لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۹

تقی رحمانی، فعال ملی مذهبی، بازداشت شد


تقی رحمانی
تقی رحمانی
گزارش ها حاکی از آن است که تقی رحمانی، فعال ملی مذهبی و «عضو فعال ستاد انتخاباتی مهدی کروبی» در منزلش در تهران بازداشت شده است و يک سايت خبری علت بازداشت وی را «نقش اساسی در فراخوان تجمع های غيرقانونی جريان فتنه» اعلام کرده است.

يک منبع نزديک به خانواده تقی رحمانی در گفت وگو با راديو فردا تاييد کرد که اين فعال ملی مذهبی بازداشت شده است.

سايت بولتن نيوز نیز به نقل از يک «منبع مطلع» از تقی رحمانی به عنوان «مشاور نزديک مهدی کروبی» نام برده و دليل بازداشت اين فعال ملی مذهبی را « نقش اساسی در فراخوان تجمع های غيرقانونی جريان فتنه» بيان کرده است.

اين منبع مطلع مشخص نکرده است، تقی رحمانی در کدام «فراخوان تجمع» نقش اساسی داشته است.

در حالی خبر بازداشت تقی رحمانی منتشر شده است که مهدی کروبی و ميرحسين موسوی، دو تن از رهبران مخالفان دولت در ايران، در هفته جاری خواستار برگزاری تظاهراتی مسالمت آميز در حمايت از قيام مردم مصر و تونس در ۲۵ بهمن ماه سال جاری شده اند.

منابع رسمی دولت جمهوری اسلامی تاکنون درخصوص دلايل بازداشت تقی رحمانی اظهار نظر نکرده اند.

در همين زمينه، «سحام نيوز» سايت رسمی حزب اعتماد ملی با تاييد خبر بازداشت تقی رحمانی نوشته است: «عضو شورای فعالان ملی مذهبی و عضوفعال ستاد انتخاباتی مهدی کروبی نيمه شب گذشته در منزلش بازداشت شد.»

سحام نيوز در ادامه گزارش خود درباره تقی رحمانی نوشته است: «رحمانی حدود يک‌سوم از عمر خود را در زندان به‌سر برده‌است. در سال ۱۳۶۰ به جرم عضويت در گروهی متأثر از انديشه‌های علی شريعتی، به سه سال حبس محکوم شد. در سال ۱۳۶۵ بخاطر نوشته‌هايش در روزنامه زيرزمينی موحد متعلق به گروه موحدون در زمينه نوگرايی دينی دستگير و اين بار برای ۱۱ سال به زندان محکوم شد. پس از آزادی از زندان در سال ۱۳۷۶ با ماهنامه ايران فردا و هفته‌نامه اميد زنجان همکاری می‌کرد.»

اين گزارش می افزايد: «تقی رحمانی در ۲۰ اسفند ۱۳۷۹ دوباره در يک حمله شبانه به همراه تعداد ديگری از اعضای جريان ملی مذهبی دستگير شد و در ۲۷ فروردين ۱۳۸۱ با سپردن وثيقه از زندان آزاد شد. تقی رحمانی همراه با دو همکارش هدی صابر و رضا عليجانی در ۲۵ خرداد ۱۳۸۲ هم از سوی سعيد مرتضوی، بازداشت و ۲۲ ماه در بند بسر برد.».

تقی رحمانی در جريان حوادث پس از انتخابات نيز بازداشت شد ولی پس از چند روز آزاد شد.
XS
SM
MD
LG