لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۳۸

رييس جمهوری تونس از کشور گریخت


با تشديد اعتراضات در تونس و ناتوانی نيروهای دولتی در سرکوب اعتراضات، زين العابدين بن علی از رياست جمهوری اين کشور کناره گيری کرد و از تونس خارج شده است.

شبکه خبری الجزيره گزارش داده است که زين العابدين بن علی تونس را ترک کرده است.

در همين حال، محمد غنوشی، نخست وزير تونس، در يک برنامه تلويزيونی اعلام کرد که مسئوليت رياست جمهوری موقت را برعهده گرفته است و گفت با اجرای قانون اساسی ثبات را در اين کشور برقرار خواهد کرد.

زين العابدين بن علی که از سال ۱۹۸۷ قدرت را در دست داشت، روز جمعه هيات دولت را منحل کرد و در کشور وضعيت اضطراری اعلام کرد و به نيروهای نظامی و امنيتی دستور داد در مقابل نقض کنندگان مقرارات منع رفت و آمد به زور متوسل شوند.

دولت تونس با اعلام وضعیت اضطراری ملی در این کشور مقرارت منع رفت و آمد شبانه وضع کرده و تجمع بیش از سه تن را ممنوع اعلام کرده بود.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که روز جمعه ارتش تونس کنترل فرودگاه اصلی این کشور را در اختیار گرفته است و کلیه پروازها لغو شده است.

به گزارش آسوشيتدپرس، روز جمعه صدای تيراندازی در مرکز پايتخت تونس به گوش می رسد و پليس به سوی تظاهر کنندگان گاز اشک آور پرتاپ کرده است.

اين در حالی است که پس از آن که هزاران نفر در خيابان های پايتخت تونس خواستار استعفای رييس جمهوری اين کشور شدند، زين العابدين بن علی روز جمعه هيات دولت را منحل کرد و دستور برگزاری انتخابات زودرس در شش ماه آينده را داد.

به گزارش رويترز، نزديک به هشت هزار نفرتظاهر کننده روز جمعه در اطراف وزارت کشور تونس در پايتخت شعار می‌دادند که «بن علی، برو» و «بن علی نه، قيام ادامه دارد.»

اين گزارش اضافه کرده است، منابع پزشکی و شاهدان عينی می گويند در درگيری های پنجشنبه شب ۱۲ نفر ديگر در پايتخت تونس و شهر شمالی راس جبل کشته شده اند.

در حالی که مقام‌های دولتی تونس می‌گويند تاکنون تنها ۲۳ نفر در درگيری‌های پايتخت اين کشور کشته شده‌اند، مخالفان و گروه‌های مدافع حقوق بشر در تونس می‌گويند شمار کشته‌شدگان بيش از ۶۰ نفر است.

آقای بن علی ۷۴ ساله از ۲۳ سال پيش تاکنون قدرت را در کشور تونس بر عهده دارد.

شعارهای مردم معترض تونس پاسخی به سخنان پنج‌شنبه شب زين‌العابدين بن علی بود که ضمن تعهد به پايان دوره رياست جمهوری خود در سال ۲۰۱۴ وعده داد که اصلاحاتی در سيستم سياسی تونس صورت خواهد گرفت.

رئيس جمهور تونس در اين سخنرانی که از تلويزيون تونس پخش شد با اعلام اين که خواسته‌های مردم برای رفع بيکاری و اصلاحات سياسی را شنيده است قول داد که رسانه‌های کشور به آزادی خواهند رسيد.

آقای بن علی ضمن دادن وعده اين که نيروهای امنيتی ديگر از مهمات جنگی برای مقابله با مردم استفاده نخواهند کرد همچنين دستور داد که قيمت شکر، شير و نان در اين کشور کاهش يابد.

اعتراض‌ها و تظاهرات در تونس نزديک به يک ماه پيش پس از خودسوزی يک فارغ‌التحصيل ۲۶ ساله دانشگاه پس از ضبط گاری ميوه و سبزی‌اش توسط ماموران در شهر کوچک سيدی بويزيد آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تظاهرات ابتدا در اعتراض به بيکاری گسترده و فساد اداری در تونس آغاز شد، اما اکنون جهت سياسی يافته و شخص زين‌العابدين بن علی را نشانه گرفته است.
XS
SM
MD
LG