لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

تحصن دانشجويان تربيت معلم کرج ادامه دارد


تحصن و اعتصاب غذای دانشجويان دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج ادامه دارد و تاکنون سی تن از دانشجويان اعتصاب کننده به بهداری دانشگاه منتقل شده اند.
تحصن و اعتصاب غذای دانشجويان دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج ادامه دارد و تاکنون سی تن از دانشجويان اعتصاب کننده به بهداری دانشگاه منتقل شده اند.

هفت روز از تجمع و پنج روز از اعتصاب غذای دانشجويان دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج می گذرد. سی تن از دانشجويان اعتصاب کننده به بهداری دانشگاه منتقل شده اند.


اين در حالی است که مسوولان دانشگاه از انتقال دانشجويانی که در شرايط وخيم جسمی هستند، به بيمارستان جلوگيری می کنند.


دانشجويان دانشگاه تربيت معلم از سوی مقامات اين دانشگاه تحت فشار قرار گرفته اند که با رسانه ها مصاحبه نکنند.


مهديه گلرو، فعال دانشجويی که از نزديک تجمع و اعتصاب غذای دانشجويان دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج را دنبال کرده در گفت و گو با راديو فردا درباره فشارهای وارد شده بر دانشجويان متحصن می گويد:« دانشجويان برای مصاحبه و ارتباط داشتن با خبرگزاری ها تحت فشار شديد هستند و از مصاحبه با آنان به شدت منع شده اند».


وی می افزاید:« ارتباط تلفنی با دانشجويانی که در دانشگاه متحصن هستند به سختی برقرار می شود و خطوط تلفن همراه به شدت دچار اختلال است. به دليل تعطيلات در ايران فعالان دانشجويی سعی می کنند خبرها را به رسانه ها برسانند. اينترنت دانشگاه به طور کامل قطع شده است.»


اين فعال دانشجويی درباره آخرين وضعيت جسمی دانشجويان اعتصاب کننده می گويد:«در اين چند روز ۳۰ تن از دانشجويانی که در تجمع و اعتصاب غذا شرکت کرده بودند، به بهداری دانشگاه منتقل شده اند. تا ديشب حدود ۱۲۰۰ نفر دائما متحصن هستند. يکی از دانشجويان دختر و يک دانشجوی پسر ديشب راهی بيمارستان شدند . بردن آنها به بيمارستان بسيار مشکل بود زيرا نيروهای امنيتی اجازه انتقال دانشجويان به بيمارستان را نمی دهند.»


به گفته مهديه گلرو، فعال دانشجويی، تعداد اعتصاب کنندگان تا امروز صبح ۹۰ نفر بوده است. هر روز به تعداد اعتصاب غذا کنندگان افزوده می شود.


احکام انضباطی


در وبلاگ دانشجويان متحصن دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج منتشر شد مبنی بر اينکه با وجود تعطيل بودن ايران و دانشگاه ها، برای ۸ تن از دانشجويان متحصن احکام انضباطی صادر شده است.


  • « اينها خواسته های بسيار کوچکی مثل تغيير فضای سلف سرويس دانشگاه و همچنين کتابخانه دانشگاه هستند. اما دانشجويان اعلام کرده اند خواسته های بزرگ تر از اين ها دارند و تا رسيدن به تمام خواسته هايشان دست از اعتصاب غذا و تحصن نخواهند کشيد.»
مهديه گلرو، فعال دانشجويی

مهديه گلرو اين خبر را تاييد می کند و می گويد:« اين احکام بدون اينکه دانشجويان در جريان آن باشند، برای آنها صادر شده است. دانشجويان متحصن مرتب از سوی مقامات دانشگاه تهديد می شوند که پس از اين تحصن و اعتصاب غذا قادر به ادامه تحصيل در اين دانشگاه نخواهند بود. بر اساس آيين نامه کميته انضباطی دانشجو بايد به طور مکتوب به کميته انضباطی احضار شود و پس از آن حکم برايش صادر شود ولی اين دانشجويان حتی به طور شفاهی هم به کميته های انضباطی احضار نشده اند.»


پس از واقعه ۱۸ تير در کوی دانشگاه تهران حضور دانشجويان دختر در تحصن های شبانه دانشگاه های ايران کمرنگ بود. پيشتر تنها در تجمع دانشجويان دانشگاه سهند تبريز در اسفند ماه گذشته دختران دانشجو در کنار همکلاسی های پسر خود شب ها در تحصن در صحن دانشگاه حضور يافتند. دانشجويان دختر دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج نيز در تحصن های شبانه شرکت دارند.


مهديه گلرو، فعال دانشجويی در اين باره می گويد:« هميشه تابوی حضور دختران در تحصن ها به ويژه شب ها وجود داشت. دختران دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج سختی در فضای باز ماندن را به خود خريدند، حتی در دو سه شب گذشته هوای تهران سرد بود و دختران در فضای باز خوابيده اند و کنار همکلاسی های خود باقی مانده اند. »


ماموران انتظامات و حراست هم حضور کاملی در اين تحصن دارند. اين فعال دانشجويی می گويد:« آن طور که دانشجويان دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج می گويند، تعدادی از نيروهای لباس حراست دانشگاه تربيت معلم وارد دانشگاه شده اند که برای هيچ کدام از دانشجويان اين دانشگاه شناخته شده نيستند. دانشجويان بر اين عقيده اند که اين افراد از خارج از دانشگاه وارد اين دانشگاه شده اند تا از نزديک شاهد تحصن و اعتصاب غذای دانشجويان باشند.»


قطع آب آشامیدن


از روز سه شنبه گذشته آب دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج توسط مسوولان دانشگاه قطع شده است. اين مساله با توجه به گرمای هوا و اعتصاب غذا مشکلات زيادی را برای دانشجويان اين دانشگاه ايجاد کرده است.


مهديه گلرو که تحولات دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج را از نزديک دنبال کرده است، در اين باره می گويد:« متاسفانه قطعی آب مشکلات زيادی برای دانشجويان ايجاد کرده است. آب در بخش خوابگاه و قسمتی که دانشجويان تحصن کرده اند، قطع شده است. اين مساله دانشجويان را با مشکلاتی رو به رو کرده است. اين رفتاری کاملا غير انسانی و غير اخلاقی است که از طرف وزارت علوم پشتيبانی و از طرف مديريت دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج اجرا می شود.»


دانشجويان دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج می گويند خواسته هايشان صرفا صنفی است و خواستار برکناری معاونت آموزشی دانشگاه، برکناری معاونت فرهنگی و فوق برنامه، بهبود امکانات رفاهی، عدم احضار متحصنين به کميته انضباطی و عذرخواهی کتبی رياست دانشگاه از دانشجويان و خانواده های آنها به دليل اتهام های نادرست شده اند.


مهديه گلرو می گويد مسوولان دانشگاه برخی از خواسته های دانشجويان را قبول کرده اند و می افزايد:« اينها خواسته های بسيار کوچکی مثل تغيير فضای سلف سرويس دانشگاه و همچنين کتابخانه دانشگاه هستند. اما دانشجويان اعلام کرده اند خواسته های بزرگ تر از اين ها دارند و تا رسيدن به تمام خواسته هايشان دست از اعتصاب غذا و تحصن نخواهند کشيد.»


دانشجويان متحصن دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج، با انتشار نامه ای به مرديم ايران نوشته اند:« مسوولان دانشگاه لحظه به لحظه به فشار خود بر دانشجويان متحصن می افزايند . گويا در خيال خام خويش اينگونه می پندارند که با اين اعمال فشار می توانند عزم ما را سست کنند».


در ادامه آمده است:«بی شک فشارهايی همچون تهديد و ارعاب خانواده های دانشجويان متحصن، قطع آب، ايجاد اختلال در تلفن های همراه ، قطع اينترنت دانشگاه، زندانی کردن دانشجويان در محل تحصن، افزودن نيروهای ناشناس در لباس حراست، ممانعت از بردن دانشجويانی که از لحاظ جسمانی بسيار ضعيف شده اند، به بيمارستان و تزريق داروی ديازپام به دانشجويان ضعيف شده برای سست کردن و خواب آلودگی دانشجويان ، که عکس و فيلم آنها همه موجود است اما ما به دليل کمبود امکانات موفق به انتشار آنها نشده ايم، بدور از شرافت انسانی است و کسانی هم که در برابر اين حوادث سکوت اختيار می کنند، بايد جواب پس دهند.»


دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايی تهران با انتشار بيانيه ای از دانشجويان متحصن دانشگاه تربيت معلم پرديس کرج حمايت کرده اند.


XS
SM
MD
LG