لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۶

تظاهرات دهها هزار تن در سوريه؛ تيراندازی نيروهای امنيتی به سوی معترضان


در ادامه اعتراضات عليه حکومت بشار اسد، فعالان حقوق بشر در سوريه می گويند شهر حمات روز جمعه شاهد حضور دهها هزار نفر در تظاهرات ضددولتی بود و در تيراندازی نيروهای امنيتی به سوی معترضان در این شهر دستکم ۳۴ نفر کشته شده اند.

به گزارش آسوشيتدپرس، فعالان حقوق بشر می گويند، حضور مردم در تظاهرات پس از نماز جمعه بسيار چشم گير بوده است و اين يکی از بزرگترين تظاهرات ضد دولتی از آغاز اعتراضات در شهر حمات بوده است.

رامی عبدالرحمان، مدير ديدبان حقوق بشر سوريه، می گويد دهها هزار نفر در يک ياز بزرگترين تظاهرات ضد دولتی از آغاز اعتراضات ۱۰ هفته ای در سوريه روز جمعه در خيابان های شهر حمات دست به تظاهرات زدند و نيروهای امنيتی به سوی معترضان تيراندازی کردند.

درهمين زمينه، تلويزيون دولتی سوريه می گويد نيروهای پليس در تلاش برای متوقف کردن «خرابکارانی» که کوشيدند ساختمان های دولتی را به آتش بکشند، سه نفر از آنها را کشته اند.

دولت سوريه «باندهای مسلح» و گروه های اسلامگرای «افراطی» را مسئول خشونت ها اخير در اين کشور می داند.

به گزارش خبرگزار فرانسه، در بسياری از شهرها و روستاهای سوريه، پس از نماز جمعه، نمازگزاران از مساجد به سمت خيابان ها به راه افتاده دست به تظاهرات اعتراضی زده اند. در همين حال نيروهای امنيتی کوشيدند تا با استفاده از گاز اشک آور معترضان را متفرق کنند که در دو نقطه در جنوب و شمال شرقی سوريه به سوی معترضان تيراندازی کرده اند.

فعالان حقوق بشر می گويند از آغاز اعتراضات در سوريه دستکم يک هزار و صد نفر کشته شده اند.

یک شاهد عينی در شهر حمات روزجمعه به آسوشيتدپرس گفته است که انتظار نداشته اند که روز جمعه در شهر حمات چنين جمعيت بزرگی در تظاهرات ضد دولتی حضور یابد.

اين شاهد عينی گفته است: در حدود ۱۵۰ هزار نفر در خيابان های حمات دست به تظاهرات زدند و نيروهای امنيتی برای متفرق کردن آنها از گاز اشک اور و گلوله جنگی استفاده می کردند. تک تيراندازان نيز از بالا پشت بام ها به سوی معترضان تيراندازی می کردند.

اين شاهد عينی گفته تعداد زیادی کشته و زخمی شدند و بيمارستان شهر مملو از مجروحان است.

درهمين حال گزارش ها حاکی در شهر رستان در تيراندازی نيروهای امنيتی سوريه به سوی معترضان دست کم دونفر کشته شده اند.

فعالان حقوق بشر می گويند، دولت سوريه سرويس شبکه اينترنت را در بيشتر نقاط کشور قطع کرده است تا از اين طريق از انتشار اخبار و ويدئو ها در «يوتيوب» و هم چنين دعوت به تظاهرات در «فيس بوک» جلوگيری کند.

نزديک به ۹۰ درصد جمعيت ۲۱ ميليونی سوريه را مسلمانان تشکيل می‌دهند؛ ۷۴ درصد از مسلمانان سوريه سنی مذهب و ۱۲ درصد علوی‌اند که مذهبی نزديک به شيعه است.

حزب بعث سوريه از دهه ۱۹۶۰ قدرت را در اين کشور در اختيار دارد. پس از مرگ حافظ اسد در سال ۲۰۰۰ فرزندش بشار رئيس جمهور اين کشور شد.
XS
SM
MD
LG