لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

«دستکم۳۰ نفر در اعتراضات روزجمعه سوریه کشته شدند»


تظاهرات ضددولتی در شهر حمص
تظاهرات ضددولتی در شهر حمص
فعالان سیاسی درسوریه می گویند درتظاهرات ضددولتی در روزجمعه دستکم ۳۰ نفرکشته شدند.درهمین حال ترکیه هشدارداده است در صورتی که تداوم بحران در سوریه امنیت منطقه را به مخاطره بیندازد، این کشور برای دفاع از خود واکنش نشان خواهد داد.

شورای عمومی انقلاب سوريه اعلام کرد که در روز جمعه دستکم ۳۰ نفر از معترضان به ضرب گلوله نيروهای امنيتی در مناطق مختلف اين کشور کشته شدند. معترضان سوری نام اين روز را «جمعه اعتصاب کرامت» ناميده بودند.

شورای عمومی انقلاب سوريه در بيانيه خود يادآور شد در ميان کشته شدند، دو زن، يک کودک و سه افسر جدا شده از ارتش سوريه ديده می شود و ۱۲ تن از کشته ها از شهر حمص هستند. شهر حمص طی هفته های اخیر شاهد اعتراضات شدید ضد دولتی بوده است.

فعالان سیاسی سوری می گویند، شهرهای مختلف سوريه جمعه شاهد «تظاهرات پرشور» اعتراض آميز بود.

هشدار سوریه

احمد داوود اوغلو ، وزیرامورخارجه ترکيه روز جمعه به دولت سوريه نسبت به ادامه سرکوب اعتراض ها هشدار داد و اعلام کرد در صورتی که اين روند امنيت منطقه ای را به خطر اندازد، برای دفاع از خود واکنش نشان خواهد داد.

احمد داوود اوغلو در جمع خبرنگاران گفت: «ترکيه نمی خواهد در مسائل داخلی کسی دخالت کند اما اگر امنيت منطقه ای به خطر افتد نمی توانيم دست بسته بايستيم.»

وزير امور خارجه ترکيه از اقدام احتمالی که ممکن است آنکارا به آن دست بزند سخنی به ميان نياورد اما تاکيد کرد که برای ايجاد فاصله ميان امنيت منطقه از نا آرامی های سوريه، ترديد نخواهد کرد.

ترکيه هزاران آواره سوری را که از عمليات امنيتی و نظامی نيروهای دولتی کشورشان فرار کرده اند، در خاک خود پناه داده است. دو کشور بيش از ۹۰۰ کيلومتر مرز مشترک دارند. مقام های سوری می گويند که با گروه های مسلح تروريست مبارزه می کنند. اين روايت را اما معترضان رد کرده و می گويند که هدف از آن سرکوب اعتراض های مسالمت اميز است. حدود نه ماه از آغاز اعتراض ها در سوريه می گذرد.

داوود اوغلو ادامه داد: «اگر حکومتی مردم خود را بکشد باعث آوارگی بسياری شود، نه تنها امنيت خود را به خطر می اندازد، بلکه امنيت ترکيه نيز به خطر می افتد. از همين رو ما مسئوليم و اين قدرت را داريم که به آن ها بگوييم: بس است.»

سازمان ملل خواستار ورود به سوريه شد

والری آموس، نماينده دبيرکل سازمان ملل متحد در امور انسانی از دمشق خواست اجازه ورود گروه های امداد رسان انسانی را به سوريه بدهد تا بتوانند وضعيت زندگی مردم را ارزيابی کنند.

به گزارش خبرگزاری رويترز والری آموس به خبرنگاران گفت: «بار ديگر از دولت سوريه می خواهم که اجازه ورود ما را به خاک خود بدهد.»

سازمان ملل متحد در آخرين گزارش خود شمار کشته شدگان در خاک سوريه از آغاز اعتراض ها را بيش از ۴ هزار نفر اعلام کرد.

نماينده دبيرکل سازمان ملل متحد در امور انسانی گفت: «ما بسيار از پيامدهای آن چه در سوريه روی می دهد بر جان مردم نگرانيم. تصوير واضحی از آن چه که در اين کشور روی می دهد نداريم زيرا نمی توانيم وارد شويم تا بدانيم دقيقا چه در حال روی دادن است.»

والری آموس ادامه داد: «اگر همانگونه که دولت سوريه ادعا می کند، چيزی برای پنهان کردن ندارد معتقدم که دادن اجازه ورود به ما برای ارزيابی واضحی از اوضاع پايانی بر تمام گمانه زنی ها باشد.»

اين مسئول بلندپايه در سازمان ملل متحد تاکيد کرد که ارزيابی در خصوص ضرورت ايجاد مناطق امن ندارد.

اعراب اجازه ادامه کشتارها در سوريه را نمی دهند

ترکی الفيصل مسئول سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی گفت که کشورهای عربی اجازه ادامه «کشتارها» در سوريه را نخواهند داد. او همچنين اظهار داشت که به نظر نمی رسد بشار اسد به صورت داوطلبانه از فدرت کناره گيری کند.

اين سخنان در حالی مطرح می شود که تلاش های اتحاديه عرب برای پايان دادن به بحرتن سوريه تا کنون نتيجه نداده است.

ترکی بن فيصل در سخنانی در کنفرانس وين تاکيد کرد که اتحاديه عرب در مقابل ادامه کشتارها در سوريه دست بسته نخواهد ماند. او با اشاره به تحريم های اعمال شده از سوی اين اتحاديه عليه دولت سوريه گفت که گام های بيشتری در اين حصوص برداشته خواهد شد.

اتحاديه عرب با ارائه طرحی خواستار آن است که ناظرانی از اين اتحاديه در سوريه مستقر شوند. تا کنون اما دولت سوريه به اين طرح پاسخ مثبت نداده و شرط هايی برای پذيرش آن مطرح کرده است.

اين مقام سعودی احتمال اين که کشورش همچون بحران يمن ميان دولت و اپوزيسون سوريه ميانجی گری کند را کرد و گفت که رئيس جمهور يمن با وجود تمام اتلاف وقت در نهايت موافقتنامه را امضا کرد. او تاکيد کرد که مجبور کردن رئيس جمهور سوريه به امضای توافقنامه ای مشابه توافقنامه يمن برای انتقال قدرت، بسيار دشوار است.

ترکی بين فيصل اظهار داشت: «با توجه به اين که بشار اسد صدور دستور کشتار معترضان را رد می کند تعامل با او دشوار است.»
XS
SM
MD
LG