لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۹

آمريکا: سوريه به تعهدات خود در قبال طرح اتحاديه عرب پايبند نيست


ايالات متحده آمريکا می گويد که دولت سوريه به تعهدات خود در اجرای طرح اتحاديه عرب و پروتکل ناظران اين اتحاديه، پايبند نيست.

در همين حال نيکلا سارکوزی رئيس جمهور فرانسه، با اشاره به «کشتارهای نفرت برانگيز در سوريه» ار بشار اسد رئيس جمهور اين کشور خواست از قدرت کنار رفته و به مردم خود اجازه تعيين آزادانه سرنوشت را بدهد.

از سوی ديگر، کميته ويژه اتحاديه عرب برای پی گيری اوضاع سوريه، شنبه تشکيل جلسه خواهد داد. اين تحولات همراه شده است با سخنان علی الدقباسی رئيس پارلمان عربی که گفته است اتحاديه عرب توانايی متوقف کردن حمام خون در سوريه را ندارد.

از سويی، فرمانده «ارتش آزاد سوريه»، گروه جدا شده از ارتش نظامی اين کشور، تهديد به گسترش عمليات اين گروه در صورت شکست ماموريت ناظران اتحاديه عرب کرد.

فعالان سوری می گویند، سه شنبه دستکم ۲۱ نفر از غيرنظاميان معترض به دست نيروهای دولتی در مناطق مختلف سوريه کشته شدند.

آمريکا: سوريه به طرح اتحاديه عرب پايبند نيست

ناظران اتحاديه عرب که بيش از يک هفته است در سوريه به سر می برند، وظيفه دارند از پايبندی دولت اين کشور به طرح اتحاديه اطمينان حاصل کنند.

اين طرح به منظور پايان دادن به بحران سوريه ارائه شده و دولت سوريه نوامبر گذشته با اجرای آن موافقت کرده است. برپايه اين طرح دولت سوريه متعهد شده به حضور نيروهای مسلح خود و سرکوب نظامی اعتراض ها پايان دهد و همه دستگير شدگان نا آرامی های اخير را آزاد کند. در مقابل اتحاديه عرب ميزبان جلسات گفت و گو ميان دولت و اپوزيسيون سوريه می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا به خبرنگاران گفت: «پايبند نبودن دولت سوريه به همه تعهداتی که به اتحاديه عرب داده است، باعث نگرانی ما است. اين دولت نه هفته پيش طرحی را پذيرفت. اما به طور مثال خشونت ها را متوقف نکرده است و از چنين گامی بسيار دور است.»

سارکوزی: اسد بايد از قدرت کنار برود

از سويی، نيکلا سارکوزی رئيس جمهور فرانسه گفت «کشتارها در سوريه نفرت برانگيز است» و تاکيد کرد که «بشار اسد بايد از قدرت کناره گيری کند و اجازه تعيين آزادانه سرنوشت را به مردم خود بدهد.»

به گزارش رويترز، سارکوزی که در جمع مسئولان نظامی فرانسوی سخن می گفت، با اشاره به تحريم های اتحاديه اروپا عليه نظام سوريه، خواستار اعمال تحريم های شديد تر بر اين نظام شد.

او همچنين از جامعه جهانی خود در مقابل آن چه که در سوريه روی می دهد، مسئوليت پذير باشد و برای حل و فصل بحران اين کشور گام بردارد.

بيش از نه ماه از آغاز اعتراض ها در سوريه و سرکوب آن ها توسط نيروهای دولتی می گذرد. معترضان خواهان سرنگونی نظام بشار اسد رئيس جمهور اين کشور هستند.

از سويی، آلن ژوپه وزير امور خارجه فرانسه خواستار روشن شدن شرايط فعاليت ناظران اتحاديه عرب در سوريه شدند و از ادامه کارشکنی روسيه در مسير صدور قطعنامه توسط شورای امنيت سامان ملل متحد در خصوص اوضاع سوريه، ابراز تاسف کرد.

ژوپه که با شبکه تلويزيونی آی-تلی فرانسه مصاحبه می کرد، در خصوص فعاليت ناظران اتحاديه عرب گفت: «آيا واقعا آن ها می توانند آزادانه به همه اطلاعات دست يابند؟ منتظر گزارشی هستيم که در روزهای آينده منتشر خواهند کرد.»

با ادامه کشته شدن غير نظاميان در سوريه در حضور ناظران اتحاديه عرب، در خواست ها برای خارج کردن ناظران از اين کشور بالا گرفته است. از زمان حضور ناظران تا کنون بيش از ۲۵۰ نفر در اين کشور کشته شده اند. سازمان ملل متحد حدود سه هفته پيش در آخرين گزارش خود، شمار کشته شدگان در سوريه از زمان آغاز اعتراض ها را، بيش از ۵هزار نفر اعلام کرده است.

وزير امور خارجه فرانسه ادامه داد: «نمی توان گفت همه چيز پايان يافته است. دبيرکل اتحاديه عرب عزم خود را برای ادامه تحقيقات نشان داده است. بايد حقيقت به طور کامل آشکار شود و نبايد نظام بتواند نظام نتواند ناظران را گمراه کند.»

او همچنين تاکيد کرد که شورای امنيت سازمان ملل متحد نبايد در خصوص اوضاع سوريه ساکت بماند و گفت: «آشکارا وحشی گری هايی که در سوريه روی می دهد را شاهد هستيم. اين نظام ديگر آينده ای ندارد. از همين رو جامعه جهانی بايد موضع گيری کند.»

نشست کميته ويژه اتحاديه عرب

اتحاديه عرب اعلام کرد کميته ويژه اين اتحاديه که به منظور پی گيری بحران سوريه تشکيل شده است، شنبه در قاهره پايتخت مصر تشکيل جلسه خواهد داد.

احمد بن حلی معاون دبيرکل اتحاديه عرب سه شنبه به خبرنگاران گفت اين جلسه برای بررسی اولين گزارش محمد احمد الدابی رئيس هيات ناظران اتحاديه عرب در سوريه برگزار می شود. گزارش ادابی در پايان بيش از يک هفته رصد کردن اوضاع در مناطق ادلب، حمص، درعا، حماه و حومه دمشق ارائه خواهد شد.

قطر رياست کميته ويژه اتحاديه عرب را که مصر، سودان، الجزاير، عمان، عربستان سعودی و دبيرکل اتحاديه در آن عضو هستند را برعهده دارد.

عدنان الخضير رئيس اتاق عمليات ناظران اتحاديه عرب در گفت و گو با خبرنگاران از آن ها خواست در صادر کردن حکم درباره نتيجه فعاليت ناظران، عجله نکنند.

اين در حالی است که از صبح سه شنبه گروهی از ناظران، در استان حماه حضور يافتند و از برخی از اماکن عمومی از جمله بيمارستان ها، بازديد کردند.

در همين راستا، شبکه خبری الجزيره به نقل از منابعی در اتحاديه عرب اعلام کرد ۱۴ ناظر جديد به سوريه رفتند تا به ۶۰ ناظری که در اين کشور حضور دارند، اضافه شوند.

اما علی الدقباسی رئيس پارلمان عربی، انتقاد خود را به اتحاديه عرب به خاطر مواضعش در خصوص سوريه تکرار کرد و گفت که اين اتحاديه، توانايی متوقف کردن حمان خون را در اين کشور ندارد.

علی الدقباسی پيشتر خواستار پايان ماموريت ناظران اتحاديه عرب در سوريه به دليل ادامه کشته شدن شهروندان اين کشور شده بود.

آقای الدقباسی در گفت و گو با شبکه خبری العربيه تصريح کرد: «بسيار خجالت آور است که سازمان های حقوقی و انسانی در سطح اروپا و جهان، در خصوص وضعيت جهان عرب اظهار نظر کنند در حالی که سازمان های عربی تنها تماشاگر رخدادها باشند.»

او با تکرار دعوتش برای خارج کردن ناظران از سوريه گفت: «اين ناظران کارشان به گمراه سازی ملت های عربی تبديل شده است. سوريه نيازمند ناظران نيست چرا که رخدادهای در اين کشور آشکار است. هزاران نفر کشته و هزاران نفر ديگر آواره شده اند. حمام خون ادامه دارد و اتحاديه عرب به دليل دادن فرصت های پشت سر هم، شريک جرم نظام سوريه است. تعامل ناظران با دويل سوريه، به حکومت اسد مشروعيت می دهد.»

دولت سوريه ابتدا تلاش کرد پروتوکل اعزام ناظران به اين کشور را ناديده بگيرد و به جای پذيرش يا رد آن، ابهام هايی را مطرح کند. اين وضعيت باعث شد اتحاديه عرب تحريم هايی عليه دولت سوريه تصويب کند. تعليق عضويت سوريه در اتحاديه و اعمال تحريم های اقتصادی از جمله ممنوعيت تعامل با بانک مرزی اين کشور، از جمله اين تحريم ها است.

تهدید جدا شدگان از ارتش سوریه

رياض الاسعد فرمانده گروه «ارتش آزاد سوريه» گفت که از فعاليت ناظران اتحاديه عرب در کشورش راضی نيست و تهديد کرد که در صورت ادامه اين وضعيت، عمليات عليه نيروهای دولتی سوريه، گسترش خواهد يافت.

با ادامه سرکوب اعتراض ها در سوريه، روند جدا شدن افسران از ارتش اين کشور آغاز شد و در هفته های اخير اوج گرفت. جدا شدگان، گروهی با نام «ارتش آزاد سوريه» تشکيل دادند و وظيفه خود را، حمايت از اعتراض های مسالمت آميز اعلام کردند.

ریاض الاسعد در مصاحبه با خبرگزاری رويترز گفت: «اگر در روزهای اندک آينده يا حد اکثر يک هفته ديگر احساس کرديم ناظران در انجام ماموريت خود همچنان غير جدی هستند، اقدامی خواهيم کرد که برای نظام و همه جهان، شگفت آور خواهد بود.»

فرمانده «ارتش آزاد سوريه» تصريح کرد که او منتظر اولين گزارش از فعاليت ناظرات است تا در خصوص گسترش فعاليت نيروهای تحت امر خود، تصميم گيری کند.

ریاض الاسعد گفت: «از زمانی که ناظران وارد سوريه شدند، بيش از ۳۵۰ نفر کشته شده اند. آيا منتظر هستند همه مردم سوريه کشته شوند؟»

ادامه کشته شدن غير نظاميان

شورای عمومی انقلاب سوريه اعلام کرد که سه شنبه، دستکم ۲۱ نفر از غير نظاميان، توسط نيروهای امنيتی کشته شدند.

بنا بر اين گزارش، ۱۱ تن از کشته شدگان، از شهر حماه، چهارتن از حمص، سه تن از ادلب و دو تن از حومه دمشق هستند.

فعالان سوری می گويند که تظاهرات اعتراضی سه شنبه، بيشتر محله های شهر حمص را در بر گرفت. تصاوير منتشره تظاهرات را در محله های باب السباع، ملعب البلدی و الشماس نشان می دهد.

فعالان همچنين تصاويری منتشر کرده اند که شماری از ناظران اتحاديه عرب را در کنار تانک های ارتش سوريه در ايست بازرسی در محله باب عمرو حمص نشان می دهد. آن ها می گويند که اين تصاوير، سخنان دوشنبه دبيرکل اتحاديه عرب را که گفته بود نيروهای ارتش و خودروهای زرهی، از شهرها خارج شده اند را رد می کند.

از سوی ديگر، ديده بان حقوق بشر سوريه اعلام کرد جدا شدگان از ارتش اين کشور، دستکم ۱۸ تن از نيروهای دولتی را در استان جنوبی درعا کشتند.

جدا شدگان از ارتش سوريه، روز دوشنبه، از دستگيری ده ها تن از نيروهای دولتی در استان شمالی ادلب، خبر داده بودند.
XS
SM
MD
LG