لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

« ۱۵ نفر در تیراندازی نیروهای امنیتی سوریه در حمص کشته شدند»


 تانک های ارتش سوریه در شهر دیرالزور
تانک های ارتش سوریه در شهر دیرالزور
فعالان سوری می گويند در تيراندازی نيروهای امنيتی سوريه در شهر حمص ۱۵ نفر کشته شده اند. اين در حالی است که درخواست های بين المللی از بشار اسد برای پايان دادن به سرکوب خونين معترضان در سوريه همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، رامی عبدالرحمن، مدير گروه نظارت بر حقوق بشر سوريه، گفته است در جريان تيراندازی نيروهای امنيتی به سوی ساکنان منطقه باب عمرو در شهر حمص در روز چهارشنبه ۱۵ نفر کشته شده اند.

رامی عبدالرحمن می گويد: «يک قتل عام در اين منطقه به وقوع پيوست.»

طبق اين گزارش، نيروهای امنيتی از سه ماه پيش در اين شهر مستقر شده اند و ميدان های اصلی شهر را در کنترل خود دارند.

شهر حمص در ۱۶۵ کيلومتری شمال دمشق طی هفته های اخير شاهد تظاهرات ضددولتی بوده است.

رامی عبدالرحمن همچنين می گويد، روز چهارشنبه دو نفر در محله های حاشيه ای دمشق کشته اند و يک زن نيز در جريان اعزام تانک ها و زره پوش به يک شهر شمالی سوريه نيز جان خود را از دست داده است.

به دليل محدوديت هايی که حکومت بشار اسد برای رسانه های بين المللی ايجاد کرده است، تاييد اين آمار دشوار است.

آمريکا روز چهارشنبه اعلام کرد، جهان با «وحشت» نظاره گر اقدامات حکومت سوريه عليه مردم اين کشور است و در همين روز وزارت خزانه داری ايالات متحده تحريم های تازه ای را عليه بزرگترين بانک تجاری سوريه و اپراتور تلفن همراه اين کشور اعمال کرد.

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، نيز روز چهارشنبه خواستار توقف عمليات سرکوب معترضان و پايان دادن به خونريزی در سوريه شد.

رجب طيب اردوغان گفت:حکومت سوريه سلاح هايش را به سوی مردم اين کشور نشانه گرفته است.

وی روز سه شنبه وزير امور خارجه ترکيه را برای مذاکره با مقام های سوريه به دمشق فرستاد.

به گزارش رويترز، وزير امور خارجه ترکيه به مدت سه ساعت با بشار اسد مذاکره کرد. اما پس از اين مذاکرات بشار اسد گفت که به مبارزه با آنچه که وی گروه های «تروريستی» خواند، ادامه خواهد داد.

در همين زمينه کاخ سفيد روز چهارشنبه اعلام کرد: باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا معتقد است که سوريه بدون حضور بشار اسد وضعيت بهتری خواهد داشت.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد گفت:«همه ما با وحشت آنچه را که او (بشار اسد) با مردم خود می کند، نظاره می کنيم.»

فعالان حقوق بشر می گويند طی پنج ماه اعتراضات در سوريه ۱۷۰۰ نفر کشته شده اند. اين در حالی که دولت سوريه می گويد ۵۰۰ سرباز در جريان اين نا آرامی ها کشته شده اند.

خروج نیروهای نظامی از حماه

تلویزیون دولتی سوریه روز چهارشنبه از خروج نیروهای نظامی از شهر حماه و ادلب خبر داد.

در همين حال به گزارش خبرگزاری فرانسه نيروهای ارتش سوريه پس از يک عمليات ده روزه در شهر حماه روز چهارشنبه، از اين شهر خارج شده اند.

يک خبرنگار خبرگزاری فرانسه که به همراه يک تور دولتی به شهر حماه سفر کرده می گويد که شاهد خروج تانک ها و خودرو های نظامی از اين شهر بوده است.

يک فرمانده ارشد سوريه نيز گفته است:«واحد های ارتش پس از دستيابی به اهداف ماموريت خود به پادگان های خود بازگشتند. آن ها خوشحالند که توانستند از شر باندهای مسلحی که برای ايجاد اختلاف در بين مردم تلاش می کردند، خلاص شوند.»
XS
SM
MD
LG