشريات دانشجويی دانشگاه اميرکبير اقدام به انتشار مطالب توهين آميزی نسبت به مقدسات مسلمانان کرده بودند را تاييد و تا حد زيادی از دانشجويان اين دانشگاه و مديران مسئول چهار نشريه دانشجويی دانشگاه امير کبير رفع اتهام کرد.


درهمين حال اما روز چهارشنبه برخلاف گفته های سخنگوی قوه قضاييه ، قاضی حداد با تاکيد بر اين که مطالب توهين آميز به مقدسات مسلمانان توسط دانشجويان و مديران مسئول نشريات دانشجويی منتشر شده است، خبر داد« ۲ نفرازافرادی که پيش از اين در جريان جعل نشريات دانشجويی دستگير شده بودند ،آزاد شدند».


معاون امنيتی دادستان تهران در تازه ترين اظهاراتش درباره اين پرونده با اشاره به اين که «علاوه بر پنج نفر دستگير شده چند نفر ديگر نيز در اين ارتباط شناسايی شده و به زودی دستگير می شوند»، درباره دانشجويان دستگير شده نيز گفت: «به لحاظ خباثت و عنادی که در اين نشريات نسبت به اسلام و مقدسات شده است هيچ کدام از مديران مسئول دستگير شده حاضر نيستند که مسئوليت اين کار را بر عهده بگيرند».


قاضی حداد به خبرگزاری فارس گفت: «اين افراد با رد اتهامات خود مدعی هستند که کسان ديگری به نام اين مديران مسئول نشريات دانشجويی اقدام به انتشار مطالب در نشريات کرده‌اند ولی ما اعتقاد داريم که اين کار قطعاً توسط مديران مسئول نشريات صورت گرفته است.


تجمع دانشجویان دانشگاه امیر کبیر (پلی تکینک تهران)

معاون امنيت دادستان تهران همچنين با اشاره به اين نکته که هنوز قرار مجرميت برای دانشجويان بازداشت شده صادر نشده است، گفت:«با توجه به سابقه نشريه و مطالب قبلی منتشر شده در اين نشريات نشان می‌دهد که مطالب قبلی نيز به چاپ اين گونه مطالب گرايش داشته است. لذا چاپ اين مطالب قطعاً کار اين افراد بوده است».


اظهارات معاون دادستان تهران درحالی است که مديران مسئول نشريات دانشجويی پيش از بازداشت خود نيز در اطلاعيه ای مطالب منتشر شده در نشريات دانشجويی را جعلی خوانده و اعلام کردند که اين کار توسط افرادی خارج از محيط دانشگاه و به هدف امنيتی کردن فضای دانشگاه ها صورت گرفته است.


گفتنی است قاضی حداد مسئول رسيدگی به اين پرونده پيش از اين نيز پرونده های بسياری از فعالان دانشجويی و سياسی را رسيدگی کرده است. او در جريان نا آرامی های دانشجويی در سال ۸۲ حکم بازداشت بسياری از دانشجويان از جمله اعضای شورای مرکزی وقت دفتر تحکيم وحدت را صادر کرد.


روز واقعه


بنا برگزارش خبرگزاری ها ، ظهر روز دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ماه ، نسخه هايی از چهار نشريه دانشجويی سحر، ريوار ، سرخط و آتيه در دانشگاه اميرکبير توزيع شد که در مطالب منتشرشده در آنها به پيامبر اسلام توهين شده و حاوی کاريکاتوری از علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی بود.


ساعتی پس از توزيع اين نشريات در دانشگاه امير کبير خبرگزاری ايسنا گزارش داد: عصر روز دوشنبه جمعی از دانشجويان دانشگاه اميرکبيردر اعتراض به آن چه آن را انتشار مطالب و کاريکاتور موهن در چهار نشريه دانشجويی اين دانشگاه می‌خواندند، تجمع کردند.


اين خبرگزاری همچنين از قول نماينده مديران مسوول در کميته ناظر بر نشريات دانشجويی دانشگاه اميرکبير درباره انتشار کاريکاتور از سوی برخی نشريات دانشجويی گزارش داد: گفته می‌شود اين توهين به مقدسات و ائمه‌ی اطهار است؛در حالی که هيچ يک از مديران مسوول نشريات دانشجويی که اين اتفاق برای آنها افتاده در جريان نبوده‌اند.


در حالی که بسيج دانشجويی و حاميان دولت با تجمع در برخی دانشگاه های کشور خواهان مجازات دانشجويان دانشگاه امير کبير و مديران مسئول نشريات دانشجويی اين دانشگاه هستند برخی رسانه های جناح راست با حمايت از بسيج دانشجويی وقوع يک انقلاب فرهنگی ديگر در جهت اسلامی تر کردن دانشگاه ها و جامعه فرهنگی کشور را به انتظار نشسته اند

همچنين مديران مسئول نشريات سحر ، ريوار ، سرخط و آتيه نيز در اطلاعيه ای که برخی خبرگزاری های داخلی آن را منتشر کردند از جعلی بودن نشريات منتشر شده خبردادند.


همزمان اما اعضای بسيج دانشجويی دانشگاه امير کبير و همچنين دانشگاه های ديگرتهران نيز با حضور در دانشگاه اميرکبير به درگيری با دانشجويان اين دانشگاه پرداختند.


از پس اين ماجرا و در روزهای هفته گذشته جدای ناآرامی ها در دانشگاه امير کبير ، اعضای بيسج دانشجويی و حاميان دولت محمود احمدی نژاد در ساير دانشگاه های کشور نيز نسبت به انتشار مطالب توهين آميز در نشريات دانشگاه امير کبير تجمع کرده و خواهان دستگيری مديران مسئول اين نشريات شدند.


درحالی که ناآرامی ها در ساير دانشگاه های کشور نيز ادامه داشت خبرگزاری ايلنا به نقل از سخنگوی قوه قضاييه اعلام کرد « ۵ نفر در ارتباط با انشار مطالب توهين آميز به مقدسات اسلام دستگير شده اند که هيچ کدام دانشجو نيستند».


هرچند که اين خبر تا حدی از شدت ناآرامی ها کاست اما حمايت برخی رسانه های جناح راست از اعتراض بسيجيان دانشگاهها درباره دستگيری مديران مسئول نشريات دانشجويی دانشگاه امير کبير موجب شد تا روز پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ماه احمد قصابان مدير مسئول نشريه دانشجويی «سحر» توسط نيروهای امنيتی بازداشت شود.


با بازداشت احمد قصابان دوباره درگيری های دانشگاه امير کبير به اوج خود رسيد و دانشجويان اين دانشگاه در اعتراض به بازداشت اين دانشجو دست به تحصن و تجمع زدند.


از سوی ديگر مديريت دانشگاه اميرکبير نيز روز يکشنبه۱۶ ارديبهشت در بيانيه ای از توقيف نشريات دانشجويی سحر، آتيه ، ربوار، سرخط و ممنوعيت انتشار کليه نشريات دانشجويی اين دانشگاه و احضار بيش از ۲۵ نفر از دانشجويان دانشگاه اميرکبير به کميته انضباطی خبر داد که موجب ناآرام تر شدن شرايط دانشگاه های کشور تاکنون شده است.


«سرآغاز يک پروژه امنيتی»


در حالی که بسيج دانشجويی و حاميان دولت با تجمع در برخی دانشگاه های کشور خواهان مجازات دانشجويان دانشگاه امير کبير و مديران مسئول نشريات دانشجويی اين دانشگاه هستند برخی رسانه های جناح راست با حمايت از بسيج دانشجويی وقوع يک انقلاب فرهنگی ديگر در جهت اسلامی تر کردن دانشگاه ها و جامعه فرهنگی کشور را به انتظار نشسته اند.


درهمين ارتباط مديران مسئول نشريات بسيج دانشجويی به تبعيت از رسانه های جناح راست دربيانيه ای خطاب به مسئولان کشور نوشتند:« اين داستان غم‌انگيز در يک اقدام هتاکانه چهار نشريه خلاصه نمی‌شود بلکه حقيقت اين است که در ساليان گذشته اين جريان وابسته و بحران‌آفرين و فعالان و نشريات وابسته به آنها از هر فرصت و مجالی در جهت ضربه زدن به تفکر اصيل دينی و شکستن حصارهای ايدئولوژيک جمهوری اسلامی استفاده کرده و کارنامه بسيار سياهی از عملکرد خود به جا نهاده‌اند».


اعضای بسيج دانشجويی درقسمت ديگری از بيانه خود آورده اند: «جنبش دانشجويی در دهه اخير صدمه‌های جبران ناپذيری از وجود چنين رويکرد ناصواب و بدعت آلودی ديده است اما اکنون هنگام آن فرا رسيده که تمامی تشکل‌های دانشجويی با صداقت و شفافيت لازم در ميدان فعاليت سياسی پای نهاده و نشان بدهند که تاکنون چه سهم و نقشی در راستای تحقق الگوی دانشگاه اسلامی و انقلاب فرهنگی که مورد نظر جدی امام راحل (ره) بود، عرضه کرده‌اند؛ در مقابل بايد ارزيابی کرد که اين عده با جعل نام تشکل‌های دانشجويی به چه ميزان و به چه صورت در اين مسير کارشکنی کرده‌اند و چگونه در فضای فرهنگی و سياسی دانشگاه‌ها گفتمان سکولاريسم و اباحه‌گری و سياست بازی را جايگزين گفتمان اسلام سياسی و عدالت‌طلبی و ارزش مداری کرده‌اند».


در همين حال سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی (ادوار تحکيم وحدت) نيز با انتشار بيانيه ای درباره حوادث اخيردانشگاه امير کبير استفاده از روش توليد بهانه و جعل فعل و نظررا رويکرد تازه دولت جمهوری اسلامی در حذف منتقدان عنوان کرد.


درقسمتی از بيانيه ادوار تحکيم وحدت که روز چهارشنبه منتشر شد، آمده : «جرم تراشی وتوليد بهانه های جعلی سرکوب وبرخورد، با استفاده از مقدسات دينی وممنوعيت های سياسی، آن هم برای حذف گرايش های سياسی ونظری رقيب در سطح دانشجويی، حادثه ای است که نه تنها بر گستره استحصال از ارزش های مذهبی وسو استفاده از احساسات دينی مردم و روند استخدام ظرفيت ها وباورهای معنوی جامعه در خدمت قدرت و در يک کلام گذار از مدعای دولت دينی به واقعيت دين دولتی حکايت کرده ، بلکه نشانه های شکل گيری مجدد پروژه های امنيتی دگرسازی ودگرستيزی دوران سياه قتل های زنجيره ای را نشان می دهد».


در قسمت ديگری از اين بيانيه آمده است: سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی (ادوار تحکيم وحدت)، ضمن محکوم کردن برخوردهای اخير با دانشجويان دانشگاه صنعتی امير کبير واعلام حمايت از دانشجويان مظلوم اين دانشگاه، خواهان توقف روند تهديد وارعاب همه فعالان مدنی و صنفی به ويژه دانشجويان واساتيد دانشگاه شده واز همه نيک انديشان و فعالان عرصه های سياسی و اجتماعی می خواهد در اين تهاجم گسترده به دانشگاه پروژه انقلاب ضد فرهنگی اخير را ناکام گذارند.


اين سازمان همچنين دربيانيه خود تاکيد کرده است که «ايجاد بحران های مکرر داخلی وخارجی وتشديد روند برخورد با منتقدان ومخالفان سياست های جاری، نه تنها برناکامی دولت ها در حل مسائل ومعضلات جامعه سرپوش نمی گذارد بلکه دستاوردی جز تکرار چرخه معيوب مديريت ناکارآمد فعلی نخواهد داشت».


XS
SM
MD
LG