لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

سازمان ملل: بخش هايی از شهر حمص به طور کامل ويران شده است


سفر والری آموس، مسئول امور انسانی در سازمان ملل متحد به شهر حمص،
سفر والری آموس، مسئول امور انسانی در سازمان ملل متحد به شهر حمص،
والری آموس، مسئول امور انسانی در سازمان ملل متحد، گفت که منطقه «بابا عمرو» در شهر حمص به طور کامل ويران شده است.

والری آموس اين سخنان را پس از بازديد از شهر حمص در روز پنجشنبه بيان کرد. اين اولين سفر يک مقام سازمان ملل متحد به حمص پس از حمله گسترده اخير ارتش سوريه به اين شهر است. بخش هايی از شهر حمص به ويژه محله های بابا عمرو و الانشائات، بيش از ۲۰ روز در معرض حملات شديد توپخانه ای و موشکی ارتش سوريه بودند.

والری آموس پس از ديدار با شماری از وزرا در دمشق به رويترز گفت: «ويرانی آنجا بسيار زياد است. شماری از بخش های حمص به طور کامل ويران شده اند و من می خواهم بدانم چه اتفاقی برای مردمی که در آن بخش ها زندگی می کردند افتاده است؟»

والری آموس که هفته گذشته مقام های سوريه با سفر او به اين کشور مخالفت کرده بودند، چهارشنبه ماموريت سه روزه ای را در سوريه آغاز کرد که طی آن سعی دارد مقام های اين کشور را برای صدور مجوز رساندن کمک های انسانی به غير نظاميان متقاعد کند. اعضايی از سازمان هلال احمر سوريه به همراه آموس وارد منطقه بابا عمرو شدند.

اماندا بيت، سخنگوی دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل متحد، هم به نقل از والری آموس گفت: «امنيت يک مشکل آشکار در بابا عمرو است و در اين منطقه صدای تيراندازی شنيده می شود.» او تاکيد کرد مناطقی که آموس در حمص ديده به ميزان زيادی تخريب شده بودند.

او در توصيف حمص خاطرنشان کرد: «گويا حمص شهری مهجور است. تعداد کمی از مردم در آن رفت و آمد می کنند و بخش هايی از آن در نتيجه درگيری و حملات توپخانه ای تخريب شده است.»

جدا شدگان از ارتش سوريه در حمص با نيروهای ارتش دولتی درگير بودند، هفته گذشته از شهر خارج شدند. آن ها دليل خروج خود را تاکتيکی و به منظور کمک رسانی به مردم شهر و دريافت تجهيزات بيشتر اعلام کردند.

مخالفان می گويند که پس از خروج جدا شدگان از ارتش از بابا عمرو، نيروهای دولتی عمليات انتقامجويانه ای عليه مردم اين منطقه آغاز کردند.

تلويزيون دولتی سوريه پنجشنبه شماری از کارمندان سازمان ملل متحد را نشان داد در حالی که جليقه های آبی رنگ ضد گوله بر تن داشتند و از ويرانی ها فيلمبرداری می کردند. مجری تلويزيون سوريه گفت اين ها از گروه والری آموس هستند.

والری آموس همچمين چهارشنبه با وليد المعلم، وزير امور خارجه سوريه ديدار و گفت و گو کرد.
خبرگزاری آسوشيتدپرس اعلام کرد که والری آموس به وليد المعلم گفته هدف از سفرش ارزيابی وضعيت انسانی در سوريه است. خبرگزاری دولتی سوريه هم گزارش داده که وليد المعلم به والری آموس گفته اجازه دارد هر جای اين کشور می خواهد برود.

سازمان ملل متحد می گويد که در جريان سرکوب اعتراض های سوريه که به يک سالگی خود نزديک می شود، بيش از ۷۵۰۰ غير نظامی کشته شده اند. دولت سوريه می گويد بيش از ۲ هزار تن از نيروهای ارتش و پليس به دست گروه های مسلح تروريست کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG