لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۹

نتايج يک نظر سنجی درباره عمليات نظامی اسرائيل در غزه


چند روز پس از برقراری آتش بس بين اسرائيل و گروههای فلسطينی در غزه ، نتايج يک نظرسنجی از اسرائيلی ها، تناقض هايی را در ميزان حمايت آنها از آتش بس در عمليات نظامی و سياستمداران کشور نشان می دهد.

اسرائيل و تشکل های مسلح فلسطينی در غزه به مدت هشت روز درگير عملياتی مرگبار بودند و از يکسو فلسطينی ها بيش از ۱۵۰۰ راکت ديگر به اسرائيل شليک کردند و نيز اسرائيل ۱۶۰۰ هدف را در غزه مورد حمله هوايی قرار داد.


اين نظرسنجی ها که نتايج آن روز جمعه سوم آذر منتشر شد، نشان می دهد که اکثر افکار عمومی اين کشور، از نتايج عمليات ناراضی هستند اما به طرزی متناقض، از عملکرد بنيامين نتانياهو نخست وزير و آويگدور ليبرمن وزيرخارجه راستگرای دولت خود دراين عمليات، ابراز رضايت کرده اند.

نتايج نظرسنجی در وبسايت روزنامه معاريو منتشر شده است؛ اين نظرسنجی به درخواست همين پايگاه خبری «ان.آر.جی» به عمل آمده است.

نتانياهو همراه با ليبرمن و اهود باراک سه تصميم گيرنده اصلی در مورد عمليات نظامی اين کشور عليه تشکل های مسلح فلسطينی در غزه بودند.

در نظرسنجی، اکثر اسرائيلی هايی که ساکنان جنوب اين کشور هستند، از آنجا که اين مناطق بيشتر در معرض خطرهای راکتی بوده اند، نتايج حاصله از عمليات را ناکافی می دانند و معتقدند که ضربات وارده به تشکل های مسلح فلسطينی به ميزانی نبوده است که آنها را از ورود به مراحل جديد تعرض های راکتی باز دارد.

۴۹ درصد از پرسش شوندگان گفته اند که اسرائيل می بايست به اين عمليات برای ضربه زدن بيشتر به شاخه های نظامی سازمان های فلسطينی فعال درغزه ادامه می داد تا آنها را بخاطر راکت پرانی های متعدد عليه اسرائيل «مجازات» کند و توان بازدارندگی اسرائيل را احياء کند.

اما ۳۱ درصد از اسرائيلی ها از توقف عمليات نظامی کشورشان در مقطعی که پايان گرفت، ابراز پشتيبانی کرده و بيست درصد بقيه نيز گفته اند که نمی توانند نظر قاطعی بدهند.

آتش بسی که به حملات متقابل دو طرف پايان داد، از ساعت ۲۱ ( به وقت محلی اسرائيل و غزه) در شامگاه چهارشنبه اول آذر/ بيست و يکم نوامبر، به مرحله اجرا درآمد. در دو ساعت نخست پس از اين موعد نيز هنوز ده فروند راکت ديگر به سوی اسرائيل شليک شد.

روز جمعه سوم آذر نيز در تجمع همراه با سنگ پرانیِ صدها فلسطينی در نزديکی جداره مرزی غزه و اسرائيل، يک فلسطينی کشته و نوزده نفر ديگر زخمی شدند.

نظرسنجی نشان می دهد که اسرائيلی ها با وجود نارضايتی از نتايج عمليات نظامی و درخواست برای عملياتی ضربتی تر، همچنان حامی محور نتانياهو- ليبرمن باقی مانده اند، هر چند که از ميزان حمايت از اين دو سياستمدار اندکی کاسته شده است.

اين نظرسنجی اثرات اين عمليات را بر انتخابات پيش روی پارلمانی اين کشور بررسی کرده است. اين انتخابات ۲۲ ژانويه، سوم بهمن، برگزار می شود.

حزب ليکود به رهبری نتانياهو به تازگی با حزب راستگرای «اسرائيل خانه ماست» به رهبری ليبرمن يک ائتلاف انتخاباتی واحد تشکيل داد و آندو حزب عملاً در يکديگر ادغام شدند و نام «ليکود بيتينو» را برای خود برگزيدند.

براساس نظرسنجی يادشده، محور نتانياهو- ليبرمن می تواند ۳۷ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را بدست آورد و ضمن ائتلاف با احزاب همپيمان، می تواند به احتمال زياد، تشکيل دهنده دولت بعدی نيز باشد.

تلفات فلسطينی ها از عملياتی که اسرائيل آن را «ستون ابر» نامگذاری کرده بود، ۱۶۱ نفر بود؛ در کنار کشته شدن دهها نفر از فعالان شاخه های نظامی حماس، جهاد اسلامی و ديگر تشکل های مسلح، دهها غير نظامی نيز کشته شدند؛ در طرف اسرائيلی نيز شمار تلفات به شش نفر رسيد.

احمد سعيد خليل الجعبری فرمانده ميدانی يگانهای عزالدين القسام، شاخه نظامی حماس، مهم ترين فعال فلسطينی بود که با کشته شدن او، عمليات اسرائيلی آغاز شد.
XS
SM
MD
LG