لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

سرکوزی: تحریم سوریه در دستور کار مذاکرات اجلاس گروه ۸ قرار دارد


نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه، روز پنجشنبه، گفت: «تشديد تحريم‌ها عليه حکومت بشار اسد و مقام‌های سوری در دستور کار مذاکرات اجلاس سالانه رهبران کشورهای صنعتی جهان، موسوم به گروه ۸ قرار دارد.»

اجلاس سالانه رهبران کشورهای صنعتی جهان موسوم به گروه ۸ روز پنجشنبه در شهر دوويل فرانسه گشايش يافت.

نيکلا سرکوزی که با خبرنگاران در دوويل صحبت می‌کرد، گفت: «روشن است که بايد مساله تشدید تحريم عليه مقام‌های سوريه مطرح شود، چرا که خشونت به کار گرفته شده عليه معترضان و تظاهرکنندگان سوری غير قابل قبول است.»

نيکلا سرکوزی تاکيد کرده است: «در اين مورد امشب مذاکراتی انجام می‌شود.»

خبرگزاری فرانسه می‌گويد نسخه‌ای از پيش نويس بيانيه گروه ۸ را رويت کرده که در آن از مقامات سوريه خواسته شده به استفاده از خشونت عليه تظاهر کنندگان پايان دهند و گفت‌وگو برای اصلاحات بنيادی در راستای برآورده کردن مطالبات مردم را آغاز کنند.

طبق اين گزارش، در اين پيش‌نويس اشاره‌ای به تحريم‌های تازه عليه سوريه نشده است، اما ممکن است در ادامه مذاکرات شامگاه پنجشنبه و جمعه تغييراتی در مفاد اين پيش نويس صورت گیرد.

روسيه تاکنون به تشديد تحريم‌ها عليه سوريه واکنش سرد نشان داده و از اين اقدام حمایت نکرده است.

پيشتر مقام‌های گروه ۸ گفته بودند که بررسی اوضاع اقتصادی جهان و خيزش‌های مردمی در کشورهای خاورميانه و شمال آفريقا در دستور کار اجلاس اين گروه در دوويل فرانسه قرار دارد.

همزمان با اظهارات نيکلا سارکوزی در خصوص تشديد تحريم‌ها عليه سوريه، کشورهای اروپايی نيز روز پنجشنبه پیش نویسی را ارائه کردند که براساس از شورای امنيت سازمان ملل خواسته شده که سرکوب معترضان در سوريه را «جنايت عليه بشريت» اعلام کند.

در پيش نويسی که دراختيار ۱۵ عضو شورای امنيت قرار گرفت، خشونت حکومت بشار اسد عليه معترضان سوری محکوم شده و همچنين خواسته شده است تا مقام‌های سوریه به محاصره شهر درعا پایان دهند.

حکومت سوريه تاکنون در خواست سازمان ملل متحد برای ورود و ارسال کمک به اين شهر را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ديپلمات‌ها می‌گويند فرانسه، بريتانيا و پرتغال اميدوارند که بتوانند ۹ رای لازم برای تصويب اين پيش نويس را با خود همراه سازند، اما آن‌ها نگرانند که چين و روسيه مانع تصويب هرگونه اقدامی عليه حکومت سوريه شوند.

طبق اين گزارش، به دليل حضور روسيه در شورای امنيت سازمان ملل متحد، اين شورا تاکنون در قبال سرکوب مخالفان در سوريه سکوت را پيش گرفته است.

اين در حالی است که گروه‌های طرفدار حقوق بشر می‌گويند، از آغاز اعتراضات، از دو ماه پيش در سوريه تاکنون بيش از يک هزار نفر کشته شده و ده هزار نفر بازداشت شده‌اند.

فيليپو بولوپين، مدير ديده‌بان حقوق بشر سازمان ملل متحد، در این زمينه گفته است: «در حالی که صدها تظاهر کننده در سوریه کشته شده و هزاران نفر بازداشت و شکنجه می‌شوند هر کشوری در شورای امنیت که درکنار حکومت سوريه بايستاد، می‌بايست پاسخگوی مردم سوريه باشد.»

در حال حاضر معترضان سوری خود را برای اعتراضات روز جمعه آماده می‌کنند و از نيروهای نظامی سوريه نیز خواسته‌اند تا به تظاهرکنندگان بپيوندند.

معترضان در صفحه فيس بوک خود بيانيه‌ای منتشر کرده و از نيروهای نظامی خواسته‌اند «به جای حمله، نگهبان و ياور و حامی و محافظ مردم سوريه باشند».
XS
SM
MD
LG