لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۱

معاذ الخطيب: حکومت آینده سوریه با اسرائیل دشمنی نخواهد داشت


احمد معاذ الخطيب رهبر ائتلاف ملی مخالفان سوريه در نخستين مصاحبه خود با يک رسانه اسرائيلی گفته است که درپی تغيير حکومت بشار اسد در سوريه، نظام جديدی که در اين کشور بروی کار آيد، خصومت و عنادی با اسرائيل نخواهد داشت و اسرائيل را نيز مانند هر کشور عادی ديگر، تلقی خواهد کرد.

احمد معاذ الخطيب اين مصاحبه را در روزهای برگزاری همآيش امنيتی مونيخ با روزنامه يديعوت آخرونوت انجام داده است.

مصاحبه گر اعزامی يديعوت آخرونوت دکتر رونن برگمن يکی از بارزترين گزارشگران روزنامه يديعوت آخرونوت و نويسنده چند کتاب مهم سال های اخير در باره موساد و سياست های اسرائيل در مورد ايران بوده است.

از ۲۳ ماه پيش که بحران و جنگ داخلی سوريه آغاز شد، از احتمال تسلط نيروهای افراطی القاعده و ساير گروههای تروريستی بر سلاحهای شيميايی و ميکروبی ارتش سوريه به سختی ابراز نگرانی می کند.

بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل بارها در هفته های اخير گفته است که سرنوشت سلاحهای شيميايی و ميکروبی سوريه «خط قرمز» برای اسرائيل است، و شيمون پرز رييس جمهوری اسرائيل نيز ماه گذشته به نيويورک تايمز گفت اگر اسد از اين «خط قرمز» عبور کند، باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا خود به خوبی می داند که بايد چه کاری انجام دهد.

مصاحبه معاذ الخطيب با يديعوت آخرونوت چند روز پس از حملات جنگنده های اسرائيلی به چند هدف نظامی در سوريه انجام شده است.

اهود باراک وزيردفاع اسرائيل که او نيز در همآيش مونيخ شرکت داشت، شنبه گذشته حمله اسرائيل به سوريه را تلويحی تاييد کرد و گفت «ما پيشتر هشدارهای لازم را به سوريه داده بوديم...و اتفافی که افتاده علامت آن است که وقتی اسرائيل حرفی را می زند، آن را هم عملی می کند».

معاذ الخطيب به يديعوت آخرونوت گفته است: «اسرائيل نبايد نگران جنگ افزارهای شيميايی و بيولوژيک سوريه باشد؛ ما به عنوان ائتلاف مخالفان اسد از زرادخانه اين سلاحها مراقبت کرده و نخواهيم گذاشت که بدست حزب الله يا ديگران بيفتد.»

وی اضافه کرده است:«مخالفان هرتلاشی را به کار می گيرند تا هيچ سلاحی از ارتش سوريه ديگر بدست حزب الله لبنان نرسد...و برای مسدود کردن راههای انتقال سلاح از سوريه به لبنان و نظارت کامل برمنطقه در پی روی کارآمدن نظام جديد، طرح داريم».

معاذ الخطيب در روزهای همآيش مونيخ ديدارهای جداگانه و بی سابقه ای نيز با علی اکبر صالحی وزيرخارجه ايران و سرگئی لاوروف وزيرخارجه سوريه انجام داد که ازيکسو، از طرف آقای لاوروف به مسکو دعوت شد و آقای صالحی نيز پس از اين ملاقات گفت «معاذ الخطيب را فردی دلسوز و علاقمند به حل بحران سوريه تشخيص داده است».

معاذ الخطيب به يديعوت آخرونوت گفته است که نظامی که پس از دهها سال سلطه خاندان جنايتکار اسد بروی کارآيد، نه دشمن اسرائيل خواهد بود و نه قصد حمله به اسرائيل را دارد.

ظاهراً آقای الخطيب در اين مصاحبه عامدانه به سرنوشت بلنديهای گولان اشاره ای نکرده است. در جنگ «شش روزه» سال ۱۹۶۷ که کشورهای عرب با رويای نابودی اسرائيل، به طور همزمان به اسرائيل حمله بردند، اسرائيل ارتفاعات جولان را به تصرف خود در آورد.

دولت های اسرائيل درچند مذاکرات مستقيم وغير مستقيم با سوريه در دو دهه اخير، سازش بر سر اين منطقه را به دورشدن سوريه از همپيمانی با جمهوری اسلامی ايران و حزب الله مشروط کرده بودند.

ژنرال ذخيره عاموس يادلين رييس پيشين سازمان اطلاعات نظامی اسرائيل هفته گذشته گفت بحرانی که نظام اسد در آن درگير شده است، چالش های امنيتی برای اسرائيل را تا حد زيادی کم کرده است.

اسرائيل و سوريه از سال ۱۹۷۴ در پی يک قرارداد آتش بس که با ميانجی گری ريچارد نيکسون رييس جمهوری وقت آمريکا بدست آمد، از آرامش خوبی در مرزهای خود، برخوردار بوده اند وحمله دو هفته پيش اسرائيل به سوريه، نخستين تعرض جدی نظامی بين دو کشور محسوب می شد.

گفتنی است که احمد معاذ الخطيب در اواخر مرداد ماه امسال به رهبری «ائتلاف ملی انقلابيون و مخالفان سوريه» برگزيده شد. او پيش از اين امام جمعه مسجد جامع بنی اميه دمشق بود که چند بار از سوی حکومت اسد دستگير شد و اوايل تابستان امسال از سوريه گريخت.

درپی ديداری که جو بايدن معاون رييس جمهوری آمريکا هفته گذشته در مونيخ با معاذ الخطيب انجام داد، اعلام شد که او به سفر رسمی به آمريکا نيز دعوت شده است.
XS
SM
MD
LG