لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۹

«نبرد شديد» نيروهای ارتش سوريه و مخالفان مسلح در حلب


نیروهای مخالفان در منطقه استراتژيک عندان در شمال حلب
نیروهای مخالفان در منطقه استراتژيک عندان در شمال حلب

حملات «شديد» نيروهای دولتی سوريه عليه مواضع مخالفان مسلح دولت در حلب با استفاده از سلاح های سنگين و هليکوپتر های توپدار در روز دوشنبه ادامه داشت. ارتش سوريه اعلام کرده که منطقه «صلاح الدين» را تصرف کرده است، اما مخالفان اين ادعای ارتش را رد می کنند.

به گزارش شبکه الجزيره يک منبع امنيتی در دمشق گفته است:«نيروهای ارتش کنترل منطقه صلاح الدين را به دست گرفته اند و به عمليات تهاجمی خود ادامه می دهند.»

اين درحالی است که سرهنگ عبدالجبار القائدی، فرمانده شورای نظامی مخالفان در حلب گفته است: نيروهای ارتش حتی يک متر پيشروی نکرده اند.

سرهنگ عبدالجبار القائدی اضافه کرده است: از زمان آغاز عملیات نیروهای ارتش از روز شنبه تاکنون، نیروهای مخالفان تا به حال دست به سه عملیات تهاجمی علیه آنها زده اند و الان در حدود جهل درصد از حلب را در کنترل دارند.

«هشدار» ایران

در همین حال، روزنامه دولتی «الوطن» سوريه نوشته است، ايران به ترکيه در خصوص مداحله نظامی در سوريه هشدار داده است.

روزنامه الوطن نوشته است که ايران به ترکيه هشدار داده که در صورت هرگونه دخالت نظامی در سوريه، پيمان دفاع مشترک خود با دمشق را به اجرا خواهد گذاشت.

روزنامه الوطن سوريه در شماره روز دوشنبه ۹ مرداد خود نوشت يک ديپلمات عرب ترکيه را متهم کرده که گروه پ.ک.ک را برای مداخله نظامی در سوريه بر پايه طرحی آمريکايی بهانه می‌کند.

بنا بر اين گزارش، اين ديپلمات که خواسته نامش فاش نشود، گفته که طرحی مشترک ميان آمريکا و ترکيه برای دخالت نظامی محدود در شمال سوريه به ويژه در استان حلب به منظور ايجاد «منطقه امن که آن را گروه‌های مسلح تروريست اداره می‌کنند» وجود دارد.

دولت سوريه مخالفان خود را «گروه‌های مسلح تروريست می‌نامد.»

روزنامه الوطن سوريه خاطرنشان کرده است که در چند ساعت گذشته، ايران به ترکيه هشدار داده است که در صورت چنين مداخله‌ای، پيمان دفاع مشترکی را که با سوريه منعقد کرده، به اجرا خواهد گذاشت.

ايران يکی از مهم‌ترين همپيمانان سوريه در سه دهه گذشته بود. با اين وجود به رابطه نزديک خود با دولت ترکيه که در جريان تحولات اخير سوريه به يکی از سرسخت‌ترين منتقدان نظام بشار اسد رئيس جمهور اين کشور تبديل شد، ادامه داد.

اين هشدار در حالی داده شده است که منابع خبری ترکيه از حرکت کاروان‌های نظامی اين کشور به سمت مرزهای سوريه خبر داده‌اند.

خبرگزاری آناتولی دولتی ترکيه گزارش داده است که ۲۰ نفربر به علاوه چندين خودروی زرهی و سامانه‌های موشکی، روز دوشنبه به سمت مرز جنوبی اين کشور با سوريه حرکت کردند.

اين کاروان يکی از مجموع کاروان‌های نظامی است که ترکيه در روزهای اخير به مرزهای ۹۱۱ کيلومتری خود با سوريه فرستاده است.

تا کنون هيچ نشانه‌ای درباره اينکه اين نيرو‌ها قصد عبور از مرزهای سوريه را دارند وجود ندارد.

در روزهای اخير رسانه‌های ترکيه از برافراشته شدن پرچم حزب کارگران کردستان ترکيه (پ. ک. ک) در مناطقی با اکثريت کرد نشين در شمال سوريه برپايه توافق با نظام بشار اسد خبر داده بودند. گروه پ.ک.ک از گروه‌های معترض کرد است که مشی مسلحانه در مبارزه با دولت ترکيه را پيش گرفته است.

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه نيز هشدار داده است که کشورش با نيروهای مسلح حزب کارگردان کردستان در داخل ترکيه خواهد جنگيد، همانگونه که در خاک عراق با آن‌ها می‌جنگد.

نظام حاکم بر سوريه هم ترکيه را متهم به مسلح سازی معترضان سوری می‌کند؛ ادعايی که ترکيه آن را رد کرده و تاکيد می‌کند که تنها از معترضان سوری ميزبانی می‌کند.

ادامه درگيری‌ها در حلب

درگيری‌های شديد ميان نيروهای دولتی سوريه و مخالفان در شهر حلب و حومه آن ادامه دارد. .

بنا بر اين گزارش، نيروهای ارتش آزاد سوريه برای نخستين بار به وسيله تانک‌هايی که از ارتش دولتی سوريه به غنيمت برده‌اند، به يک فرودگاه نظامی در حلب حمله کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه هم گزارش داده است که نيروهای ارتش آزاد سوريه موفق شدند يک پاسگاه مهم نظامی در منطقه استراتژيک عندان در شمال حلب را پس از نبردی ۱۰ ساعته، به تصرف خود در آورند. فعالان سوری هم تصاوير ويديويی به تصرف آوردن اين پاسگاه را بر روی شبکه اينترنت منتشر کردند.

اهميت اين موفقيت در اين است که اکنون مسير ارتباطی ميان حلب و مرزهای ترکيه به دست مخالفان بشار اسد افتاده است، مساله‌ای که به آن‌ها امکان امداد رسانی به نيروهای مخالفان که در شهر حلب در حال مبارزه با نيروهای دولتی هستند را ميسر می‌کند.

گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی از آن است که نيروهای ارتش آزاد سوريه در اين عمليات موفق شده‌اند هشت تانک به علاوه مقادير زيادی ذخاير جنگی و خمپاره‌های ضد تانک را به غنيمت ببرند.

در حلب پيش‌تر نيروهای دولتی اعلام کرده بودند که موفق به باز پس گيری منطقه صلاح الدين که يپشتر به کنترل نيروهای مخالفان در آمده بود شدند. اين خبر را منابع مخالفان تکذيب کردند. به دليل ممانعت از حضور خبرنگاران مستقل، آگاهی از صحت و سقم اخبار منتشره از مناطق درگيری دشوار می‌نمايد.

شبکه خبری الشام به نقل از منابع مخالفان گزارش داده است که نيروهای دولتی سه بار تلاش کردند وارد منطقه صلاح الدين حلب شوند اما با مقاومت شديد نيروهای ارتش آزاد سوريه روبرو شدند.

خبرهايی هم از درگيری در مناطق ديگر حلب از جمله حميديه، سکری و مساکن هنانو منتشر شده است. هليکوپترهای ارتش دولتی سوريه هم مناطقی از حلب را گلوله باران کردند. کميساريای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد از فرار حدود ۲۰۰هزار نفر از ساکنان شهر حلب در دو روز اخير خبر داده است.

شبکه شام همچنين از درگيری‌هايی در حومه دمشق، ادلب و درعا و گلوله باران توپخانه‌ای شماری از مناطق هم خبر داده است.

جدايی‌ها از نظام بشار اسد

روند جدا شدن شخصيت‌های سياسی و نظامی از نظام بشار اسد ادامه دارد.

خبرگزاری رويترز به نقل از وزارت امور خارجه بريتانيا گزارش داده است که خالد الايوبی کاردار سفارتخانه سوريه در لندن پس از استعفا، جدايی خود از نظام بشار اسد و پيوستن به معترضان او اعلام کرد.

در بيانيه وزارت امور خارجه بريتانيا آمده است: «آقای ايوبی به ما ابلاغ کرد که ديگر قادر به نمايندگی از نظامی که چنين اعمال خشونت باری عليه مردم خود انجام می‌دهد نيست.»

شبکه خبری الجزيره هم گزارش داده است که خالد الصالح قائم مقام رئيس هيئت نمايندگی سوريه در نيجريه، جدايی خود را از نظام بشار اسد اعلام کرده است.

در همين حال، خبرگزاری رويترز به نقل از يک مسئول ترک که خواسته نامش فاش نشود گزارش داده است که ۱۲ افسر درجه دار سوری از جمله معاون فرمانده پليس لاذقيه، شامگاه يکشنبه از نظام بشار اسد جدا شده و به ترکيه گريخته‌اند.

پس از آن خبرگزاری آناتولی ترکيه گزارش داد که پنج افسر درجه دار سوریه دوشنبه به همراه خانواده‌های خود به ترکيه رسيدند و درخواست پناهندگی کردند.

واکنش های بين المللی


بان گی مون دبيرکل سازمان ملل متحد دوشنبه از همه طرف‌های درگير در سوريه خواست تا به خشونت مسلحانه پايان دهند.

به گزارش خبرگزاری رويترز،‌ بان گی مون که در کنفرانسی خبری در نيويورک سخن می‌گفت، با تاکيد بر اينکه، جنگ مسلحانه راه حل نيست گفت: «ادامه اين تنش تنها به افزايش خرابی‌ها و رنج‌ها می‌انجامد. جنگ داخلی همسايگان سوريه را هم در معرض خطر قرار می‌دهد.»

او تاکيد کرد که کوفی عنان فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب به سوريه، به منظور يافتن راه حلی مسالمت آميز برای بحران سوريه تلاش می‌کند «اما او برای موفقيت نيازمند پشتيبانی جامعه جهانی با موضعی واحد است.»

دبيرکل سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد که دولت سوريه «به سرکوب وحشيانه خود» استفاده از هليکوپتر و توپخانه سنگين را در مناطق پر ازدحام افزوده است. او افزود که مخالفان مسلح نيز به حملات خود افزوده‌اند.

از سوی ديگر، لورن فبيوس وزير امور خارجه فرانسه گفت که کشورش درخواست تشکيل نشست فوری وزاری امور خارجه کشورهای عضو شورای امنيت سازمان ملل متحد را برای بررسی بحران سوريه مطرح خواهد کرد.

فبيوس در مصاحبه با راديو آر اف همچنين نسبت به روی دادن کشتاری جديد در شهر حلب هشدار داد و گفت: «اين مصيبتی است که مردم سوريه از سوی بشار اسد جلاد متحمل آن می‌شوند.» او تاکيد کرد که ديگر کسی نمی‌تواند بگويد آنچه که در سوريه روی می‌دهد مساله‌ای داخلی است.

از روز چهارشنبه، فرانسه رياست دوره‌ای شورای امنيت سازمان ملل مت

XS
SM
MD
LG