لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۳

گمانه زنی ها درباره تغییر رییس دانشگاه علامه طباطبایی


دانشجويان دانشکده ادبيات دانشگاه علامه طباطبايی در تهران روز سه شنبه، در اعتراض به وضعيت بد غذا و وضعيت مديريت دانشگاه و اعتراض به انتخابات شوراهای صنفی اين دانشگاه، اعتصاب غذا کردند.
دانشجويان دانشکده ادبيات دانشگاه علامه طباطبايی در تهران روز سه شنبه، در اعتراض به وضعيت بد غذا و وضعيت مديريت دانشگاه و اعتراض به انتخابات شوراهای صنفی اين دانشگاه، اعتصاب غذا کردند.

خبرهايی مبنی بر برکناری رييس دانشگاه علامه طباطبايی منتشر شده است.هنوز از جانشين احتمالی رييس دانشگاه علامه خبری منتشر نشده است.روزنامه اعتماد چاپ تهران در گزارشی از برکناری احتمالی صدرالدين شريعتی، رييس روحانی دانشگاه علامه طباطبايی، خبر داده است.


با اين حال برخی تحليلگران مسايل دانشجويی معتقدند: آقای شريعتی به دليل پشتوانه حمايتی که در وزارت علوم دارد، برکنار نخواهد شد.


اعتراض صنفی


در همين حال، دانشجويان دانشکده ادبيات دانشگاه علامه طباطبايی در تهران روز سه شنبه، در اعتراض به وضعيت بد غذا و وضعيت مديريت دانشگاه و اعتراض به انتخابات شوراهای صنفی اين دانشگاه، اعتصاب غذا کردند.


اين اعتصاب غذا با دخالت و وعده های مسوولان دانشگاه علامه پايان يافت.


عليرضا موسوی، دانشجوی دانشگاه علامه طباطبايی، در گفت و گو با راديو فردا درباره اعتصاب غذای روز سه شنبه دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايی می گويد:«اين تجمع در اعتراض به کيفيت بد غذا و سوء مديريت مسوولان دانشگاه علامه طباطبايی بود. دانشجويان دانشکده ادبيات به صورت کاملا خودجوش ظرف غذای خود را از سلف دانشگاه به بيرون از رستوران آورده و در حياط دانشگاه چيدند.»


اين فعال دانشجويی در ادامه می گويد که حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر از دانشجويان در اين اعتصاب غذا حضور داشتند و مسوولان دانشگاه از جمله معاون پژوهشی دانشکده ادبيات و مسوول غذای دانشگاه برای آرام کردن جو به ميان دانشجويان رفته و با دادن وعده هايی سعی در خاتمه دادن تجمع داشتند.


عليرضا موسوی همچنين درباره دلايل ديگر اعتصاب غذا می گويد:« علاوه بر اعتراض به غذای بد دانشگاه؛ دانشجويان به وضعيت مديريت دانشگاه و انتخابات شورای صنفی که در اسفند ماه برگزار شده بود، اعتراض داشتند. تعدادی از دانشجويان خواستار انحلال شورای صنفی شدند و به رد صلاحيت گسترده کانديداهای شرکت در انتخابات شوراهای صنفی اعتراض داشتند.»


تجمع روز سه شنبه دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايی با دخالت مسوولان و قول رسيدگی به خواسته های دانشجويان پايان يافت.


روزنامه اعتماد از کناره گیری احتمالی صدرالدین شریعتی، رييس دانشگاه علامه طباطبايی خبر داده است.

در همين حال روزنامه اعتماد خبر از احتمال برکناری رييس دانشگاه علامه طباطبايی داد. پيش از اين هم آيت الله عميد زنجانی، روحانی ديگری که رييس دانشگاه تهران بود، از رياست اين دانشگاه برکنار شد.


صدرالدين شريعتی، رييس روحانی دانشگاه علامه طباطبايی در دوران رياست بر اين دانشگاه با انتقادهای زيادی رو به رو بوده است.


منتقدين او را به تندخويی و تعصب متهم می کنند. او دو سال پيش به هنگام روی کار آمدن گفت که «دانشگاه را برای مخالفين نا امن می کند.». بسياری از فعالان دانشجويی می گويند همين جمله نشان از نحوه برخورد و عملکرد وی با منتقدان و دانشجويان و اساتيد مستقل دارد.


تغییر رییس دانشگاه


عليرضا موسوی، دانشجوی دانشگاه علامه در گفت و گو با راديو فردا احتمال برکناری رييس دانشگاه علامه طباطبايی را تاييد می کند و می گويد پيش از اين هم صحبت هايی مبنی بر احتمال برکناری صدرالدين شريعتی شنيده شده بود.


اين فعال دانشجويی درباره دلايل احتمالی برکناری رييس دانشگاه علامه می گويد:« پيشتر گفته می شد که وی به دليل بيماری از رياست دانشگاه علامه کناره گيری می کند. زمانی هم گفته می شد ممکن است وی جانشين وزير کشور شود.»


با اين حال عليرضا موسوی می گويد: «دانشجويان اين دانشگاه از برکناری رييس دانشگاه علامه طباطبايی استقبال می کنند، زيرا يکی از بزرگترين مطالبات دانشجويان اين دانشگاه در تمام تجمعاتی که داشته اند، استعفای صدرالدين شريعتی بوده است».


در همين حال روزنامه اعتماد با نقل قول از سايت خبری تابناک نوشت که شايعه جايگزينی صدرالدين شريعتی به جای مصطفی پورمحمدی، وزير کشور آنقدر قوت گرفته که برخی از گروه ها برای جلوگيری از اين اتفاق تلاش هايی را آغاز کرده اند.


با اين حال برخی فعالان دانشجويی می گويند که صدرالدين شريعتی از پشتوانه حمايت وزير علوم و معاون فرهنگی وزارت علوم برخوردار است و برکناری وی امکانپذير نخواهد بود.


عليرضا موسوی، دانشجوی دانشگاه علامه در ارزيابی عملکرد اين دانشگاه می گويد :«بين اساتيد و دانشجويان دانشگاه علامه جو رعب و وحشتی وجود دارد که به دليل حضور صدرالدين شريعتی و حمايت مستقيم وی از حراست دانشگاه است. وی دانشگاه علامه طباطبايی را با سياست ها و قدرتی که به حراست دانشگاه داده است، به پادگان تبديل کرده است.»


منتقدان صدرالدين شريعتی، رييس دانشگاه علامه طباطبايی، می گويند در دوران رياست وی به عنوان رييس اين دانشگاه، تعداد زيادی از دانشجويان از تحصيل محروم شده و اساتيد مستقل و دگر انديش زيادی مجبور به بازنشستگی اجباری يا ترک اين دانشگاه شده اند.


عليرضا موسوی، دانشجوی دانشگاه علامه طباطبايی، در گفت و گو با راديو فردا:«از دو سال و نيم پيش، ابتدای رياست آقای شريعتی بر دانشگاه علامه ، تجمع ها و اعتراضات زيادی صورت گرفت. اولين اعتراض در مراسم معارفه صدرالدين شريعتی و در دانشکده علوم اجتماعی به اين بود که وی چهره آکادميک ندارد. آقای شريعتی به محض ورود به دانشگاه علامه طباطبايی انجمن اسلامی اين دانشگاه را که تنها نهاد دموکراتيک در اين دانشگاه بود، بدون دليل منحل کرد. اين امر نارضايتی دانشجويان را به دنبال داشت.»


اين فعال دانشجويی در ادامه می افزايد:«انتخابات شوراهای صنفی هم که در اسفند ماه برگزار شد، با رد صلاحيت گسترده کانديداها برگزار شد. شوراهای صنفی را هم منحل و اکثرا ناکارآمد کردند. »


عليرضا موسوی، درباره فشارهای وارد شده بر فعالان دانشجويی و اساتيد مستقل دانشگاه علامه طباطبايی می گويد:« حدود سی تا سی و پنج تن از دانشجويان در دوران رياست صدرالدين شريعتی فقط به دلايل سياسی از تحصيل محروم و تعداد زيادی بازداشت شدند. تعداد زيادی از دانشجويان نيز در آستانه اخراج قرار گرفته و از سوی مسوولين دانشگاه علامه طباطبايی تهديد به اخراج شده اند. در اين مدت اساتيد برجسته، مستقل و دگرانديش دانشگاه علامه طباطبايی نيز تحت فشارهای زيادی قرار گرفته و برخی از آنها مجبور به بازنشستگی پيش از موعد يا ترک دانشگاه علامه شدند.»


در مهر ماه سال ۱۳۸۶ حدود هزار نفر از دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايی با امضای طوماری در اعتراض به آنچه سوء مديريت رياست اين دانشگاه می خواندند، خواستار عزل رييس دانشگاه علامه طباطبايی شده بودند. اين دانشجويان پس از اعتراض با احکام سنگين انضباطی و ممنوعيت از تحصيل مواجه شدند.


XS
SM
MD
LG