لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

مخالفان سوری: بیش از ۲۰۰ تن در روستایی در نزدیکی حماه کشته شدند


منابع معترضان سوری از کشته شدن بيش از ۲۰۰ نفر که اکثر آن‌ها غير نظامی هستند، در روستای «تريسمه» از توابع حماه به دست نيروهای دولتی و طرفداران بشار اسد، رئيس جمهور سوريه خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری رويترز به نقل از منابع مخالفان سوريه، روستای تريمسه شامگاه پنجشنبه ۲۲ تير ابتدا در معرض گلوله باران توپخانه‌ای نيروهای دولتی قرار گرفت. پس از آن شبه نظاميان هوادار بشار اسد که به آن‌ها «شبيحه» گفته می‌شود، به روستا يورش بردند.

بنا بر اين گزارش، ابتدا شماری از افراد در اثر گلوله باران توپخانه‌ای جان باختند. پس از آن شبه نظاميان شمار ديگری را اعدام کردند.

در همين حال، تلويزيون دولتی سوريه گزارش داد که سه تن از نيروهای امنيتی، در درگيری‌های روستای تريمسه، کشته شدند. اين گزارش همچنين «گروه‌های مسلح تروريست» را متهم به کشتار غير نظاميان در اين روستا کرد.

شورای رهبری انقلاب سوريه در استان حماه، در بيانيه‌ای اعلام کرد که شامگاه پنجشنبه، بيش از ۲۰۰ نفر در روستای تريمسه کشته شدند. اين بيانيه افزوده است که اين قربانيان در اثر گلوله باران توپخانه‌ای، هوايی و عمليات اعدام دستجمعی، جان باختند.

اتحاديه کميته‌های محلی هماهنگی اعتراض‌ها در سوريه نيز در بيانيه‌ای شمار کشته شدگان در روستای تريسمه را بيش از ۲۲۰ نفر اعلام کرد.

به گزارش شبکه تلويزيونی الجزيره، اين اتحاديه، نيروهای نظام بشار اسد را به اجرای کشتاری در اين روستا که از توابع شهر حماه است متهم کرد.

هنوز تحقيق در باره صحت و سقم اين روايت‌ها از منابع مستقل ميسر نشده است. دولت سوريه مانع از فعاليت خبرنگاران مستقل در خاک اين کشور می‌شود. در صورت صحت اين اطلاعات، از زمان آغاز اعتراض‌ها در سوريه در حدود ۱۶ ماه پيش، کشتار تریسمه بزرگ‌ترين کشتار از لحاظ شمار کشته شدگان خواهد بود.

پيش از آن، شبکه حقوق بشر سوريه در گزارش روزانه خود، از کشته شدن ۱۰۹ نفر به دست نيروهای دولتی خبر داده بود. اين شبکه در گزارش خود که آن را شبکه خبری الجزيره و شماری ديگر از رسانه‌ها منعکس کردند خاطرنشان کرده که بيشتر کشته شدگان از دمشق و حومه آن، حمص، حماه و ادلب بوده‌اند.

در همين حال، گزارش‌ها از شدت گرفتن خشونت‌ها در دمشق و حومه آن ميان نيروهای دولتی سوريه و مخالفان حکايت می‌کند. پنجشنبه نخستين باری بود که نيروهای دولتی به مناطقی در منطقه کفرسوسه واقع در حاشيه دمشق، خمپاره شليک کردند.
XS
SM
MD
LG