لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۸

«رهبری به خاطر اهانت نمايندگان مجلس به احمدی نژاد تذکر داد»


فاطمه آليا، نماينده مجلس، روز سه شنبه در نطق ميان‌دستور خود گفته است رهبر جمهوری اسلامی نسبت به «اهانت» نمايندگان مجلس و « فريادهای دو-دو » آنها در مخالفت با مواضع محمود احمدی نژاد به هنگام معرفی وزير پيشنهادی وززش در هفته گذشته تذکر داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه آليا در جريان نطق روز سه شنبه خود با تکرار جمله هايی مبنی بر اينکه «رفتار نمايندگان رذيلت بود، ظلم بود، فساد بود»، خشم ديگر نمايندگان را برانگيخت.

به گزارش خبر آنلاين، فاطمه آليا در نطق خود با شرم آور خواندن «رويکرد مجلس» ، گفته است: «اين اقدام سبب شد که مقام معظم رهبری، هيات رئيسه و زعمای مجلس را فراخوانده و تذکر دادند. نقل به مضمون فرمودند که «مجلس به رئيس جمهور اهانت کرد، مجلس حق ندارد به هيچ کس بويژه رئيس جمهور اهانت کند...کاری که مجلس کرد ظلم بود و کار بدی کرديد...شما در مجلس حق نداريد به کسی به خصوص رئيس جمهور اهانت کنيد...مجلس مظهر فضايل ملت است، اين چه فضايلی است؟...همين مانده است که برويد و کتک هم بزنيد! ...بنده ناراحت شدم از اين کارها...آقای لاريجانی اين چه اتفاقی بود؟ شما بايد متوقف مي کرديد...»

به گزارش خبرگزاری مهر، شهاب الدين صدر، نايب رئيس مجلس، با تذکر به اظهارات آليا گفته است:« رهبری مصلحت ندانسته بودند که فرمايشاتشان درباره جلسه رای اعتماد علنی شود. لذا در جلسه خصوصی با هيئت رئيسه درباره رفتار نمايندگان تذکر دادند شما نبايد از تريبون عمومی صحن به انعکاس فرمايشات رهبری بپردازيد.»

به گزارش رسانه ها، فاطمه آلیا در واکنش به اظهارات شهاب الدين صدر در خصوص این که آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، علنی شدن نظرش را در مورد جلسه رای اعتماد به مصلحت ندانسته، گفت:« رهبری نفرمودند که اين مطالب منعکس نشود»

به هنگام سخنرانی محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در جلسه سه شنبه ۳۱ خردادماه برای دفاع از حميد سجادی، وزير پيشنهادی برای وزارت ورزش و جوانان، گروهی از نمايندگان فريادهای «دو-دو» سرداده بودند. در مجلس ايران و در رای گيری ديجيتالی عدد ۲ به معنای مخالفت و عدد چهار به معنای موافقت است.

واکنش ها به اظهارت آليا

به گزارش خبرگزاری مهر، اظهارات فاطمه آليا واکنش برخی از نمايندگان مجلس را درپی داشت و با پائين آمدن فاطمه آليا از محل نطق ، تعدادی از نمايندگان مانند غلامرضا مصباحی مقدم، علی مطهری، عسگر جلاليان، حميدرضا فولادگر برای اعتراض به وی در محل استقرار فاطمه آليا حضور يافتند.

طبق اين گزارش، فاطمه آجرلو، نماينده کرج، به حمايت از فاطمه آليا از جايگاه خود بلند شده و با نمايندگان حاضر درگيری لفظی پيدا کرد و با اوج گرفتن درگيری ها جهانبخش محبی نيا عضو هيئت رئيسه مجلس در محل حاضر شده و اختلافات را فيصله داد.

در همين حال، نمایندگان اصولگرای مخالف دولت محمود احمدی نژاد می گویند تذکر رهبر جمهوری کلی بوده و در مخالفت با فریادهای «دو-دو» در مجلس بیان شده است.

احمد توکلی، نماینده و رییس مرکز پژوهش های مجلس، در تذکری گفته است: پیام اصلی اظهارات رهبر جمهوری اسلامی «اين بود که وقتی کسی در مجلس حال صحبت کردن است، نبايد نطق وی را کسی غير از رئيس مجلس قطع کرده يا به وی اعتراض کند.»

اسدالله بادامچيان، نماينده اصولگرای مجلس از تهران، نیز گفته است: «نقل قول تذکر اخير رهبر انقلاب از تريبون مجلس، نوعی بهره برداری سياسی است.»

اسدالله بادامچيان به خبر آنلاين گفته است: «تذکر اخير ايشان به هيات رئيسه «خصوصی» بوده است و اگر سخنران محترمی در پشت تريبون مجلس اين سخنان را علنی کند، نوعی بهره برداری جناحی و سياسی از نظرات رهبری است.»

از سوی دیگر، محمدجواد ابطحی، نماينده خمينی شهر، به جهان نيوز گفته است که رهبری از نحوه مديريت مجلس به هنگام رای اعتماد وزير پيشنهادی برای وزارت ورزش و جوانان انتقاد کرده است.

به گفته وی رهبر جمهوری اسلامی همچنين از عملکرد صداوسيما و پخش «دو دو کردن» نمايندگان هنگامی سخنرانی محمود احمدی نژاد انتقاد کرده است.

در همين زمينه، علی لاريجانی، رييس مجلس، روز يکشنبه به هنگام رای اعتماد به وزير پيشنهادی «راه و شهرسازی» گفته بود: «درست است که شما در روز بررسی صلاحيت وزير پيشنهادی ورزش با دو-دو گفتن، نظر مخالفتان را مي‌گفتيد، اما ممکن است که در بيرون از مجلس تصور اسائه ادب بشود و مقامات ارشد نظام از جمله رئيس جمهوری از اين موضوع دلگير شوند.»
XS
SM
MD
LG