لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۵

توکلی :ادامه فعاليت احمدی نژاد مضر به حال کشور است


احمد توکلی، نماينده اصولگرای مجلس، گفته است، رفتارهای محمود احمدی نژاد،‌رييس جمهوری ايران، «واقعا غير قابل پيش بينی» است ،‌به همين دليل ادامه فعاليت وی «مضر به حال کشور» است. احمد توکلی با این حال گفته ترجیح می دهد که برای حفظ ثبات کشور محمود احمدی نژاد تا پايان دوران ریاست جمهوریش تحمل شود.

احمد توکلی در گفت وگو با روزنامه خراسان که در شماره روز شنبه ۱۸ آذرماه اين روزنامه منتشر شده، به موضوعاتی چون بازار ارز، سوال از محمود احمدی نژاد و پيامدهای سياسی و اقتصادی کنار گذاشتن محمود احمدی نژاد پيش از پايان دوره رياست جمهوری وی پرداخته است.

احمد توکلی در خصوص اظهارات محمود احمدی نژاد در جریان سفر اخیر به نیویورک گفته است:« احمدی نژاد گفته است سلمان رشدی به تاريخ پيوست. اگر اين حرف را خاتمی می زد به داخل کشور راهش نمی دادند. خب آقای احمدی نژاد واقعاً قابل پيش بينی نيست که چه کاری می کند. بر اين اساس نظر من اين است که ادامه فعاليت ايشان مضر به حال کشور است ولی نظرات ديگری هم وجود دارد که استدلالشان قابل اعتنا است.»


اشاره احمد توکلی به مصاحبه محمود احمدی نژاد با شبکه «سی ان ان» است که گفته بود موضوع سلمان رشدی ديگر موضوعيت خود را برای ايرانيان و مسلمانان از دست داده و به تاريخ پيوسته است.

«راه حل بی اعتماد» بازار ارز سياسی است نه اقتصادی

احمد توکلی در ادامه به مساله نقش دولت محمود احمدی نژاد در نوسات ارزی پرداخته و گفته است :«بی اعتمادی در بازار ارز به شدت نسبت به دولت وجود دارد. راه حل اصلی ماجرا احياء اعتماد از دست رفته است که راه حل سياسی است نه اقتصادی. با ادامه صدارت آقای احمدی نژاد اين کار اگر نگويم ناممکن لااقل بعيد است من به اين آقايان گفتم مردم به شما اعتماد ندارند، استعفا دهيد و برويد. گوش نکردند.»

اين نماينده مجلس اضافه کرده است:« در جلسه ای به اين آقايان گفتم شما که اهل استعفا دادن نيستيد. در آن جلسه آقای لاريجانی و ۲نفر از وزرا حضور داشتند. گفتم حداقل به عنوان يکی از قيود تصميم گيری هايتان بنويسيد که مردم اعتماد به دولت ندارند. اين قيد را بنويسيد. راه حل بازار ارز سياسی است و اقتصادی نيست.»

با اين حال احمد توکلی تاکيد کرده است:« برای حفظ ثبات سياسی ما ترجيح می دهيم آقای احمدی نژاد را تا پايان دوره تحمل کنيم. اين به مصلحت کشور است البته اگر خودش بگذارد. ولی بدانيد حل کردن مشکل ارز با اين وضعيت سخت است.»

وی همچنین با مقایسه میزان نقدینگی درکشور گفته است:« شهريور سال ۱۳۸۴ که دولت احمدی نژاد فعاليت خود را شروع کرد نقدينگی ۷۸هزار ميليارد تومان بود و در پايان شهريور امسال به حدود ۴۰۰هزار ميليارد تومان رسيد، يعنی بيش از ۵ برابر شد. فقط يک ساله شهريور ۹۰ تا شهريور ۹۱، نقدينگی ۲۵درصد اضافه شده است. »

«رهبری»، احمدی نژاد و مفاهيم

احمد توکلی در بخش ديگری به رابطه آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی نژاد پرداخته و گفته است:«يکی از منافع بزرگی که آقای احمدی نژاد داشت اين بود که به تعبير من رهبری به دست آقای احمدی نژاد برای برخی مفاهيم تجديد ارزش کرد و خود آن مفاهيم شاقول رفتار احمدی نژاد شد و کجی رفتار وی را نشان داد. اين کار خيلی بزرگی بود. رهبری مفاهيمی را که داشت از هستی ساقط می شد دوباره زنده کرد. حال همان مفاهيم را کنار احمدی نژاد که می گذاريم شاقول وی می شود.»

گروه های اصولگرا در انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۴ از محمود احمدی نژاد در مقابل اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت، حمايت کردند تا از اين طريق به نوعی در سياست های کشور تغيير ايجاد کنند.

نزدیکی رهبر و محمود احمدی نژاد در جریان اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ به اوج خود رسید و آيت الله علی خامنه ای در نماز جمعه تهران اعلام کرد که ديدگاههای محمود احمدی نژاد در مقايسه با اکبر هاشمی رفسنجانی به او نزديکتر است.

اما ماه عسل محمود احمدی نژاد و گروه های اصولگرا دوامی زيادی نداشت و پس از تعيين اسفنديار رحيم مشايی به عنوان معاون اول رييس جمهور دامنه مخالفت ها با وی افزايش يافت.

این موضوع با نامه رهبر ايران به محمود احمدی نژاد برای برکناری اسفنديار رحيم مشايی پایان یافت. اما دامنه اختلافات در جريان برکناری وزير اطلاعات بيشتر شد و در نهايت محمود احمدی نژاد يازده روز در محل کار خود حاضر نشد.

طی این سال ها دامنه اختلافات دولت و مجلس، که اکثريت کرسی های آن در اختيار اصولگرايان است ، به شدت افزايش يافته است.

ماه گذشته به دنبال نامه نگاری کم سابقه بين صادق لاريجانی، رئيس قوه قضائيه ايران و محمود احمدی‌نژا، آيت‌الله علی خامنه ای در دهم آبانماه در يک سخنرانی خود خواهان علنی نشدن اختلافات بين مقام های جمهوری اسلامی شد.

آيت الله خامنه ای گفت: «از امروز تا روز انتخابات، هرکسی که بخواهد اختلاف ها را به ميان مردم بکشاند و از احساسات آنها در جهت اختلافات استفاده کند،‌ قطعاً به کشور خيانت کرده است.»

يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران در بهار سال ۱۳۹۲ برگزار می شود.

پيامدهای تغيير رييس جمهور

احمد توکلی در بخش ديگری به پيامدهای برکناری محمود احمدی نژاد پيش از موعد پرداخته و گفته است:«تعويض رئيس جمهور در فاصله چند ماه تا پايان دوره حتماً نشانه بی ثباتی است و اين را شما بهتر از من واقف هستيد»

احمد توکلی فزوده است:«.به اضافه اين که آقای احمدی نژاد پول نقد می دهد. کدام سياستمدار چنين کاری می کند. ايشان در کرمانشاه گفت من پول نفت را جوری تقسيم می کنم که تا ۱۰۰سال کسی نتواند تغييرش دهد. همان قصد سوء را دارد. البته سوء از نظر کارشناسی بنده و کاری به نيت ايشان ندارم درباره عملش حرف می زنم. همين ۴۵هزار و ۵۰۰تومان را از نظر سياسی چه کسی می تواند به راحتی حذف کند؟ اگر ۱۰۰هزار تومان به اين مبلغ اضافه کند چگونه می توان با وی مخالفت کرد. يک عده مثل من به صورت انتحاری مخالفت خواهند کرد ولی تاثير سياسی بيرونی آن چيست؟»

در ادامه احمد توکلی به رابطه محمود احمدی نژاد و مجلس و همچنين سوال نمايندگان مجلس از وزرای کابينه پرداخته و گفته است:«اين که آقای احمدی نژاد به رهبری شکايت کرد و گفت اين ها سوالات بی خود می پرسند و وزير من بايد دائم به مجلس بيايد و پاسخ دهد درست می گفت. سوال از وزير مطرح می شود ولی سوال گرو است. سوال جدی نيست و ابزار است. پس از اين که حاجتش تامين شد سوالش را پس می گيرد. اين ها خيانت در امانت است ولی احمدی نژاد و دار و دسته اش در تشديد اين خيانت نقش زيادی داشته اند.»
XS
SM
MD
LG