لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

«حملات شديد» نيروهای دولتی سوريه به شهر قصير


نیروهای دولتی سوریه در حمله به یکی از روستای نزدیک درعا
نیروهای دولتی سوریه در حمله به یکی از روستای نزدیک درعا
خبرهای ضد و نقضی از باز پس گيری شهر قصير در استان حمص توسط نيروهای دولتی از مخالفان سوريه منتشر شده است. در حالی که رسانه های دولتی سوريه از بازپس گيری شهر قصير از مخالفان سخن می گويند، منابع مخالفان و فعالان سياسی، اين اخبار را تکذيب می کنند.

گزارش ها حاکی از آن است که حملات شديد نيروهای دولتی سوريه به شهر قصير، از صبح يکشنبه شدت گرفته است. اين شهر در نقطه ای استراتژيک قرار گرفته و مرزهای لبنان را با شهر حمص مرتبط می کند.

ابو عبدو، خبرنگار ائتلاف ملی اپوزيسيون سوريه در شهر قصير در مصاحبه با شبکه سی ان ان گفته است: «در حال حاضر قصير در معرض حملات شديدی از سوی نيروهای نظام و گروه هايی از حزب الله لبنان قرار دارد. اين شهر به شکل بی سابقه ای توسط توپخانه گلوله باران می شود.»

او در پاسخ به سوالی درباره اخبار منتشره توسط رسانه های دولتی مبنی بر ورود ارتش سوريه به قصير گفته است: «اين سخنان درست نيست. تنها يک ايست بازرسی در دست نيروهای دولتی است که از آن اقدام به فيلمبرداری از ميدان قصير و ساختمان شهرداری می کند و اعلام می کند کنترل مرکز شهر را در است گرفته است.»

او همچنين شمار نيروهای نيروهای مخالفان که از «شهر قصير» دفاع می کنند را بين ۷ تا ۸ هزار نفر عنوان کرده است.

مويد غزلان، عضو دبيرخانه ائتلاف ملی اپوزيسيون سوريه در اين باره گفته است: «وضعيت در قصير بسيار دشوار است. هدف از حملات شديد به اين شهر اين است که می خواهند ما را به مذاکره با نظام اسد مجبور کنند آن هم در حالی که اين نظام در حال پيشروری روی زمين است.»

درباره پيامدهای حمله به قصير هم موید عزلان اظهار داشته است: «اين حملات حتی طرف هايی در اپوزيسيون که کنفرانس ژنو۲ را تاييد می کنند، به بازنگری در تصميم خود برای مشارکت در اين کنفرانس، وا خواهد داشت چرا که می بينند دعوت ها به گفت و گو به متوقف شدن کشتارها نينجاميده است. گويا اسد اين مجوز را دارد که با ردايی از خون وارد مذاکرات شود و اين اپوزيسيون را اذيت می کند.»

او تاکيد کرده است: «پيش از متوقف شدن تجاوزهای حزب الله به سرزمين سوريه، کنفرانسی بين المللی برگزار نخواهد شد.»

آمريکا و روسيه بر سر برگزاری کنفرانسی بين المللی درباره بحران سوريه به توافق رسيده اند. هنوز زمان برگزاری اين کنفرانس مشخص نشده است. اما تلاش هايی در جريان است تا دو طرف دولت و مخالفان در سوريه در اين کنفرانس شرکت کرده تا به «کنفرانسی برای صلح» تبديل شود.

تلويزيون دولتی سوريه در بخش های خبری خود گزارش داده بود که نيروهای دولتی وارد شهر قصير شده و در حال پاکساری شهر از «تروريست های مسلح» است.

پيش از آن فعالان سوری از کشته شدن دستکم ۱۳ نفر و زخمی شدن بيش از ۳۰۰ نفر ديگر در نتيجه بمباران شديد شهر قصير خبر داده بودند.

بنا بر اين گزارش ها، جنگنده های ارتش سوريه هم در بمباران شهر شرکت کرده اند.

به گفته فعالان در اين حملات، نيروهای حزب الله لبنان هم حضور دارند. بنا بر اين گزارش ها، نيروهای حزب الله و افراد مسلح هوادار نظام سوريه، از بيش از دو ماه پيش، قصير را محاصره کرده اند.
XS
SM
MD
LG