لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

حملات انتحاری در شهر قندهار ده ها کشته و زخمی برجای گذاشت


نمایی از حملات انتحاری اخیر در کابل
نمایی از حملات انتحاری اخیر در کابل
یک سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفته است که در يک رشته حملات انتحاری در روز شنبه در شهر قندهار در نزديکی مرکز پليس و زندان اين شهر دست کم سی نفر کشته و بیش از پنجاه نفر زخمی شده اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، احمد ولی کرزی، برادر ناتنی حامد کرزای، رييس جمهوری افغانستان، در اين باره گفته است زندان شهر قندهار يکی از اهداف اصلی حملات هماهنگ روز شنبه بوده است، ولی آنها نتوانستند به زندان رخنه کنند.

به گفته احمد ولی کرزی، عضو شورای ولایتی قندهار، دو انفجار در نزديکی منزل مسکونی وی در قندهار رخ داده است.

حمله به زندان قندهار سابقه دارد. در سال ۲۰۰۸ شورشيان با انفجار بخشی هايی از در ورودی اين زندان توانستند صدها زندانی را فراری دهند. نيروهای کانادايی کار تعميرات و تقويت ديواره های اين زندان را انجام داده اند.

احمد ولی کرزی درباره اهداف اين حملات انتحاری به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است : شورشيان می خواستند با مشغول کردن مردم در سطح شهر، با تخريب زندان، زندانيان را فراری دهند. ولی کانادايی‌ها تعميرات ديوارهای زندان ناشی از حمله سال ۲۰۰۸ را به خوبی انجام داده بودند و به همين دليل آنها نتوانسند به هدف خود برسند.

به گفته احمد ولی کرزی يکی ديگر از حملات انتحاری در مقابل درب ورودی مرکز پليس قندهار رخ داده است که تعداد زيادی تلفات برجای گذاشته است.

در همين زمينه، خبرگزاری رويترز گزارش داده است که گروه طالبان در بيانيه ای در وب سايت خود اعلام کرده است: حملات روز شنبه در قندهار «پيامی» برای فرماندهان «ناتو» است که در حال برنامه ریزی برای عملیات در این منطقه هستند. طالبان همچنين در اين بيانيه اعلام کرده اند که در اين حملات تلفات سنگينی به «دشمنان مجاهدين» وارد کرده اند.

به گزارش رويترز، يک سخنگوی نيروهای تحت فرماندهی پيمان اتلانيتک شمالی، ناتو، در افغانستان نيز تاييد کرده است که دست کم سه انفجار در شهر قندهار به وقوع پيوسته است.

قندهار، دومين شهر بزرگ افغانستان، شاهد حملات متعدد نيروهای طالبان بوده است و نيروهای آمريکايی در اين منطقه عمليات بزرگی را برای پاکسازی مناطق اطراف اين شهر در سال جاری اغاز کرده اند.

قندهار به هنگام قدرت گرفتن طالبان در دهه ۱۹۹۰ پايگاه اصلی اين گروه به شمار می رفت و اکنون نيروهای ائتلاف و آمريکا و به ويژه ژنرال استانلی مک کريستال، فرمانده اين نيروها در افغانستان، قندهار را به مثابه هدف اصلی مقابله با طالبان ارزيابی می کنند.

باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا، سال گذشته دستور اعزام ۳۰ هزار سرباز تازه نفس به افغانستان را صادر کرد که قرار است در قندهار مستقر شوند و انتظار می رود در ماههای آينده عمليات بزرگ آنها در اين منطقه آغاز شود.

هم اکنون هزاران سرباز کانادايی تامين امنيت شهر قندهار را برعهده دارند.
XS
SM
MD
LG