لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۰

سوريه: سلاح شيميايی تنها علیه تهاجم خارجی به کار گرفته می شود


جهاد مقدسی، سخنگوی وزارت امور خارجه سوريه، روز دوشنبه به وجود سلاح شيميايی در کشورش اذعان کرد و گفت، دمشق از اين سلاح عليه نيروهای مهاجم خارجی استفاده خواهد کرد و عليه دشمنان داخلی به کار نخواهد برد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جهاد مقدسی که در يک کنفرانس خبری صحبت می کرد، گفت: «سوريه از هيچ سلاح شيميايی يا سلاح نا متعارفی عليه شهروندان استفاده نخواهد کرد و تنها آن را در مقابل تهاجم خارجی بکار خواهد برد.»

وی اضافه کرده است:« هر دخيره ای از سلاح های شيميايی که ممکن است وجود داشته باشد، هرگز عليه مردم سوريه استفاده نمی شود.»

جهاد مقدسی گفته است که سلاح های شيميايی سوريه در اختيار ارتش اين کشور است و بر آن نظارت کامل دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جهاد مقدسی همچنين در يک ايميل تاکيد کرده است: حکومت سوريه «به هيچ وجه در جريان بحران جاری از سلاح های شيميايی و بيولوژيک استفاده نخواهد کرد، و اگرچنين سلاح هايی وجود داشته باشد، طبيعی است که ذخيره شده و در جای امنی نگهداری شوند.»

اين در حالی است که قاسم سعدالدين، سخنگوی ارتش آزاد سوريه، گروه مسلح مخالف حکومت بشار اسد، گفته است، اظهارات جهاد مقدسی جای نگرانی دارد.

قاسم سعدالدين به خبرگزاری فرانسه گفته است: «رژيم به داشتن سلاح شيميايی اذعان کرده است و اين در حالی است که معاهده (سلاح های شيميايی) را امضا نکرده است. اين ثابت می کند که اين حکومت دراستفاده از اين سلاح ها تعلل نخواهد کرد.»

در همين روز يکشنبه دولت آمريکا اعلام کرده بود ، هر مقام سوري که در استفاده و يا انتقال سلاح های شيميايی سوريه نقش داشته باشد را مسئول خواهد دانست.

رد درخواست اتحادیه عرب

در همين حال، سخنگوی وزارت امور خارجه سوريه در خواست اتحاديه عرب برای کناره گيری بشار اسد از قدرت را رد کرده است.

جهاد مقدسی گفته است: تنها مردم سوريه هستند که در اين باره تصميم خواهند گرفت.

وزيران امور خارجه اتحاديه عرب روز دوشنبه در پايان نشست خود در دوحه قطر در بيانيه ای از بشار اسد خواستند تا «قدرت را واگذار کند» و در مقابل وعده دادند که به وی و خانواده اش «تضمين امنيتی» دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شيخ حمد بن خليفه آل ثانی، وزير امور خارجه قطر در پايان اين نشست به خبرنگاران گفت: «بر سر استعفای فوری بشار اسد از قدرت توافق حاصل شده است.»

جهاد مقدسی همچنين گفته است نيروهای سوريه به زودی کنترل گذرگاه های مرزی سوريه با عراق و ترکيه که توسط نيروهای مخالفان تصرف شده را به دست خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه سوريه گفته است: مخالفان مسلح «چند روز بيشتر اين مکان ها را در دست نخواهند داشت.»

در همين حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، درگيری ها روز دوشنبه در چند منطقه حومه دمشق ادامه داشته است

طبق اين گزارش فعالان سوری می گويند، درگيری ها نیز برای دومين شب درحلب ادامه داشته است که به گفته فعالان حقوق بشر ۱۸ نفر در اين درگيری ها کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG