لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۸

عمليات نظامی ترکيه در شمال عراق خاتمه يافت


نیروهای ترکیه در حال عقب نشینی از شمال عراق.
عکس از: EPA
نیروهای ترکیه در حال عقب نشینی از شمال عراق. عکس از: EPA

ارتش ترکيه روز جمعه اعلام کرده است که به عمليات نظامی عليه نيروهای حزب کارگران کردستان در شمال عراق پايان داده است.


عقب نشينی نيروهای نظامی ترکيه از خاک عراق در حالی صورت گرفته است که طی روز های اخير آمريکا از آنکار خواسته بود هرچه زودتر به عمليات نظامی خود خاتمه دهد.


ستاد نيروهای مسلح ترکيه در بيانيه ای اعلام کرده است که عمليات نظامی آن کشور در شمال عراق به اهداف خود دست يافته و اين نيروها اکنون به پايگاه ها ی خود در خاک ترکيه بازگشته اند.


نيروهای زمينی ترکيه روز پنجشنبه دوم اسفندماه پس از بمباران هوايی مواضع پ.کا. کا، وارد شمال عراق شدند.


ارتش ترکيه در بيانيه خوداعلام کرده است که در اين عمليات علاوه بر از ميان بردن پايگاه های حزب کارگران کردستان، پ.کا.کا، دستکم ۲۴۰ تن از آنها را کشته است. ارتش ترکيه تلفات خود را ۲۷ نفر اعلام کرده است.


در اين بيانيه همچنين تصريح شده است:«پ.کا. کا. اکنون دريافت است که شمال عراق منطقه امنی برای آنها نيست.»


  • ستاد نيروهای مسلح ترکيه در بيانيه ای اعلام کرده است که عمليات نظامی آن کشور در شمال عراق به اهداف خود دست يافته و اين نيروها اکنون به پايگاه ها ی خود در خاک ترکيه بازگشته اند.

در همين حال تلويزيون های ترکيه تصاويری از کاميون های مملو از سربازان ترکيه در حال خروج از شمال عراق در نزديکی شهر مرزی کوکورکا را پخش کرده اند.


هشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق، از عقب نشینی نیروهای ترکیه از شمال عراق استقبال کرده است.


دولت عراق پیشتر در بيانيه ای عمليات ارتش ترکيه در شمال اين کشور را نقض حاکيمت خود دانسته و ضمن محکوم کردن آن، خواهان خروج فوری اين نيروها از شمال عراق شده بود.


عراق تصريح کرده بود: عمليات يکجانبه نظامی قابل قبول نيست و روابط حسنه دو کشور همسايه را به مخاطره می اندازد.


در همین حال، جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز پنجشنبه، از ترکيه خواسته بود هرچه زودتر نيروهای خود را از شمال عراق خارج کند. رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، نيز در سفر خود به آنکارا از مقام های اين کشور خواسته بود به عمليات نظامی در شمال عراق پايان دهند.


در همين حال ارتش ترکيه در بيانيه خود هرگونه نفوذ خارجی و يا داخلی را در تصميم برای عقب نشينی نيروهای اين کشور، رد کرده است.


ارتش ترکيه در بيانيه خود افزوده است: برخی از نيروها نظامی اين کشور پيش از روز جمعه طبق برنامه شمال عراق را ترک کرده بودند.


ترکيه اعلام کرده است که فعاليت های پ. کا. کا را در شمال عراق به طور نزديک رصد خواهد کرد و «اجازه نخواهد از اين منطقه تهديدی متوجه ترکيه شود.»


ترکيه حزب کارگران کردستان، پ.کا.کا را يک سازمان تروريستی می دادند و اين گروه را متهم می کند که از سال ۱۹۸۴ تاکنون موجب مرگ نزديک به ۳۰ هزار نفر در اين کشور شده است.


حزب کارگران کرد ترکيه، پ. کا.کا.، که در سال ۱۹۷۸ به عنوان يک گروه شورشی با گرايش های مارکسيستی – لنينيستی تاسيس شد، مبارزه مسلحانه برای ايجاد يک سرزمين کردنشين مستقل در جنوب شرقی ترکيه را در سال ۱۹۸۴ آغاز کرد.


ترکيه می گويد دستکم چهار هزار نيروی حزب کارگران کردستان در شمال عراق حضور دارند.


آمريکا نگران آن است که عمليات نظامی ترکيه در شمال عراق منجر به درگير مرزی با نيروهای کرد عراقی شده و بی ثبات اين منطقه را در پی داشته باشد.


در همين حال، ترکيه دولتمردان اقليم خودمختار کردستان عراق را متهم می کند که برای پ. کا. کا منطقه ای امن ايجاد کرده و سلاح در اختيار اين گروه قرار می دهند.


XS
SM
MD
LG