لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۷

عملیات ارتش سوریه علیه مخالفان مسلح در حمص


گزارش ها حاکی است که ارتش سوريه با پشيتبانی جنگنده های اين کشور عمليات گسترده ای را روز شنبه هشتم تيرماه عليه مخالفان مسلح بشار اسد، رييس جمهوری اين کشور، در شهر حمص و مناطق اطراف آن آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز اين عمليات با هدف امن کردن يکی از محورهای ارتباطی دمشق با سواحل مديترانه انجام می شود.

فعالان سوری مخالف حکومت بشار اسد به خبرگزاری رويترز گفته اند که نيروهای دولتی با آتشباری توپخانه و همچنين بمباران هوايی مناطق تحت کنترل مخالفان مسلح را هدف قرار داده و در چند منطقه شهر سربازان دولتی و نيروهای مخالف در حال جنگيدن هستند.

طبق اين گزارش، مناطق تحت کنترل مخالفان مسلح از سال گذشته در محاصره نيروهای دولتی بوده است.

ابو محمد به رويترز گفته است: نيروهای دولتی از جهت های مختلف در حال حمله به شهر حمص هستند.

تاکنون اطلاعاتی در خصوص ميزان تلفات اين درگيری ها منتشر نشده است . اما تصاوير ويدئويی منتشر شده در شبکه های اجتماعی از جمله يوتيوب، حاکی از گلوله باران شديد مناطق تحت کنترل مخالفان مسلح حکومت بشار اسد است.

اين در حالی است که رسانه های دولتی از «دستيابی به پيشرفت بزرگ» در منطقه خالديه خبر داده اند.

به گزارش رويترز، عمليات نيروهای دولتی در منطقه حمص در حالی شروع شده است که اين نيروها با همکاری حزب الله لبنان طی هفته های اخير توانسته اند در روستا ها و شهر های استان حمص در نزديکی با مرز لبنان عليه مخالفان دولت به پيروزهايی دست يابند.

سه هفته پيش نيروهای ارتش با کمک حزب الله لبنان توانستند شهر استرانژيک «قصير» را از مخالفان باز پس بگيرند. اين شهر مهم در کنار مرز با لبنان به مثابه يکی از مسير های اصلی ورود سلاح و کمک برای مخالفان در داخل سوريه بود.

در همين زمينه، نيروهای دولتی هفته گذشته توانستند تا کنترل شهر مرزی کالاخ را بارديگر به دست بگيرند.

اين در حالی است که یک منبع مطلع در خليج فارس به خبرگزاری رويترز گفته است که عربستان طی روزهای اخير ارسال تسليحات پيشرفته به مخالفان مسلح حکومت بشار اسد را تسريع کرده است.

کشورهای حوزه خليج فارس، ترکيه و مصر از مخالفان مسلح حکومت بشار اسد حمايت می کنند. اين در حالی است که روسيه، ايران و حزب الله از حکومت بشار اسد پشتيبانی می کنند.

فعالان حقوق بشر می گويند در ناآرامی های ۲۷ ماهه سوريه دست کم صد هزار نفر جان خود را ازدست داده اند و بيش از يک ميليون و ۷۰۰ نفر از سوريه فرار کرده اند . اين در حالی است که نزديک به چهار ميليون نفر نيز در داخل سوريه مجبور به ترک خانه و کاشانه اشان شده اند.
XS
SM
MD
LG