لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

«دست کم ۲۳ نفر در تظاهرات ضد دولتی روز جمعه سوريه کشته شدند»


فعالان سوری می گويند، دهها هزار نفر پس از برگزاری نمازجمعه در شهر های مختلف سوريه دست به تظاهرات ضد دولتی زده اند و در جريان تيراندازی نيروهای امنيتی به سوی معترضان دست کم ۲۳ نفر کشته شدند.

اين در حالی است که بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، روز پنجشنبه اعلام کرده بود سرکوب معترضان متوقف می شود.

گروه «رصد حقوق بشر سوريه» می گويد، درجريان تيراندازی نيروهای امنيتی سوريه به سوی تظاهرات اعتراضی در «درعا» دست کم ۱۵ نفر از جمله يک کودک يازده ساله کشته شدند.

طبق اين گزارش شش نفر در مرکز شهر «حمص» ، يک نفر «حراستا» و یک نفر دیگر در «دوما» در حومه دمشق کشته شده اند.

«رصد حقوق بشر سوريه» همچنين می گويد، روز جمعه نيروهای دولتی به سوی تظاهر کنندگان در مناطق غباغب، نخيل، الهراک و نوا تیراندازی کردند و دست کم ۱۶ نفر را زخمی کردند.

طبق این گزارش، دهها هزار نفر پس از نماز جمعه در خيابان شهرهای مختلف سوريه دست به تظاهرات اعتراضی زده اند. بنابر گزارشها، بزرگترين تظاهرات ضد دولتی روز جمعه در شهر «حمص» برگزار شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «رصد حقوق بشر سوريه» همچنين گفته است در حدود ۲۰ هزار نفر در خيابان های «الخالديه» دست به تظاهرات ضد دولتی زده و خواهان کناره گيری بشار اسد از قدرت شده اند.

طبق اين گزارش تظاهرات ضد دولتی نيز در شهرهای لاذقيه، بنياس و ديرالزور برگزار شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل افراد حاضر در شهرهای کرد نشين قاميشلی و آمودا ، می گوید در این دو شهر تظاهرات ضد دولتی برگزار شده است.

اين گزارش اضافه کرده است روز جمعه همچنين تظاهرات اعتراضی در «حماه» و در حومه دمشق برگزار شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از فعالان سوری می گويد، نيروهای امنيتی در خیابان های شهر لاذقيه مستقر شده بودند تا مانع برگزاری هرگونه تظاهرات اعتراضی شوند.

اين گزارش همچنين می افزايد، در دمشق، پايتخت سوريه، نيز نيروهای امنيتی برای جلوگيری از شکل گيری تظاهرات اعتراضی به سوی معترضان تيراندازی کرده و شماری را نيز بازداشت کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اقدامات نيروهای امنيتی برای مقابله با تظاهرات روز جمعه، آزمونی برای وعده بشار اسد به دبيرکل سازمان ملل برای توقف کليه عمليات ارتش اين کشور عليه مناطق و جمعيت غيرنظامی است

لين پاسکو، معاون دبيرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به اعضای شورای امنيت سازمان ملل گفته بود که شمار کسانی که به دست نيروهای امنيتی در جريان اعتراضات در سوريه کشته شده اند از مرز دو هزار نفر گذشته است.

ناوی پيلای، کميسير عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، نيز روز پنجشنبه گفته بود اسناد مدارک نشان از آن دارد که نيروهای امنيتی سوريه عمدا تظاهر کنندگان را هدف قرار می دهند.

به دنبال تشديد انتقادات بين المللی از اقدامات حکومت سوريه در سرکوب معترضان، باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز پنجشنبه برای نخستين بار از بشار اسد خواست تا از قدرت کناره گيری کند.

بريتانيا، فرانسه، آلمان و اتحاديه اروپا نيز خواهان کناره گيری بشار اسد شده اند و به گزارش خبرگزاری فرانسه ديپلمات ها می گويند، اتحاديه اروپا تلاش های تازه ای را برای تشديد تحريم ها عليه حکومت بشار اسد آغاز کرده است.

اين در حالی است که روسيه درخواست آمريکا و ديگر کشورهای غربی را برای کناره گيری بشار اسد رد کرده و و می گويد، بايد به رييس جمهور سوريه فرصت بيشتری برای اجرای اصلاحات داد.

در همين حال، يک مقام سازمان ملل متحد گفته است هياتی از مقام های امور بشردوستانه اين سازمان به سوريه سفر خواهند کرد تا اوضاع اين کشور را از نزديک مورد بررسی قرار دهند.

والری آموس، مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل، روز پنج‌شنبه گفته است: تحقيقات خود را بر مکان‌هايی متمرکز کند که وقوع درگيری در آن‌‌ها گزارش شده است.

خانم آموس همچنين خاطرنشان کرد که دولت سوريه ضمانت کرده است که سازمان ملل می‌تواند به تمامی نقاط سوريه دسترسی کامل داشته باشد.
XS
SM
MD
LG