لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

کويت و بحرين سفرای خود را از سوريه فرا خواندند


نیروهای امنیتی سوریه در یکی از خیابان های شهر ادلب
نیروهای امنیتی سوریه در یکی از خیابان های شهر ادلب
پس ازآن که عربستان سعودی سفير خود از دمشق را فرا خواند، بحرين و کويت نيز سفرای خود در سوريه را فرا خواندند. در همین حال ساکنان شهر ديرالزور می گويند حملات تانک ها و نيروهای دولتی به اين شهر در روز دوشنبه نيز ادامه داشت.

به گزارش خبرگزاری رويترز، پس از يک هفته سرکوب شديد مخالفان که «خونين ترين» هفته در اعتراضات پنج ماهه در سوريه نام گرفته است، روز يکشنبه عبدالله بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان سعودی، سکوت کشورهای عربی درقبال حوادث سوريه را شکست و اين خشونت ها را محکوم کرد و سفير خود را از دمشق فرا خواند.

ساعاتی پس از اقدام عربستان سعودی بحرين و کويت نيز سفرای خود از دمشق را فرا خواندند.

در بيانيه پادشاه عربستان تصريح شده بود:« آن چه در سوریه اتفاق می افتد برای عربستان سعودی قابل قبول نيست.»

وی اضافه کرده است:«سوريه بايد عاقلانه فکر کند و پيش ازآن که خيلی دير شود، اصلاحات را تصويب و آغاز کند. اصلاحاتی که واقعی باشند و نه این که فقط وعده های توخالی داده شود.»

پادشاه عربستان می گويد حکومت بشار اسد در برابر دو گزينه قرار دارد يا راه عقلانی را انتخاب می کند يا به ورطه هرج و مرج و شکست خواهد افتاد.

به گزارش رويترز اين شديد ترين موضع انتقادی است که عربستان سعودی در قبال حوادث اعتراضی در يک کشور عربی، اتخاذ می کند. از ماه ژانویه شماری از کشورهای عربی شاهد اعتراضات بوده اند و حتی در جریان اعتراضات در بحرین عربستان سعودی برای کمک به پایان دادن به این اعتراضات به بحرین نیروی نظامی فرستاد.

وزير خارجه بحرين نيز گفته است که سفير اين کشور در سوريه برای رايزنی فراخوانده است.

شيخ الازهر، بلندپايه ترين مقام مذهبی مصر، نيز روز دوشنبه در بيانيه‌ای از حکومت بشار اسد خواسته است تا فورا به خون‌ريزی در سوريه پايان دهد.

در همين زمينه، اتحاديه عرب نيز روز يکشنبه در بيانيه ای براي نخستين بار از حوادث سوريه ابراز نگرانی کرده و خواستار پايان دادن به خشونت ها در اين کشور شد.

در همين حال، به گزارش رويترز ساکنان شهر ديرالزور گفته اند: «حملات و عمليات نيروهای نظامی و تانک های در شهر در اين شهر در روز دوشنبه ادامه داشته است.»

محمد، يک شهروند ديرالزور به رويترز گفته است: «زره پوش ها به شدت در حال گلوله باران منطقه «الحويقه» هستند. بيمارستان های خصوصی بسته شده اند و مردم می ترسند مجروحان خود را به بيمارستان های دولتی منتقل کنند، چرا که نيروهای پليس مخفی در اين بيمارستان ها حضور دارند.»

وی همچنين می گويد از زمان عمليات نيروهای ارتش و امنيتی در« ديرالزور» در ۴۰۰ کيلومتری دمشق در روز يکشنبه، تاکنون ۶۵ نفر کشته شده اند.

فعالان حقوق بشر می گويند از زمان آغاز اعتراضات در سوريه دست کم ۱۷۰۰ نفر جان خود را از دست داده اند.
XS
SM
MD
LG