لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۴

کشف مواد راديو اکتيو در قطار عازم ايران


قطار حامل مواد رادیو اکتیو ابتدا از قيرقيزستان عازم ازبکستان بود و مامورين مرزی ازبک، پس از کشف تشعشعات راديو اکتيو بيش از حد معمول در قطار مذکور، آن را به کشور مبدا برگردانند
قطار حامل مواد رادیو اکتیو ابتدا از قيرقيزستان عازم ازبکستان بود و مامورين مرزی ازبک، پس از کشف تشعشعات راديو اکتيو بيش از حد معمول در قطار مذکور، آن را به کشور مبدا برگردانند

مقامات قيرقيزستان روز نوزدهم دی ماه اعلام کردند که مقداری مواد راديو اکتيو را از يک قطار باری عازم ايران کشف کرده اند.


اين قطار ابتدا از قيرقيزستان عازم ازبکستان بود و مامورين مرزی ازبک، پس از کشف تشعشعات راديو اکتيو بيش از حد معمول در قطار مذکور، آن را به کشور مبدا برگردانند.


پيدا شدن اين ماده راديو اکتيو باعث نگرانی هايی در سطح منطقه درباره منبع آلودگی و حفاظت از مواد راديو اکتيو شده است و گمانه زنی ها در مورد منبع الودگی ادامه د ارد.


به گفته مقامات قيرقيزستان ماده راديو اکتيو مصادره شده سيزيوم ۱۳۷ است. اين عنصر که از کار کرد راکتور های اتمی و آزمايش سلاح ها بدست می آيد ، اغلب مصارف پزشکی دارد. اما سيزيوم ۱۳۷ را می توان به عنوان يک ماده خام راديو اکتيو برای عمليات تروريستی و توليد بمب های آلوده به منظور پخش مواد راديو اکتيو در يک محدوده مورد نظر استفاده کرد.


پنج روز پس از مصادره اين ماده راديو اکتيو، آژانس بين المللی انرژی اتمی در وين از دولت قيرقيزستان خواسته است که اطلاعات بيشتری در مورد منبع اين ماده در اختيار آژانس قرار دهد.


  • «ممکن است منبع آلودگی جای ديگری باشد. واقعيت اينکه ما اطلاعی نداريم زيرا مقامات قيرقيزستان به قدر کافی همکاری نمي کنند. ما گمانه زنی مي کنيم چون هيچ داده ای در اين باره نداريم. امکان دارد اين ماده راديو اکتيو که شبيه نمک است در اثر شکستن منبع آن پخش شده و مقداری از آن هم در جای ديگری باشد».
پيتر زيمرمن، کارشناس امور تروريسم و گسترش سلاح های هسته ای در آمريکا

آلما بيک اته کيو، يکی از مقامات وزارت رويدادهای غير مترقبه قيرقيزستان در مصاحبه ای با راديو اروپای آزاد- راديو آزادی در مورد مقدار سيزيوم ۱۳۷ پيدا شده در قطار می گويد: «حجم اين ماده اندکی کمتر ازحجم يک سطل بود که با شن، گرد وخاک ، و برف مخلوط شده بود. ما در اجرای وظايف خود، ماده پيدا شده را ۳۱ دسامبر مهر و موم کرديم ».


اين ماده راديو اکتيو دهم دی ماه در قطار باری عازم ايران پيدا شد ولی مقامات قيرقيزستان خبر آن را نه روز بعد اعلام کردند. اين تاخير و اينکه چرا وجود اين ماده تا رسيدن به مرز ازبکستان کشف نشد، باعث گمانه زنی ها در محافل سياسی شده است.


مقامات قيرقيزستان می گويند که اين حادثه هيچ خطری برای سلامتی مردم نداشت و به همين دليل از پخش اطلاعات پيرامون آن خود داری شد. در حالي که به باور کارشناسان هسته ای ميزان تشعشعات مواد کشف شده ۱۰۰۰ ميلی رنگتن در ساعت بود که به مراتب بیشتر از حد متعارف است.


اين قطار آلوده به مواد راديو اکتيو قبل از رسيدن به مرز ازبکستان ، از مرز های تاجيکستان، قزاقستان و قيرقيزستان عبور کرده بود.


عليرضا کرمانی، کارشناس مسائل منطقه ای در مصاحبه ای با راديو آزادی تاجيکستان می گويد: «پرسش اين است که چرا محموله ای با اين درجه از تشعشعات راديو اکتيو، در واقع تشعشعات مرگبار بسيار بالا که حتی بالاتر از استاندارد کشور های مسقل همسود يا CIS است، با اين قطار حمل می شد. چرا اين ماده در لابلای آهن قراضه ها قرار داده شده بود و بالاخره چرا خبر پيداشدن آن دير اعلام شد».


او می افزاید:« بسياری از مردم قيرقيزستان نگران اين موضوع اند. اين ماده در مسيری که حمل شده تمام کسانی را که با آن واگن نزديک شده اند يا تماس داشته اند، در معرض خطر قرار داده است. اين محموله هر چه که جلوتر می رفت می توانست در کشورهای مسير در ازبکستان، ترکمنستان و در ايستگاه های راه آهن ايران برای همه خطر آفرين باشد».


در همین زمینه، پيتر زيمرمن، کارشناس امور تروريسم و گسترش سلاح های هسته ای در آمريکا، که پيدا شدن اين ماده راديو اکتيو را در قطار باری بسيار نگران کننده می داند.


آقای زیمرمن به راديو اروپای آزاد- راديو آزادی می گويد: «ممکن است منبع آلودگی جای ديگری باشد. واقعيت اينکه ما اطلاعی نداريم زيرا مقامات قيرقيزستان به قدر کافی همکاری نمي کنند. ما گمانه زنی مي کنيم چون هيچ داده ای در اين باره نداريم. امکان دارد اين ماده راديو اکتيو که شبيه نمک است در اثر شکستن منبع آن پخش شده و مقداری از آن هم در جای ديگری باشد».


جمهوری اسلامی خبر ارسال ماده راديو اکتيو را به ايران رد کرده و سفارت ايران در قيرقيزستان می گويد گزارش مربوط به اين ماده راديو اکتيو ساختگی بوده که در آستانه سفر محمد البرادعی ، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، به قصد تبليغات عليه جمهوری اسلامی انتشار يافته است.


XS
SM
MD
LG