لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

تاجزاده: از هياهوی اخير نبايد ترسيد؛ بايد از انتخابات آزاد دفاع کرد


مصطفی تاجزاده
مصطفی تاجزاده
مصطفی تاجزاده، معاون سياسی وزارت کشور در دوران رياست جمهوری محمد خاتمی،‌در پيامی از زندان اوين گفته است، از «هياهوهای اخير» بر سر «انتخابات آزاد» نبايد ترسيد و بايد قاطع از آن دفاع کرد تا به گونه ای که يا انتخابات آزاد در ايران برگزار شود يا «انتخابات رسوا».

به گزارش «کلمه»،‌وب سايت نزديک به ميرحسين موسوی، مصطفی تاجزاده در پيام خود به وضعيت کنونی کشور و بحث ها در خصوص انتخابات آزاد پرداخته و گفته است:«در واقع انتخابات آزاد، استراتژی اصلاح طلبان ايران است و هم چنان که جنبش سبز با انتخابات شکل گرفته، پيروزی آن هم در گرو برپايی انتخابات آزاد است و در آن صورت هرکس که رأی بياورد مورد احترام همه است.»

مصطفی تاجزاده اضافه کرده است:«در هياهوی اخير نبايد ترسيد و بايد قاطع و همه جانبه از انتخابات آزاد دفاع کرد به گونه ای که در ايران يا انتخابات آزاد برگزار شود يا خدای ناکرده انتخابات رسوا.»

مصطفی تاجزاده در ادامه گفته است:«من باز هم بر اين اصل اصرار می ورزم که راه نجات کشور انتخابات آزاد است و اگر بيرون زندان بودم بزرگ ترين کمپين را برای دفاع از انتخابات آزاد که امری قانونی و مشروع است، برپا می کردم.»

اين عضو جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی اضافه کرده است:« آلان هم از هر کسی که به فکر استقلال و تماميت ارضی و امنيت ايران است و نمی خواهد کشورمان هم سرنوشت با ليبی و يمن و سوريه بشود، می خواهم که برای برگزاری انتخابات آزاد در ايران بکوشد. نه فقط در انتخابات آتی بلکه در همه ادوار.»

در حالی مصطفی تاجزاده خواستار تاکید بر برگزاری «انتخابات آزاد» شده است که آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران روز سه‌شنبه، هفته گذشته نسبت به استفاده از لفظ «انتخابات آزاد» هشدار داده و گفته بود که انتخابات در ايران پس از انقلاب اسلامی همواره «آزاد» بوده است.

به دنبال اظهارات رهبر ايران، احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، نيز روز جمعه در سخنان تندی، به اشخاص و گروه‌هايی که خواستار انتخابات آزاد و رقابتی شده‌اند تاخت و گفت برخی از اين افراد مستحق اعدام بودند و هم‌اکنون دم از انتخابات آزاد می‌زنند.

احمد جنتی اضافه کرده بود: «انتخابات آزاد کليد واژه و رمز شورش شده است همان طور که در گذشته تقلب رمز شورش شد.»

احمد جنتی در ادامه تصریح کرده بود: «کله گنده‌ها و شکست‌خورده‌های سياسی امروز از انتخابات آزاد صحبت می‌کنند و يکی از آنها که گردن کلفت‌تر از همه است از مدت‌ها قبل اين موضوع را مطرح کرد و بقيه هم به دنبال آن اين بحث را مطرح می‌کنند و در خارج هم منافقان، سلطنت‌طلب‌ها، آمريکا و اسرائيل همان را می‌گويند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت،‌ طی ماههای اخير خواستار انتخابات آزاد و رقابتی برای بازگشت اعتماد مردم و عبور کشور از بحران شده است.

يازدهمين انتخابات رياست جمهوری ايران در ۲۴ خردادماه سال ۱۳۹۲ برگزار خواهد شد.

در همين زمينه، ۲۱۹ نماينده مجلس شورای اسلامی با امضای بيانيه‌ای ، القای آنچه را «آزاد نبودن انتخابات» خواندند، «همسويی وهمنوايی با دشمنان کشور در رمز فتنه جديد» توصيف کردند.

در بخشی از اين بيانيه که روز یکشنبه در صحن علنی مجلس قرائت شد، آمده است:«به تمام چهره ها و بلندگوهای داخلی که از لزوم انتخابات آزاد دم می‌زنند هشدار می دهيم که از عاقبت ديگر فتنه گران عبرت بگيرند که ملت شهيد داده ايران اسلامی با هيچ احدی عقد اخوت نبسته و همچنين به تمام احزاب، گروه ها و جريانات و شخصيت ها و خواص يادآور می شويم که در برابر اين فتنه ها سکوت نکنند و از هم اکنون با حضور به هنگام و محکوم کردن خط فتنه جديد اجازه تجديد حيات را به فتنه گران ندهند.»

مقامات حکومت جمهوری اسلامی و طرفداران آيت الله علی خامنه ای، معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ را «فتنه گر» می نامند.

در انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح‌طلبان، به نتايج اين انتخابات اعتراض کردند. آنها خواهان ابطال نتايج اين انتخابات شدند. اين انتخابات اعتراضانی را در پی داشت که به گفته مخالفان دولت ايران دهها نفر در اين اعتراضات کشته شدند. اما آيت الله علی خامنه ای به رغم اين اعتراضات از اين نتخابات حمايت کرد.

مهدی کروبی، ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد، همسر ميرحسين موسوی، از بهمن ماه سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سر می برند. شماری زيادی از چهره های اصلاح طلبان و روزنامه نگاران پس از انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ بازداشت شده و هم اکنون در زندان به سر می برند.

«آزادی» در ایران

مصطفی تاجزاده در ادامه يادداشت خود که از زندان که در اختيار «کلمه» قرار داده، تصریح کرده است:« ادعا می کنند ايران آزادترين کشور جهان است و هم زمان مطبوعات آزاد را پايگاه دشمن می خوانند. احزاب آزاد را مزدوران دشمن می خوانند. اجتماعات آزاد مردمی را فتنه دشمن می نامند و انتخابات آزاد را توطئه دشمن. من نمی دانم اين مردم چگونه می توانند نظراتشان را آزادانه اعلام کنند؟!»

اين عضو زندانی جبهه مشارکت اضافه کرده است:«متأسفانه ما با کودتای انتخاباتی ۸۸ داريم مثل عربستان می شويم که مفتی اش فتوا می دهد که تظاهرات مسالمت آميز مردم عليه آل سعود توطئه و فتنه است و اطاعت از حکومت و حاکم را هم اطاعت از خدا می خوانند و با اين که همه اختيارات در دست ملک(شاه) است، هيچ کس حق انتقاد به آن ها را در رسانه ها ندارد و انتخابات آزاد هم در آن کشور بی معنی است.»

تاجزاده يک روز پس از انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ بازداشت و در دادگاه‌های موسوم به «کودتای مخملی» به صورت دسته‌جمعی محاکمه شد.

دادگاه انقلاب تهران تاجزاده را در فروردين ماه سال ۱۳۸۹ به اتهام اجتماع و تبانی عليه امنيت ملی و فعاليت تبليغی عليه نظام مجموعا به ۶ سال حبس و ۱۰ سال محروميت از فعاليت در احزاب و مطبوعات محکوم کرد
XS
SM
MD
LG