لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

ترکيه اعزام نيروی نظامی به عراق را بررسی می کند


دنيز بايکال رهبر حزب جمهوريخواه مردم که حزبش با ۱۵۳ کرسی به عنوان دومين حزب پارلمان و مخالف دولت اردوغان محسوب می شود، از تصميم دولت برای عمليات برون مرزی حمايت کرد
دنيز بايکال رهبر حزب جمهوريخواه مردم که حزبش با ۱۵۳ کرسی به عنوان دومين حزب پارلمان و مخالف دولت اردوغان محسوب می شود، از تصميم دولت برای عمليات برون مرزی حمايت کرد

به رغم مخالفت آمريکا و رهبران کرد عراقی، پارلمان ترکيه اعزام نيروی نظامی اين کشور به شمال عراق را مورد بررسی قرار می دهد.


بعدازظهر دوشنبه ديروز نمايندگان ملی گرای پارلمان ترکيه از حزب حاکم، حزب عدالت و توسعه خواستند موضوع اعزام نيروی نظامی به شمال عراق مورد بررسی قرار گرفته و در پارلمان درباره آن تصميم گيری شود.


در پی درخواست حزب جمهوريخواه مردم برای اعزام نيروی نظامی به کردستان عراق، دولت ترکيه اعلام کرد در هفته جاری پارلمان درباره اين موضوع تصميم گيری خواهد کرد.


دنيز بايکال رهبر حزب جمهوريخواه مردم که حزبش با ۱۵۳ کرسی به عنوان دومين حزب پارلمان و مخالف دولت اردوغان محسوب می شود، از تصميم دولت برای عمليات برون مرزی حمايت کرد.


در پی درخواست حزب جمهوريخواه مردم برای اعزام نيروی نظامی به کردستان عراق، در هفته جاری پارلمان ترکیه درباره اين موضوع تصميم گيری خواهد کرد

ملی گرايان ترک در حزب مام ميهن نيز اعلام کردند: بايد از شکل گيری مرزهای تازهای که امنيت ترکيه را به مخاطره می اندازد، جلوگيری کرد.


اين اشاره به ادامه خشونت و جنگ داخلی در عراق است که به گفته ملی گرايان ترک باعث تشکيل يک کشور مستقل کرد در شمال عراق خواهد شد.


روز سه شنبه عبدالطيف شنر معاون نخست وزيری ترکيه در مصاحبه با کانال خبری ان تی وی خاطر نشان کرد: «پارلمان ترکيه هنوز در زمينه اعزام نيرو تصميم گيری نکرده و ممکن است بدليل حساسيت موضوع، در اجلاس فردا و پس فردای پارلمان رجب طيب اردوغان نخست وزير نيز حضور يابد».


اونور اويمن رييس فراکسيون جمهوريخواهان مردم در پارلمان ترکيه نيز ابراز اميدواری کرده است: پارلمان به ارتش صلاحيت بدهد تا اقدامات لازم برای حفظ امنيت ترکيه در خارج از مرزها را انجام دهد.


به گزارش آژانس خبرترک: عمليات احتمالی ارتش ترکيه در خاک عراق شامل بمباران هوايی پايگاه های پ ک ک و اعزام نيروی زمينی به داخل خاک عراق خواهد بود.


تهديد ترکيه به انجام عمليات برون مرزی عليه پ ک ک با مخالفت آمريکا و رهبران کرد عراقی مواجه شده است. رهبران عراقی با انجام هر گونه عمليات احتمالی ارتش ترکيه در شمال عراق مخالفت کرده و انجام چنين عملياتی را موجب از ميان بردن ثبات و آرامش در شمال عراق دانسته اند.


XS
SM
MD
LG