لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

پيروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات ترکيه


حزب اسلام گرای عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی ترکیه به پیروزی دست یافت.
حزب اسلام گرای عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی ترکیه به پیروزی دست یافت.

شمارش ۹۷ درصد آرا انتخابات پارلمانی ترکيه نشان می دهد که حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طيب اردوغان نخست وزير اين کشور به پيروزی دست يافته است.


در انتخابات پيش از موعد پارلمانی ترکيه که روز يکشنبه بيست و دوم ژوئيه برگزار شد حزب عدالت و توسعه توانست ۳۴۱ کرسی از پارلمان ترکیه را به دست آورد. بنابراین، این حزب به تنهایی و بدون اتئلاف قادر خواهد بود که دولت جدید را تشکیل دهد.


طبق قانون اساسی ترکيه‌، حزبی که‌ بتواند نصف به علاوه‌ يک کرسی های مجلس يعنی ۲۷۶ کرسی پارلمان را تصاحب کند، می تواند به‌ تنهايی دولت تشکيل دهد.


حزب جمهوری مردم به رهبری دنيز بايکال با کسب ۲۱ در صد آرا ۱۱۳ کرسی از پارلمان ترکيه را در اختيار خواهد داشت و حزب حرکت ملی به رهبری دولت باغچه لی با کسب ۵ /۱۴ در صد آرا ۷۰ نماينده در پارلمان خواهد داشت.


در انتخابات پيش از موعد پارلمانی ترکيه که روز يکشنبه بيست و دوم ژوئيه برگزار شد حزب عدالت و توسعه توانست ۳۴۱ کرسی از پارلمان ترکیه را به دست آورد. بنابراین این حزب به تنهایی و بدون اتئلاف قادر خواهد بود که دولت جدید را تشکیل دهد

افراد مستقل نيز توانستند ۲۶ کرسی پارلمان را در اختيار بگيرند که ۲۳ نفر از آنها را شخصيت های کرد ترکيه تشکيل می دهد.


به گزارش خبرگزاری ها هواداران حزب اسلام گرای عدالت و توسعه خود را آماده برگزاری جشن پيروزی می کنند.


نتيجه انتخابات اخير پيروزی اخلاقی برای آقای اردوغان محسوب می شود.


نخست وزير ترکيه پس از بحران بر سر انتخابات رياست جمهوری خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام شده بود.


بحران زمانی آغاز شد که حزب اسلامگرای عدالت و توسعه عبدالله گل وزير امور خارجه را کانديدای پست رياست جمهوری ترکيه کرد.


ارتش و احزاب سکولار ترکيه می گويند حزب عدالت و توسعه ترکيه می خواهد جدايی دين از دولت را از بين ببرد و با چنين استدلالی به مخالفت و ممانعت از رای گيری برای انتخاب رييس جمهوری در پارلمان پرداختند.


طبق قانون، نمايندگان پارلمان ترکيه رييس جمهوری اين کشور را انتخاب می کنند. در پی اين مخالفت ها، آقای اردوغان برای خروج از بن بست دستور برگزاری انتخابات پيش از موعد را صادر کرد.


از ۵۲ حزب سياسی ترکيه‌، ۱۴ حزب به صورت حزبی در انتخابات شرکت کردند و نامزدهای بقيه‌ احزاب برای عبور از قانون حد نصاب ۱۰ درصد، به طور مستقل در انتخابات حضور يافتند.


۶۹۹ نامزد مستقل که‌ عمدتا کرد هستند با ۶۶۹۵ نامزد وابسته‌ به‌ احزاب مختلف، رويهمرفته‌ ۷۳۹۴ نامزد انتخابات برای تصاحب ۵۵۰ کرسی پارلمان به‌ رقابت پرداختند.


طبق قانون انتخابات ترکيه‌ هر حزبی برای ورود به‌ مجلس بايد روی هم رفته‌ ۱۰ درصد آراء کل کشور را به دست بياورد.


XS
SM
MD
LG