لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۱

نيروهای دولتی سوريه کنترل يک شهر را در حومه دمشق باز پس گرفتند


فعالان سوری می‌گويند که نيروهای دولتی سوريه روز جمعه ۳شهريور با پشتيبانی تانک‌ها و خودروهای زرهی، به شهر داريان در حومه جنوب غربی دمشق يورش بردند و کنترل آن را از مخالفان باز پس گرفتند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اين شهر پيش از يورش نيروهای دولتی به مدت سه روز، در معرض حملات توپخانه‌ای و هوايی ارتش سوريه بود.

فعالان سوری می‌گويند که صد‌ها سرباز ارتش سوريه و ده‌ها تانک و خودروی زرهی در خيابان الثوره در مرکز داريا ديده شدند. آن‌ها موفق شدند کنترل اين شهر را پس از بيرون راندن بيشتر نيروهای ارتش آزاد سوريه –مخالفان مسلح بشار اسد- به دست آورند.

بنا بر اين گزارش، حملات روز جمعه به داريا دستکم ۲۱ کشته برجای گذاشت.

نيروهای دولتی سوريه در تلاشند تا کنترل مناطقی در حومه دمشق را که به دست مخالفان افتاده‌اند، باز پس گيرند. داريا منطقه‌ای سنی نشسن است که اکثر ساکنان آن از طبقه کارگر هستند. اين شهر در مناطق جنگلی قرار دارد که به معترضان فضايی برای پنهان شدن از حملات نيروهای دولتی فراهم می‌کند.

نيروهای دولتی سوريه در مقابل ورود خبرنگاران رسانه‌ها مانع تراشی می‌کنند؛ مساله‌ای که آگاهی از وقايع را از منابع مستقل دشوار می‌کند.

درگيری‌هايی ميان ارتش آزاد سوريه و نيروهای دولتی در مناطقی از دمشق که سنی نشين هستند از جمله قطنا، سبينه، قدم، العسالی و حجر الاسود روی داد.

درگيری در شهر حلب پايتخت اقتصادی سوريه روز جمعه ادامه يافت. خبرگزاری رويترز به نقل از ساکنان محلی گزارش داده است که جنگنده‌ها و هليکوپترهای ارتش سوريه، مناطقی از حلب را که معترضان کنترل آن را در دست دارند، بمباران کردند.

اين درگيری‌ها در حالی روی می‌دهد که مناطق مختلف سوريه جمعه شاهد تظاهرات اعتراض آميز عليه نظام بشار اسد بود. معترضان سوری نام اين روز را «جمعه در‌عا» نهادند.

افزايش شمار آوارگان

از سويی، فرار گروهی شهروندان سوری از خشونت‌ها در کشورشان اوج گرفته است. به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از مسئولانی در کشور ترکيه، در بيست و چهار ساعت گذشته دستکم ۳۵۰۰ نفر از آوارگان سوری، وارد اين کشور شدند.

آدريان ادواردز، سخنگوی کميساريای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در ژنو در اين باره گفته است: «فرار آوارگان سوری به اردن نيز رکورد شکست و شبانه شاهد عبور ۲۲۰۰ آواره از سوريه به اردن بوديم که در اردوگاه زعتری مستقر شدند.»

ترکيه می‌گويد که در حال حاضر به ۷۸هزار آواره سوری پناه داده است. اين کشور می‌گويد که توانايی ميزبانی از بيش از ۱۰۰هزار آواره سوری در خاک خود را ندارد؛ از همين رو به سازمان ملل پيشنهاد داده است که منطقه امن در شمال سوری برای استقرار آوارگان ايجاد شود.

اما به دليل احتمال وتوی طرح ايجاد منطقه امن در سوريه توسط روسيه و چين، فرصت‌ها برای عملی شدن اين طرح کم به نظر می‌آيد.

در همين زمينه، جان ايو لودريان، وزير دفاع فرانسه پنجشنبه به شبکه خبری فرانس۲۴ گفت که «ائتلافی بين المللی» از کشورهای غربی و شماری از همپيمانانشان احتمال دارد ايجاد منطقه پرواز ممنوع محدود بر فراز بخشی از سوريه را بدون مجوز شورای امنيت سازمان ملل متحد، بررسی کند.
فرانسه رياست نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای امنيت سازمان ملل متحد را که قرار است هفته آينده در نيويورک برگزارش شود، بر عهده دارد.
XS
SM
MD
LG