لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۸

سقوط يک جنگنده سوريه در نزديکی مرز عراق


تصویر ویدئویی منتشر شده از سقوط هواپیمای جنگی سوریه
تصویر ویدئویی منتشر شده از سقوط هواپیمای جنگی سوریه
يک جنگده «ميگ» سوريه را روز دوشنبه در نزدیکی مرز عراق و در شرق اين کشور سقوط کرده است. رسانه های دولتی علت سقوط اين هواپيما را «نقص فنی» اعلام کرده اند. ولی ارتش آزاد سوريه، نيروی مسلح مخالفان بشار اسد، می گويد اين جنگنده را هدف قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سانا خبرگزاری رسمی سوريه اعلام کرده است که اين هواپيما نظامی به هنگام پروازی شناسايی «دچار نقص فنی »شده و در شرق اين کشور سقوط کرده است.

طبق اين گزارش اين هواپيما براساس برنامه از پيش تعيين شده در حال پرواز بوده و جستجو برای يافتن خلبان آن ادامه دارد.

مخالفان فيلمی ويدئويی از سرنگونی يک جنگنده «ميگ» وابسته به ارتش سوريه در شهر ديرالزور منتشر کرده اند و می گويند که ارتش آزاد سوریه اين هواپيما را هدف قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در صورتی که تاييد شود اين هواپيما توسط ارتش آزاد سوريه هدف قرار گرفته، اين نخستين بار خواهد بود که مخالفان موافق می شوند يک هواپيما جنگی دولتی را سرنگون کنند.

از سوی ديگر، عبد الباسط سيدا رئيس شورای ملی سوريه که در آن طيف‌های گسترده‌ای از معترضان اين کشور حضور دارند، خواستار ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه شد.

تداوم درگیری ها در حلب

در حلب، درگيری‌ها ميان نيروهای دولتی و مخالفان در چند منطقه ادامه دارد. دو طرف در تلاشند تا کنترل اين شهر مهم که پايتخت اقتصادی سوريه به شمار می‌آيد را در دست گيرند.

خبرگزاری فرانسه از درگيری در مناط مساکن هنانو، صلاح الدين و الصاخور خبر داده است. گردان التوحيد وابسته به ارتش آزاد سوريه –مخالفان مسلح بشار اسد- اعلام کرده است که موفق به انهدام دو تانک در فلکه سبع بحرات حلب شده است.

در مقابل، خبرگزاری دولتی سوريه به نقل از يک منبع امنيتی، از آغاز عمليات زمينی در حلب، «باز پس گيری منطقه صلاح الدين توسط نيروهای ارتش سوريه» و «پاکسازی اين منطقه از وجود تروريست‌ها» خبر داده است.

ارتش آزاد اما با تکذيب اين خبر تاکيد کرد که کنترل صلاح الدين را به طور کامل در دست دارد و فرودگاه بين المللی حلب و ساختمان سازمان امنيت سياسی حلب را در محاصره قرار داده است.

از سويی، ارتش آزاد سوريه زندانی با گنجايش بيش از ۲۰۰ نفر در حومه حلب ايجاد کرده که در آن شماری از افسران ارتش دولتی سوريه و نيروهای لباس شخصی که در جريان درگيری‌ها دستگير شده‌اند، نگهداری می‌شوند.

از سويی دیگر، گلوله باران شهر طفس در استان جنوبی درعا همزمان با محاصره آن، به فرار اهالی انجاميده است. در حمص، مناطق الرستن، الخالديه و تلبيسه، شاهد گلوله باران شديد توپخانه‌ای و کشته و زخمی شدن شماری از اهالی بود.

بشار اسد و گفت‌و‌گو با مخالفان

حامد حسن سفير سوريه در تهران اعلام کرد که دولت بشار اسد رئيس جمهور کشورش از «گفت‌و‌گوهای منطقی» با گروه‌های مخالف استقبال می‌کند به شرط اينکه که تحت نظارت رييس جمهوری انجام شود.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، حامد حسن روز دوشنبه ۲۳ مرداد در نشستی تحليلی با عنوان «سوريه، اسطوره مقاومت و پايداری» که به ميزبانی سازمان بسيج صدا و سيما برگزار شد، اظهار داشت: «سوريه همواره در ميان کشورهای عربی پيشتار در امور اصلاحات سياسی، اقتصادی و حزبی بوده و امروز نيز مصمم است که اصلاحات لازم را در اين کشور در زمينه‌های گوناگون انجام دهد.»

وی تاکيد کرد: «دمشق همواره در راستای اجرای طرح‌های منطقی عربی، منطقه‌ای و بين المللی به طور صادقانه گام برداشته و در عين حال همواره مخالفت خود را با هرگونه مداخله خارجی به صراحت اعلام کرده است.»

سفير سوريه در تهران با بيان اينکه سوريه همکاری‌های بسيار خوبی با ناظران و بازرسان بين المللی داشته است، تصريح کرد: «اما جهان شاهد بود که وقتی اين بازرسان گزارش‌های صادقانه و واقع بينانه از اوضاع سوريه ارائه کردند از ادامه ماموريت منع شدند.»

حامد حسن در ادامه گفت: «سوريه در مدت ماموريت کوفی عنان در اين کشور همکاری خوبی با وی و طرح ۶ ماده‌ای او داشت و درست در زمانی که همه چيز خوب پيش می‌رفت امير قطر در اقدامی شيطنت آميز اعلام کرد که ميزان پيشرفت طرح کوفی عنان تنها سه درصد است و اين طرح را زير سوال برد.»

اشاره حامد حسن به طرح صلح شش ماده‌ای کوفی عنان فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب به سوريه برای پايان دادن به بحران اين کشور است. آتش بس ميان گروه‌های درگيری نخستين بند اين طرح است. اما با وجود حضور ناظران، نه تنها آتش بس در سوريه برقرار نشد، بلکه بر ميزان خشونت‌ها در اين کشور افزوده شد.

اعدام‌های ميدانی در دمشق

فعالان سوری می‌گويند که ۹ غير نظامی در منطقه‌ای در حومه دمشق پايتخت سوريه توسط نيروهای دولتی تيرباران شدند.

بدين ترتيب شمار کشته شدگان تا ظهر دوشنبه در مناطق مختلف سوريه برپايه اعلام اتحاديه کميته‌های محلی هماهنگی اعتراض‌ها، به دستکم ۳۹ نفر می‌رسد. بيشتر کشته شدگات از دمشق و حومه آن و درعا هستند. اين درحالی است که درگيری‌ها ميان نيروهای دولتی و مخالفان در مناطق مختلف حلب از سر گرفته شد.

به گزارش شبکه خبری الجزيره، فعالان سوری گفته‌اند که ۹ غير نظامی به دست نيروهای لباس شخصی وابسته به نظام بشار اسد رئيس جمهور سوريه، در شهرک عرطوز تيرباران شدند. اهالی ساعاتی بعد اين کشته شدگان را به خاک سپردند.

از سويی، سحرگاه دوشنبه، مناطق العسالی و نهر عيشه در دمشق، در معرض گلوله باران توپخانه‌ای نيروهای دولتی قرار گرفتند. در همين حال درگيری‌های شديدی در منطقه القدم روی داد که به کشته شدن دوتن از مخالفان مسلح انجاميد.

گلوله باران توپخانه‌ای، شهرک‌های عربين، التل و عرطور در حومه دمشق را در بر گرفت. همچنين درگيری‌هايی ميان نيروهای دولتی و مخالفان در دو شهرک حرستا و الکسوه روی داد.

ديده‌بان حقوق بشر سوريه نيز از يورش نيورهای امنيتی به مناطق القيمريه، قشله و الشاغور در دمشق و دستگيری ده‌ها تن از اهالی خبر داده است.


تلاش های ديپلماتيک

چين اعلام کرد که بثينه شعبان ، مشاور سياسی بشار اسد رئيس جمهور سوريه يه شنبه به پکن سفر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز وزارت امور خارجه چين در بيانيه‌ای اعلام کرد که شعبان با يانگ جی چی وزير امور خارجه اين کشور ديدار و گفت‌و‌گو خواهد کرد.

در اين بيانيه آمده است که چين قصد دارد شماری از رهبران اپوزيسيون سوريه را هم دعوت کند.

از سويی ديگر والری آموس، مسئول کميساريای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد سه شنبه برای بحث بر سر راه‌های افزايش کمک‌های انسانی به نيازمندان، به سوريه خواهد رفت.

او همچنين به لبنان خواهد رفت تا با خانواده‌های سوری که از نا‌آرامی‌های کشورشان گريخته‌اند، ديدار و گفت‌و‌گو کند.

اين در حالی است که نشست اضطراری وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحاديه عرب که قرار بود در عربستان سعودی برای بحث بر سر جايگزين کوفی عنان برگزار شود، به آينده‌ای نا‌معلوم موکول شد.

احمد بن حلی معاون دبيرکل اتحاديه عرب به خبرگزاری رويترز گفت که اين تعويق نشست به دليل بيماری و عمل جراحی سعود الفيصل وزير امور خارجه عربستان سعودی صورت گرفت.

کوفی عنان با استعفا از سمت خود اعلام کرد که با پايان زمان ماموريتش در پايان ماه جاری ميلادی، ديگر در اينجايگاه باقی نخواهد ماند.
XS
SM
MD
LG