لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۰

اعتراض دانشجویان بوعلی سینای همدان به آیین نامه جدید انضباطی


دانشگاه های ایران طی ماه های اخیر شاهد اعتراضات صنفی دانشجویان بوده است.
دانشگاه های ایران طی ماه های اخیر شاهد اعتراضات صنفی دانشجویان بوده است.

دانشجويان دانشگاه بوعلی سينای همدان روز چهارشنبه، در اعتراض به صدور آيين نامه انضباطی جديد در اين دانشگاه، تجمعی اعتراضی برگزار کردند.


در اين تجمع آرام چند تن از دانشجويان ضمن انتقاد از اين آيين نامه و فشارهای وارده بر دانشجويان، اعلام کردند اگر حتی يکی از دانشجويان بر اساس اين آيين نامه به کميته انضباطی احضار و حکمی درباره وی صادر شود، اين اقدام با خشم دانشجويان مواجه خواهد شد.


«آیین نامه و اجرای اجباری»


امين نظری، دبير سابق انجمن اسلامی دانشگاه بوعلی سينا همدان و عضو شورای مرکزی اين انجمن در گفت و گو با راديو فردا درباره چگونگی آغاز تحصن و دلايل آن می گويد:«در دانشگاه بوعلی در چند روز گذشته آيين نامه ای از طرف کميته انضباطی به ديوار ها چسبانده شده که مبنای آن محدوديت های رفتاری و پوششی برای دانشجويان است».


وی می افزاید:« عملا همان بحث تفکيک جنسيتی و محدوديت ها و طرح امنيت اجتماعی را در اين آيين نامه پيدا خواهيد کرد. ما وقتی پيگير اين قضيه شديم، مقامات انتظامات گفتند که ربطی به آنها ندارد و در دانشگاه بوعلی بخشی جديد به نام «منکرات» تعريف شده است. اين منکرات پيگير همين آيين نامه خواهد بود که مجوز برخورد با دانشجويان را هم دارند».


اين دانشجوی دانشگاه بوعلی همدان با اشاره به اين که بخشی به نام منکرات در دانشگاه های ديگر وجود ندارد، می افزايد:« تا جايی که من اطلاع دارم بخش منکرات برای اولين بار در دانشگاه بوعلی راه اندازی شده است. آن هم هنوز اطلاعاتی درباره آن نداريم. خود پرسنل انتظامات که قرار است در جايی که لازم است با منکرات همکاری کنند، اطلاعی از اين طرح ندارند. اما آيين نامه های آن بسيار گنگ است. حتی برخوردی که در طرح امنيت اجتماعی با مردم می شود، اينقدر گنگ نيستند.»


امين نظری، دبير سابق انجمن اسلامی دانشگاه بوعلی سينا همدان و عضو شورای مرکزی اين انجمن، همچنين می گويد:« مسوولان دانشگاه بوعلی اين آيين نامه را به مثابه يک تذکر کتبی در نظر گرفته اند. اين آيين نامه که به ديوارهای دانشگاه چسبانده اند، تذکر اوليه است و اگر با مواردی که به گفته آنها تخلف از اين آيين نامه است، برخورد کنند، مستقيم بايد افراد را به کميته های انضباطی ارجاع دهند.»


«اين آيين نامه ابتدا درباره « ممنوعيت اختلاط بی مورد دختران و پسران دانشجو» بحث می کند، درباره پوشش توصيه هايی شده است و اعلام شده بهتر است دختران دانشجو رنگ های تيره بپوشند، چادر بر سر کنند، جوراب های کلفت بپوشند که تا ساق پا بيايد، شلوار آنها بايد نسبتا آزاد باشد، مقنعه دختران فقط گردی صورت آنها را نشان دهد، پسرهای دانشجو هم نبايد موهای سر خود را آرايش کنند، آستين های لباس آنها بايد تا آرنج باشد و بالای آرنج نباشد.اين موارد توهين به شعور دانشجويان است و در نوع خود عجيب است.»
امين نظری

در آيين نامه جديد کميته انضباطی و حراست دانشگاه بوعلی آمده است:« اجرای موارد اين دستورالعمل اجباری است.»


امين نظری درباره نکاتی که در اين آيين نامه به آنها شاره شده، می گويد:« اين آيين نامه ابتدا درباره « ممنوعيت اختلاط بی مورد دختران و پسران دانشجو» بحث می کند، درباره پوشش توصيه هايی شده است و اعلام شده بهتر است دختران دانشجو رنگ های تيره بپوشند، چادر بر سر کنند، جوراب های کلفت بپوشند که تا ساق پا بيايد، شلوار آنها بايد نسبتا آزاد باشد، مقنعه دختران فقط گردی صورت آنها را نشان دهد، پسرهای دانشجو هم نبايد موهای سر خود را آرايش کنند، آستين های لباس آنها بايد تا آرنج باشد و بالای آرنج نباشد.اين موارد توهين به شعور دانشجويان است و در نوع خود عجيب است.»


«تجمع در روز چهارشنبه»


تجمع دانشجويان دانشگاه بوعلی روز چهارشنبه برگزار شد و به گفته اين دانشجو به دليل اينکه پنج شنبه و جمعه دانشگاه تعطيل است، اين تجمع ادامه پيدا نکرد.


امين نظری می گويد:« ما شرط را بر اين گذاشته ايم که اگر با اولين دانشجو در دانشگاه بوعلی برخورد شود، مسوولان با خشم دانشجويان رو به رو خواهند شد و اين اعتراضات از سر گرفته خواهد شد.»


در همين حال مسوولان دانشگاه تا کنون واکنشی به تجمع اعتراضی روز چهارشنبه دانشجويان دانشگاه بوعلی نشان نداده اند.


اين عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه بوعلی می گويد:« دولت نهم و مديرانش غيرمسوول هستند، آنها پاسخگو نيستند. انتشار پاسخگويی از آنان بی مورد است. هيچ پاسخی به ما داده نشد.»


با اين حال تجمع روز چهارشنبه تجمعی آرام بود و درگيری در آن صورت نگرفت.


امين نظری می گويد اين تجمع به صورت بحث آزاد برگزار شد و می افزايد:« چون تجمع روز چهارشنبه برگزار شد و پنجشنبه و جمعه دانشگاه تعطيل است، با برخوردی رو به رو نشد. اما مطمئنا برخوردهای قهر آميز رييس دانشگاه و مسوولين را در کميته های انضباطی در چند روز آينده انتظار داشته باشيم. پيش از اين هم چند روز پس از اعتراضات دانشجويان، احکام انضباطی برای آنها صادر شده است».


اين دانشجوی دانشگاه بوعلی همدان رييس دانشگاه را مسوول ايجاد محدوديت ها برای دانشجويان دانشگاه بوعلی همدان دانست و گفت:«من اين برخوردها را دستاورد سفر رييس جمهوری و هيئت وی به همدان می دانم. اما به نظر من دگم بودن رييس دانشگاه همدان نيز در اين امر موثر بوده است.»


فعالان دانشجويی دانشگاه بوعلی همدان معتقدند پس از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد و انتصاب اردشير خضايی به سمت رياست اين دانشگاه، جو دانشگاه «پادگانی» شده است.


دانشجويان دانشگاه بوعلی سينا همدان روز ۲۸ فروردين ماه نيز در اعتراض به وضعيت نامطلوب غذا و مشکلات صنفی، تجمعی اعتراض آميز برگزار کرده بودند.دانشجويان دانشگاه بوعلی همچنين در دی ماه ۱۳۸۶ در اعتراض به مرگ مشکوک زهرا بنی يعقوب، دانشجوی پزشکی در بازداشتگاهی در همدان چندين تجمع برگزار کردند.


پس از تجمع، احکام توبيخ کتبی مواجه شدند.


XS
SM
MD
LG