لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۶

عملیات ارتش سوريه برای بازپس گیری تعدادی از مناطق دمشق


تانک های ارتش سوریه در منطقه «المیدان»
تانک های ارتش سوریه در منطقه «المیدان»
فعالان سوری می گويند،ارتش سوريه در عمليات خود در روز جمعه توانسته با استفاده از هلی کوپتر ها و تانک ها تعدادی از مناطق دمشق و حومه اين شهر که طی روز های اخير به دست مخالفان افتاده بود را باز پس بگيرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فعالان سوری می گويند، در روز جمعه بیش از ۱۲۰ نفر در درگيری بين نيروهای دولتی و مخالفان کشته شده اند.

معاذ الجهار، يکی از مخالفان حکومت سوريه در دمشق در گفت وگویی تلفنی به رويترز گفته است:«رژيم در سه روز گذشته دچار نوعی سر در گمی شده بود. اما حملات هوايی و زمينی به برخی از مناطق دمشق و حومه آن نشان داد که هنوز بخش های اصلی نيروهايش را کاملا از دست نداده و قادر است آنها را از نو سازماندهی کند.»

به گزارش خبرگزاری رويترز، کشته شدن شماری از مقامات بلندپايه امنيتی سوريه از جمله آصف شوکت، شوهر خواهر بشار اسد و وزير دفاع سوريه در روز چهارشنبه، نا آرامی های ۱۶ ماهه گذشته در سوريه را وارد مرحله تازه ای کرده است.

طبق اين گزارش از روز چهارشنبه تاکنون نيروهای وابسته به «ارتش آزاد سوريه»، نيروی های نظامی مخالف حکومت بشار اسد، توانسته اند گذرگاه های مرزی مهم سوريه با ترکيه و عراق را تصرف کنند.

رويترز می افزايد: نيروهای ارتش آزاد سوريه در عملياتی به نام «آتشفشان دمشق» در اوايل هفته جاری توانستند به برخی از مناطق دمشق نفوذ کرده و با نيروهای دولتی درگير شوند.

يک کارمند یک نهاد خصوصی در دمشق که نخواسته هويت فاش شود، به خبرگزاری رويترز گفته است که عصر روز جمعه سه تانک را ديده است که در مناطق جنوبی دمشق مستقر شده و «کفر سوسه» و «المزه» در غرب دمشق را گلوله باران کرده اند.

وی اضافه کرده است به دليل استقرار اين تانک ها جاده بسته شده بود و ساير نيروهای حاضر در صحنه نيز در حال شليک خمپاره به سوی مناطق غربی بودند.

يک شهروند ديگر سوری در منطقه «المزه» به خبرگزاری رويترز گفته است که شاهد شليک سنگين هلی کوپتر ها ارتش به سوی مناطقی در اين محله بوده است.

در همين حال، خبر تلويزيون دولتی سوريه از عمليات نيروهای ارتش در دمشق خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تلويزيون دولتی سوريه گفته است:«نيروهای شجاع ارتش به طور کامل منطقه الميدان در دمشق از وجود باقی مانده مزدوران تروريست پاکسازی کرده اند و امينت را در اين منطقه برقرار شده است.»

حکومت سوريه مخالفان خود را «مزدوران تروريست» می نامد.

طبق اين گزارش دولت سوريه شماری از خبرنگاران را برای بازديد به منطقه «الميدان» در دمشق برده است. خبرنگاران می گويند سه جنازه را در آنجا مشاهده کرده اند، ولی کسی در خيابان ها بنود و آثار گلوله بر ديوراها ديده می شد.

يک منبع امنيتی دولت سوريه به خبرگزاری فرانسه گفته است: ارتش هم اکنون کنترل مناطق الميدان، تادمان، قابون و بارزه را دردست دارد.

اين در حالی است که طبق اين گزارش درگيری در ديگر مناطق سوريه همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروه نظارت برحقوق بشر سوريه اعلام کرده است روز جمعه در درگيری ها در سراسر سوريه دست کم ۱۲۸ نفر کشته شده اند که ۸۵ نفر از آنها غير نظامی بوده اند.

طبق اين گزارش فعالان سور يمی گويند، در روز پنجشنبه نيز دست کم ۳۰۰ نفر در اين کشور کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG