لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۷

مخالفان مسلح اسد: ديگر به طرح صلح عنان پايبند نخواهیم بود


نیروهای ارتش آزاد سوريه –گروه مسلح مخالف بشار اسد
نیروهای ارتش آزاد سوريه –گروه مسلح مخالف بشار اسد
مخالفان مسلح بشار اسد، ریيس جمهور سوريه، اعلام کردند که ديگر به طرح صلح کوفی عنان فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب به سوريه که برای حل و فصل بحران اين کشور ارائه شده، پايبند نيستند. در همين حال فعالان سوری اعلام کردند که مخالفان مسلح بشار اسد، اوايل هفته، دستکم ۸۰ نفر از نيروهای دولتی را کشتند.

سامی الکردی، سخنگوی شورای نظامی مخالفان سوريه دوشنبه ۱۵ خرداد به خبرگزاری رويترز گفت که اين شورا تصميم گرفت که به پايبندی به طرح کوفی عنان پايان دهد و از روز جمعه «حمايت از ملت» را آغاز کرده است.

الکردی خاطرنشان کرده است که اين تصميم به دليل شکست طرح عنان در متوقف کردن خشونت‌ها گرفته شده است.

کوفی عنان طرحی شش ماده‌ای به منظور پايان دادن به بحران سوريه ارائه داده است.

آتش بس ميان طرف‌های درگير، نخستين بند اين طرح است که دو طرف پايبندی به آن را پذيرفتند. از زمان اعلام آغاز اجرای طرح اما خشونت‌ها در سوريه متوقف نشده و همه روزه بر شمار قربانيان افزوده شده است.

بشار اسد نيز يکشنبه در جلسه افتتاحيه پارلمان اين کشور گفت: «امنيت ملی خطی قرمز است که نمی‌توان در خصوص آن تساهل و تسامح داشت. هيچ بهانه‌ای برای تروريسم پذيرفتی نيست. با تروريسم و حاميان آن، تساهل و تسامح يا آتش بس وجود ندارد.»

سخنگوی شورای نظامی مخالفان سوريه در مصاحبه خود افزوده است که معترضان مسلح، خواهان تبديل هيات ناظران سازمان ملل به هياتی برای «اعمال صلح» هستند؛ او افزوده است که آن‌ها از جامعه جهانی می‌خواهند تصميم‌های «جسورانه»‌ای در اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه و ايجاد کريدورهای امن در اين کشور بگيرد و برای سرنگونی نظام اسد کمک کند.

حدود ۳۵۰ تن از ناظران سازمان ملل متحد به سوريه رفته‌اند تا بر روند برقراری آتش بس ميان دولت و مخالفان در اين کشور نظارت کنند. وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحاديه عرب در نشست شنبه خود خواستار آن شدند تا هم شمار اين ناظران افزايش پيدا کند و هم بر اختياراتشان به منظور اعمال آتش بس افزوده شود.

از سويی دیگر، ديده‌بان حقوق بشر سوريه اعلام کرد که مخالفان مسلح بشار اسد اوايل هفته جاری، دستکم ۸۰ تن از نيروهای دولتی سوريه را کشتند.

بنا بر اين گزارش، برخی از فرماندهان ارتش آزاد سوريه –گروه مسلح مخالف بشار اسد- اعلام کرده‌اند که ديگر به طرح صلح کوفی عنان پايبند نيستند.

رامی عبد الرحمن رئيس داده‌بان حقوق بشر سوريه گفته است که بسياری از ايست‌های بازرسی نيروهای دولتی در استان ادلب، در حملات شبانه مخالفان، تخريب شده‌اند و نيروهای حاضر در آن، کشته شده‌اند.

این در حالی است که بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد دوشنبه تاکيد کرد که طرح صلح کوفی عنان در حال حاضر اصليترين راه برای حل و فصل بحران سوريه است.

او که در حاشيه نشست بانک توسعه اسلامی در جده با خبرگزاری رويترز گفت‌و‌گو کرده است، اظهار داشت: «ما از آنچه پيش می‌آيد بسيار آزرده می‌شويم. اما طرح عنان همچنان محور اصلی برای حل و فصل بحران اين کشور است.»

کشتار هفته گذشته در منطقه الحوله واقع در استان حمص، خشم جهانيان را در پی داشت. در اين کشتار بيش از ۱۰۰ نفر که حدود نيمی از آن‌ها کودک هستند، کشته شدند. شورای امنيت سازمان ملل در بيانه‌ای غير الزام آور، دولت سوريه را به خاطر اين کشتار، محکوم کرد.
XS
SM
MD
LG