لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۳

درگيری بین اسلامگرايان و کرد‌ها در مرز سوريه با ترکيه


درگيری‌های شديدی بین کردهای هوادار حکومت بشار اسد، رئيس جمهور سوريه و يک گروه اسلامگرای مسلح مخالف اين نظام روز جمعه ۲۹ دی، در منطقه راس العين هم مرز با ترکيه روی داد.

از ماه نوامبر گذشته، مخالفان مسلح بشار اسد، کنترل گذرگاه راس العين در شمال شرق سوريه را در دست دارند و آزادانه ميان دو کشور رفت و آمد می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع محلی گزارش داده است: «مجموعه‌ای مسلح مرتبط به گروه اسلامگرای نصرت در حالی که توسط سه تانک پشتيبانی می‌شد، روز پنجشنبه از ترکيه وارد منطقه راس العين شد.»

يکی از ساکنان منطقه نيز در اين باره گفته است: «درگيری‌ها شامگاه پنجشنبه و روز جمعه پس از آن شدت گرفت که افرد مسلح کرد برای مقابله با مهاجمان، پشتيبانی دريافت کردند. از زمانی که مخالفان نظام وارد منطقه شدند، اين منطقه شاهد خشونت است.»

او افزود که افراد مسلح، از اعضای جبهه نصرت هستند که آمريکا به خاطر ارتباطش با سازمان القاعده، آن را در فهرست گروه‌های تروريستی قرار داده است.

از زمان آغاز تنش‌ها در سوريه در ۲۲ ماه گذشته، کرد‌ها تلاش کردند خود را از بحران دور نگاه دارند؛ با وجود اينکه از سوی اپوزيسيون سوريه، متهم به همکاری با نظام بشار اسد می‌شوند. نيروهای دولتی سوريه هم بدون هيچ مقاومتی از مناطق کرد نشين خارج شده‌اند.

نيروهای وابسته به حزب اتحاد دموکرات کردستان که شاخه سوری حزب کارگران کردستان است، بار‌ها با مخالفان مسلح حکومت سوريه درگير شده است.

برخی فعالان کرد بيم آن دارند که دولت ترکیه که از مخالفان در سوريه پشتيبانی می‌کند، در تنش خود با کرد‌ها، به گروه‌های جهادی اسلامگرا روی آورد.

يکی از ساکنان گفته است که «گروه مسلح از تانک‌ها برای جنگ با نيروهای دولتی استفاده نکرد بلکه به وسيله آن‌ها منطقه راس العين را گلوله باران کرد.»

مسعود عکو، خبرنگار کرد، در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه، ضمن ابراز نگرانی از «درگيری ميان گروه‌های شبه نظامی کرد با مخالفان مسلح بشار اسد» گفت: «اگر تنش‌ها به درگيری ميان کرد‌ها و عرب‌ها بينجامد، سوريه و انقلاب به خطر خواهند افتاد.»

او افزود: «کرد‌ها مشکلی با حضور ارتش آزاد -مخالفان مسلح بشار اسد- ندارند تا زمانی که با نيروهای دولتی می‌جنگند. اما هيچ دليلی برای حمله آن‌ها به راس العين نمی‌بينيم.»
XS
SM
MD
LG