لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۳

حملات انتحاری در پاکستان ۶۵ کشته برجای گذاشت


مقامات دولتی پاکستان می گويند در دو انفجار انتحاری در روز جمعه در نزديک يک اداره دولتی در روستايی در منطقه مرزی با افغانستان دست کم ۶۵ کشته و ۱۱۲ مجروح برجای گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، يکی از اين انفجار ها توسط فردی که سوار بر يک موتورسيکلت بمب گذاری شده بود، انجام شده است. اين انفجار زمانی رخ داده است که مردم در نزديکی دهداری يکه غند، در منطقه مهمند ، تجمع کرده بودند.

بر اساس این گزارش، هدف اين حمله انتحاری احتمالا ريش سفيدان اين منطقه بوده است که برای ديدار با مقامات سياسی منطقه به دهداری اين روستا مراجعه کرده بودند.

رسول خان، دستيار امور سياسی منطقه مهمند به رويترز گفته است : «در اين حمله ۶۵ نفر کشته و ۱۱۲ نفر مجروح شده اند.»

در همين زمينه، شاهدان عينی گفته اند که دست کم پنج کودک و چند زن دراين حملات کشته شده اند.

تصاوير تلويزيونی حاکی از خرابی های گسترده اين انفجار است و شاهدان عينی می گويند دست کم ۳۰ مغازه تخريب شده است.

يک مقام امنيتی حاضر در صحنه اين انفجار گفته است که شدت انفجار باعث تخريب ديوار زندان شده و تعدادی از زندانيان گريخته اند.

پاکستان از سال گذشته تاکنون دو عمليات نظامی بزرگ عليه نيروهای ستيزه جوی طالبان در منطقه شمال غرب اين کشور انجام داده است.

در واکنش به اين عمليات، نيروهای طالبان دست به عمليات انتحاری عليه شهروندان پاکستانی در شمال غرب و شهرهای برزگ زده و صدها نفر را کشته اند.

هفته گذشته دو انفجار انتحاری در مسجد صوفيان در شهر لاهور دست کم ۴۲ کشته برجای گذاشت.

نيروهای طالبان پاکستان که درمنطقه پشتون زبان اين کشور حضور دارند روابط نزديکی با طالبان افغانستان دارند. اين در حالی است که عمليات نظامی نيروهای پاکستان باعث شده است، ستیزه جويان مجبور به عقب نشينی از مناطق شهری شوند.

ارتش پاکستان توانسته است نيروهای طالبان را از منطفه «دره سوات» در شمال غربی اسلام آباد بيرون براند و در ماه اکتبر سال گذشته ارتش عمليات خود در منطقه وزيرستان جنوبی در نزديکی مرز با افغانستان آغاز کرده است.

به دنبال گسترش عمليات ارتش پاکستان در منطقه اوراکزای د رماه مارس گذشته ، نيروهای شورشی طالبان که از منطقه وزيرستان گريخته بودند مجبور به ترک اين منطقه شده و به منطقه مهمند رفته اند.

گزارش ها حاکی از آن است که در حملات هوايی ارتش پاکستان در روز به پايگاههای شورشيان طالبان در منطقه اوراکزای دهها نفر از شبه نظاميان کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG