لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۸

جان کری: تمايل سوريه برای کمک به تشکيل دولت وحدت ملی فلسطينی


جان کری، رييس کميته روابط خارجی سنای آمريکا، روز شنبه پس از ديدار با بشار اسد گفت: سوريه تمايل دارد به تشکيل دولت وحدت ملی فلسطينی کمک کند، که چنین امری احتمالا می تواند به از سر گيری گفت وگو های صلح با اسرائيل کمک کند.

سناتور کری که پس از ديدار با رييس جمهوری سوريه با خبرنگاران صحبت می کرد، افزود: سوريه می تواند به تلاش ها برای تشکيل دولت وحدت ملی در فلسطين خيلی کمک کند.

رييس کميته روابط خارجی سنای آمريکا اضافه کرد:«اگر ما به چنين چيزی دست يابيم، نه تنها گام بزرگی را در جهت حل مسئله غزه برداشته ايم، بلکه گام اساسی نیز در راستای از شروع مجدد مذاکرات بر سر راه حل تشکيل دو دولت [اسرائیل و فلسطین] برداشته ايم...به نظرم سوريه نشان داد که تمايل دارد در اين زمينه کمک کند.»

جنبش اسلامگرای حماس که کنترل غزه را در اختيار دارد قرار است روز چهارشنبه در مذاکرات درباره تشکيل دولت وحدت ملی فلسطينی در مصر شرکت کند.

آمريکا در حالی که حماس را يک گروه تروريستی می داند اما از تلاش های ميانجيگرانه مصر در اين زمينه حمايت می کند.

جنبش فتح به رهبری محمود عباس که کنترل بخش کرانه غربی را در اختيار دارد با سوريه روابط خوبی ندارد. سوريه از گروه حماس حمايت می کند و خالد مشعل، رهبر سياسی اين گروه، در دمشق به سر می برد.

محمود عباس ، رييس حکومت خوگردان فلسطينی مذاکرات صلح با اسرائيل را در جريان حمله نظامی ۲۲ روزه اسرائيل عليه غزه قطع کرد.

«تغيير»

رييس کميته روابط خارجی سنای آمريکا که برای مذاکره درباره صلح خاورميانه به اين منطقه سفر کرده است همچنين گفت: سوريه اين فرصت را دارد که از روی کار آمدن دولت تازه آمريکا سود ببرد.

سناتور کری گفت:«عميقا باور دارم که اين يک لحظه مهم تغيير ، يک لحظه با پتانسيل دگرگونی است، نه تنها در رابطه بين آمريکا و سوريه بلکه در کل روابط منطقه».

در ملاقات جان کری و بشار اسد، این دو درباره حمايت سوريه از ايران و گروه های اسلامگرای منطقه به ويژه حزب الله لبنان گفت وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بشار اسد در اين ديدار گفته است: گفت وگوی مبتنی بر تاريخ منطقه و حقوق ملتها، تنها راه شناخت مشکلات خاورميانه و حل آنها است.

رييس جمهوری سوريه همچنين بر ضرورت فاصله گرفتن از سياست های ديکته شده تاکيد کرده است.

سناتور جان کری در حالی به دمشق سفر کرده است که دولت تازه امريکا در حال بازبينی سياست های خود در قبال کشورهايی است که پيش از اين با آنها رابطه دوستانه ای نداشته است.

درهمين حال وزارت امور خارجه امريکا نيز روز جمعه اعلام کرد مقامات آمريکايی هفته آينده ديداری را با سفير سوريه در آمريکا برنامه ريزی کرده اند تا اختلافات و تفاوتهای مهم ميان دو کشور به بحث وتبادل نظر گذاشته شود. اين نخستين ديدار بین واشنيگتن و دمشق به منظور بهبود روابط دو کشور محسوب می شود.

جان کری پيش از ديدار با بشار اسد رهبر سوريه گفته بود دمشق بايد به استقلال سياسی لبنان احترام بگذارد.

رييس کميته روابط خارجی سنای آمريکا روز چهارشنبه در لبنان گفته بود:ما از سوريه می خواهيم که به استقلال سياسی لبنان احترام بگذارد و ما از سوريه انتظار داريم که درروند حل مسائل و مشکلات مربوط به حزب الله لبنان و فلسطينيها کمک کند.

جان کری به هنگام ديدار خود از لبنان خاطرنشان کرد دولت اوباما تصميم دارد تا با رويکردی تازه به خاورميانه ، فصل جديدی را درروابط امريکا با کشورهای منطقه باز کند.

سناتور جان کری درهمين رابطه گفته بود:« برخلاف دولت بوش که باور داشت با تعيين تکليف برای مردم، انها نيز به وی گوش می کنند، دولت جديد امريکا اعتقاد دارد که بايد کشورها را درگيرگفت وگو ومذاکره کرد آنهم بدون هيچگونه توهم و خيال باطل».

امريکا در سال ۲۰۰۵ و پس از ترور رفيق حريری، نخست وزير پيشين لبنان ، و متهم شدن سوريه، سفير خود را از دمشق فراخواند
XS
SM
MD
LG