لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۶

حمله ارتش ترکيه به مواضع پ. کا.کا در شمال عراق


ارتش ترکیه می گوید به گروهی متشکل از ۵۰ تا ۶۰ تن از اعضای پ کا کا در شمال عراق آتش گشودند و خسارات سنگينی را به مواضع آنان وارد آوردند
ارتش ترکیه می گوید به گروهی متشکل از ۵۰ تا ۶۰ تن از اعضای پ کا کا در شمال عراق آتش گشودند و خسارات سنگينی را به مواضع آنان وارد آوردند

ارتش ترکيه روز شنبه اول دسامبر اعلام کرد درعملیاتی علیه شورشيان حزب کارگران کردستان( پ. کا. کا)، به مواضع این نیروها در شمال عراق حمله کرده است..


ارتش ترکیه می گوید بر گروهی متشکل از ۵۰ تا ۶۰ تن از اعضای پ کا کا در شمال عراق آتش گشوده و خسارات سنگينی را به مواضع آنان وارد آورده است


اين عمليات يک روز پس از آن صورت می گیرد که رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه اعلام کرد هيئت دولت تصميم گرفته است به نيروهای مسلح اجازه دهد به عمليات برون مرزی در خاک عراق دست زنند.


آقای اردوغان در سخنانی که روز جمعه از تلويزيون پخش شد، گفته بود:« کابينه در جلسه ای در روز ۲۸ نوامبر تصميم گرفت به نيروهای مسلح اجازه دهد به عمليات مرزی دست بزنند، و رييس جمهوری نيز آن را تاييد کرد.»


به رغم مخالفت واشينگتن و بغداد با عمليات نظامی ترکيه عليه چريک ها و شورشيان پ کا کا در شمال عراق، آنکارا بارها بر قصد خود در سرکوب اين شورشيان مسلح که از مناطق شمالی عراق به عنوان پايگاهی برای حمله به خاک ترکيه استفاده می کنند، تاکيد کرده است.


پارلمان ترکيه روز ۱۷ اکتبر، طرحی را تصويب کرد که بر اساس آن، دولت قادر است هر زمان که تشخيص دهد، برای تعقیب شورشیان مسلح کرد به عمليات نظامی برون مرزی دست بزند.

بنا بر گزارش ها، ارتش ترکيه برای حمله به داخل عراق، بالغ بر ۱۰۰ هزار سرباز، همراه با تانک، توپخانه وهواپيماهای جنگی خود را در نزديکی مرز عراق مستقر کرده است .


پیشتر، پارلمان ترکيه روز ۱۷ اکتبر، طرحی را تصويب کرد که بر اساس آن، دولت قادر است هر زمان که تشخيص دهد، برای تعقیب شورشیان مسلح کرد به عمليات نظامی برون مرزی دست بزند.


اين مصوبه در پی يک رشته حملات مرگبار پ کا کا به نيروهای امنيتی ترکيه که موجی از احساسات و تطاهرات ملی گرایانه در سراسر کشور براه انداخت، به تصويب رسيد.


آقای اردوغان، در مذاکرات با جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در کاخ سفيد در اوائل نوامبر، از او خواسته بود که ايالات متحده در مبارزه با پ کا کا، که واشينگتن آن را يک گروه تروريستی می داند، با ترکيه همکاری کند.


مقامات کردستان عراق نيز اعلام کرده اند که در این زمینه با ترکیه همکاری می کنند. بر اساس برخی برآورده ها شمار شورشیان مسلح به پ. کا. کا در شمال عراق بالغ بر ۳ هزار نفر تخمين زده می شود.


در همین حال، مقامات دولت ترکيه طی هفته گذشته بارها تاکید کردند که انتظار دارند نيروهای آمريکا و عراق قاطعانه تر عليه پ کا کا عمل کنند.


حزب کارگران کرد ترکيه، که در سال ۱۹۷۸ به عنوان يک گروه شورشی با گرايش های مارکسيستی – لنينيستی تاسيس شد، مبارزه مسلحانه برای ايجاد يک سرزمين کردنشين در جنوب شرقی ترکيه را در سال ۱۹۸۴ آغاز کرد.


دولت ترکيه پ. کا کا را متهم می کند که از زمان تاسیس تاکنون مسئول مرگ بیش از ۳۰ هزار شهروند این کشور است.


XS
SM
MD
LG