لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۷

هشدار تازه آمريکا درباره معامله با بانک های ايران


وزارت خزانه داری امريکا نسبت به اقدامات فریبکارانه بانک های ایرانی هشدار داده است.
وزارت خزانه داری امريکا نسبت به اقدامات فریبکارانه بانک های ایرانی هشدار داده است.

وزارت خزانه داری آمريکا روز پنجشنبه به بانک های اين کشور نسبت به آنچه که اقدامات فريبکارانه بانک های ايران خوانده شده، هشدار داد.


وزارت خزانه داری آمريکا اعلام کرده است که دولت ايران برای فرار از تحريم های وضع شده عليه اين کشور دست به اقدامات فريبکارانه می زند.


سازمان «شبکه مقابله با جرايم مالی» وابسته وزارت خزانه داری تصريح کرده است:«دولت ایران برای پنهان کردن دست داشتن در تکثيرسلاح های کشتار جمعی و تروريسم به اقدامات فريبکارانه سازمان يافته دست می زند».


اين نهاد مالی آمريکا اعلام کرده است که بانک مرکزی ايران و بانک های تجاری این کشور خواستار حذف نام خود از فهرست معاملات مالی جهانی شده اند تا از اين طريق نتوان «طرف واقعی معاملات» را شناسایی کرد.


هشدار آمريکا به بانک های خود در حالی بيان می شود که يک نهاد مالی بين المللی با عنوان «گروه ضربت مالی عليه پولشويی »، که مرکز ان در پاريس است، ماه گذشته به دليل آنچه اقدامات ناکافی ايران برای مقابله با پولشويی بيان شده، خواستار افزايش فشار مالی بر تهران شده بود.


اين نهاد دربيانيه ای به موسسات مالی و بانک های بين المللی هشدار داده بود که به دليل ناکارآيی نظام بانکی ايران برای مقابله با پولشوئی و تروريسم مالی، در معاملاتشان با تهران احتياط کنند.


در هشدار روز پنجشنبه آمده است: خزانه داری امريکا نگران آن است که احتمالا بانک مرکزی ايران برای فرار بانک های ايرانی مورد تحريم، امکاناتی را فراهم می آورد.


آمريکا تاکنون بانک دولتی ملی، سپه و صادرات را به دليل مشارکت آنچه عمليات بانکی غيرمجاز خوانده شده مشمول تحريم قرار داده است.


وزارت خزانه داری آمريکا همنچنين در ۲۲ اسفندماه سال ۱۳۸۶ يک بانک بحرينی را، که گفته می شود تحت کنترل بانک ملی ايران است، تحريم کرد.


وزارت خزانه داری آمريکا اعلام کرده بود که «فيوچر بانک» بحرين را تحريم کرده و دارايی ها و اموال متعلق به اين بانک نيز در ايالات متحده مسدود شده اندآمريکايی ها نيز از هر گونه معامله و تجارتی با اين بانک منع شده اند.


وزارت خزانه داری آمريکا گفته بود که «فيوچر بانک» در سال ۲۰۰۴ ميلادی با سرمايه گذاری مشترک بانک صادرات و بانک ملی از ايران و يک بانک خصوصی در بحرين به وجود آمده است.


بانک ملی و بانک صادرات در ليست سياه دولت آمريکا قرار دارند و اموال انها در اين کشور مسدود شده است.


دولت آمريکا می گويد هر کدام از دو بانک ايرانی دارای ۳۳.۳ درصد از سهام «فيوچر بانک» هستند.


مقامات آمريکايی می گويند که اين بانک تحت کنترل بانک ملی ايران است، ولی هيچ مدرکی برای اثبات اين ادعای خود ارايه نکرده اند.


با اين حال اين بانک که با نام عربی «المستقبل» نيز فعاليت می کند، رابطه با ايران را تکذيب نمی کند و «تسهيل ارتباط مالی ايران با کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس» به عنوان يکی از اهداف اصلی آن اعلام شده است.


هر چند که بانک های ملی و صادرات ايران، بنيانگذاران اصلی اين بانک هستند، با اين حال مقام های اين بانک می گويند که بر اساس توافق «سهامداران»، بانک «المستقبل» از دو بانک ملی و صادرات جدا شده و مستقل به کار خود ادامه می دهدو


ايالات متحده بارها بانک ملی را متهم کرده که به دولت ايران برای دستيابی به سلاح هسته ای و موشک های بالستيک کمک می کند.


دولت آمريکا از کشورهای مختلف می خواهد که رابطه اقتصادی خود را با ايران قطع کنند يا به حداقل برسانند تا اين کشور مجبور به توقف غنی سازی شود.


شورای امنيت نيز تاکنون سه قطعنامه تحريمی عليه ايران صادر کرده و از تهران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند. تهران تاکنون از دستور سازمان ملل سر پيچی کرده است.


مقامات آمريکايی ايران را متهم می کنند که سعی می کند از طريق برخی از کشورها تحريم ها را دور بزند.


XS
SM
MD
LG