لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۷

خامنه ای: نقش احمدی نژاد در پيشرفت موضوع هسته‌ای بسيار بارز بود


آيت الله خامنه ای در جمع اعضای مجلس خبرگان رهبری، به ستايش از عملکرد محمود احمدی نژاد پرداخت.(عکس از مهر)
آيت الله خامنه ای در جمع اعضای مجلس خبرگان رهبری، به ستايش از عملکرد محمود احمدی نژاد پرداخت.(عکس از مهر)

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه شنبه در ديدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری گفت:«جمهوری اسلامی در مسئله هسته ای به يک موفقيت بزرگ دست يافته است.»


آقای خامنه ای در نخستين واکنش پس از انتشار گزارش تازه آژانس بين المللی انرژی اتمی در باره برنامه هسته ای ايران، از محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اين کشور، تقدير کرد.


آژانس بين المللی انرژی اتمی در تازه ترين گزارش که خود درباره برنامه هسته ای ايران اعلام کرده است که ايران به سوالات باقيمانده درباره فعاليت های گذشته خود پاسخ داده است، اما اين کشور از پاسخ دادن به سوالات منابع اطلاعاتی غرب، درباره تحقيقات برای نظامی کردن برنامه هسته ای خود در گذشته، خودداری کرده است.


اين در حالی است که کشورهای غربی عضو گروه موسوم به ۱+۵، به دليل سرپيچی تهران از توقف فعاليت های حساس هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم، می کوشند تا سومين قطعنامه تحريم عليه ايران را در شورای امنيت سازمان ملل متحد به تصويب برسانند.


در همين حال، آقای خامنه ای روز سه شنبه گفت:« يک نمونه از پيشرفت های نظام اسلامی، مسئله هسته ای است که ملت ايران در اين موضوع، حقاً و انصافاً به يک موفقيت بزرگ و پيشرفت چشمگير دست يافته است.»


آيت الله علی خامنه ای که نقش تعيين کننده سياست های هسته ای ايران را برعهده دارد، افزود:«همان کسانی که می گفتند بايد فعاليت هسته ای ايران برچيده شود اکنون می گويند ما حاضر به قبول پيشرفت های شما هستيم به شرط آنکه برای مدت محدودی ادامه پيدا نکند، که اين مسئله، پيشرفت بزرگی است که جز با استقامت به دست نمی آمد.»


  • «نقش شخص رييس جمهور و ايستادگی وی در پيشرفت موضوع هسته‌ای بسيار بارز بود. در کنار ايستادگی ملت، مجلس هفتم نيز برخلاف تلاش عده ای در دوره قبل، واقعاً در موضوع هسته ای ايستادگی و پافشاری کرد.»
آيت الله علی خامنه ای

در همين حال، آقای خامنه ای با اشاره به نقش محمود احمدی نژاد گفت:«نقش شخص رييس جمهوری و ايستادگی وی در پيشرفت موضوع هسته‌ای بسيار بارز بود.»


محمود احمدی نژاد نيز روز شنبه گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی را يک پيروزی خوانده بود و اين پيروزی را به آيت الله علی خامنه ای تبريک گفته بود.


آقای احمدی نژاد همچنین با هشدار به کشور های مخالف برنامه هسته ای ايران، گفته بود:« تا صد سال هم قطعنامه صادر کنند، ما سر سوزنی عقب نمی آييم.»


ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی در مردادماه سال جاری توافق کرده بودند تا در چارچوب همکاری برای شفاف سازی برنامه هسته ای، تهران به سئوالات باقی مانده آژانس پاسخ دهد.


ايران می گويد براساس توافقنامه‌ موضوعات ‌مطرح شامل؛ «‌آزمايشات پلوتونيوم، گذشته برنامه سانتريفيوژهای ‪ P۱‬و ‪ ، P۲‬سند اورانيوم فلزی ، منشاء آلودگی در يک دانشگاه فنی در تهران، پلونيوم ‪ ۲۱۰‬و معدن گچين بود .»


طبق اين توافق قرار بود محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، گزارش نهايی خود درباره برنامه هسته ای ايران را ماه دسامبر منتشر کند، اما به بنا به در خواست تهران، ارايه اين گزارش تا ماه فوريه به تعويق افتاده بود.


انتقاد از مجلس ششم


رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی خود برای اعضای خبرگان رهبری، همچنين با انتقاد از موضعگيری و رویکرد برخی اصلاح طلبان درمجلس ششم گفت:«در کنار ايستادگی ملت، مجلس هفتم نيز برخلاف تلاش عده ای در دوره قبل، واقعاً در موضوع هسته ای ايستادگی و پافشاری کرد.»


در دوران رياست جمهوری محمد خاتمی و مجلس ششم، ايران پذيرفت تا غنی سازی اورانيوم را متوقف کند، اما با روی کار آمدن مجلس هفتم و پيروزی محمود احمدی نژاد، ايران بار ديگر غنی سازی اورانيوم را از سرگرفت.


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی دو قطعنامه لازم الاجرا از ايران خواسته است تا فعاليت های حساس هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند، اما ايران اين در خواست را رد کرده است.


مقام های ايران می گويند پرونده هسته ای ايران بسته شده است، ولی اين کشور به همکاری خود با آژانس ادامه می دهد.


آژانس بين المللی انرژی اتمی در تازه ترين گزارش خود تصريح کرده است که اين آژانس در وضعيتی قرار ندارد تا درباره نبود مواد هسته ای و فعاليت های هسته ای اعلام نشده، پيش از دستيابی به شفافيتی درباره ماهيت برنامه تحقيقاتی تسليحاتی ايران با اطمينان ابراز نظر کند.


آژانس همچنين اضافه کرده است بدون اجرای پروتکل الحاقی به پيمان بين المللی منع گسترش جنگ افزارهای اتمی چنين شفاف سازی امکان پذير نيست.


پروتکل الحاقی امکان بازرسی گسترده و از پيش اعلام نشده تأسيسات هسته ای ايران را برای آژانس بين المللی انرژی اتمی فراهم می کند.


XS
SM
MD
LG